پایان خرافۀ عصمت و انتصاب الهی, و سخنان منتشر نشده آیت الله منتظری

پایان خرافۀ عصمت و انتصاب الهی, و سخنان منتشر نشده آیت الله منتظری

نویسنده: 
محمد
حسینعلی منتظری، این مرجع تقلیدِ شیعه در مورد "انتخاب والی و حاکم با رای و انتخاب و بیعت مردم" تصریح نموده بود "امام حسن وقتی به عنوان جانشین امیرالمومنین به امامت رسید،خطاب به معاویه می نویسد «وقتی پدرم از دنیا رفت، ....
مسلمانان مرا والی قرار دادند, تو چرا تخلف می کنی؛ ایشان نمی گویند، من امام هستم؛  می خواهند مردم بیعت کنند یا بیعت نکنند." می گوید مسلمانان مرا والی قرار دادند. تو چرا تخلف می کنی. یعنی مسلمانان باید والی و حاکم قرار دهند.
(تمام مسئله همین یک کلمه است؛ و آن اینکه: در نظام اسلامی و در حکومت و رهبری اسلامی، چیزی بنام «انتصاب الهی» وجود ندارد؛ همانطور که در فکر و فرهنگ توحیدی اسلام، عصمت اُمَراء و اَئمه و کلا «عصمت جنس بشر» امری غریب و شرک آمیز است؛ عصمتی که مختص الله رب العامین است. و طبعا در طول تاریخ هزار و چهارصد سالۀ اسلام نیز بیشتر تشیع صفوی مدعی چنین خرافات و شرکیاتی بوده است؛ و بالبداهه با زائل شدن دو اصل شرک آمیز و خرافیِ «عصمت و انتصاب» چیزی بنام تشیع صفوی باقی نمی ماند؛ و آنهم مثل دیگر فِرَق انحرافی؛ در تاریخ شرک و خرافه پرستی ثبت خواهد شد).
                                            ________________________________________

سخنان منتشر نشده آیت الله منتظری: آقایان از مسیری که وعده داده شده بود، منحرف شده اند
جـــرس: قم، بلوار شهید محمد منتظری، کوچه دوازدهم، محل دیدار با مردی بود که سخن گفتن از آن آسان نیست . مردی که پس از مرگش، حتی حکــومت از نام او بیم دارد، به طوری که دفترش در قم را پلمپ می کند. تنها می توان گفت او از جمله آزاد مردانی بود که با مردم حق گـــو همراه شد و از آنها دل جویی می کرد.
در همین راستا در یک روز پاییزی سال گذشته هفت نفر از خبرنگاران دستگیر شده پس از حوادث انتخابات به دعوت ایشان به دیدار آن مرحوم شتافتند. (جرس به دلیل مسایل امنیتی از ذکر نام این خبرنگاران خودداری می کند)
سمیه نصرتی
 آیت الله العظمی منتظری، در آن دیدار طی سخنانی پیرامون ولایت فقیه  خاطرنشان کرده بود "آقایان مسئولین، از مسیر منحرف شده اند ."
این مرجع تقلید شیعه، در مورد "انتخاب والی و حاکم با رای و انتخاب و بیعت مردم" تصریح نموده بود "امام حسن وقتی به عنوان جانشین امیرالمومنین به امامت رسید، خطاب به معاویه می نویسد « وقتی پدرم از دنیا رفت،مسلمانان مرا والی قرار دادند. تو چرا تخلف می کنی؛ ایشان نمی گویند، من امام هستم؛  می خواهند مردم بیعت کنند یا بیعت نکنند."می گوید مسلمانان مرا والی قرار دادند. تو چرا تخلف می کنی. یعنی مسلمانان باید والی و حاکم قرار دهند.
منتظری با اشاره به تشکیل مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرده بود "این مجلس خبرگان که تشکیل دادند واقعا مجلس خبرگان بود؟. سید علی محمد دستغیب خیلی نرم اعتراض کرد، حال می خواهند او را از مجلس خبرگان بیرونش کنند. چه حقی دارند که ایشان را بیرون کنند. وی منتخب مردم است."
این مرجع تقلید حامی جنبش، ضمن انتقاد از عملکرد آن مجلس تاکید نموده بود: "خبرگان وظیفه خود را انجام ندادند. این مجلس که تنها وظیفه ندارد رهبر معین کند . بلکه باید برکارها و تخلفات رهبری نظارت کند و  اطلاع دهد. هم اکنون نیز، مجلس خبرگان به وظیفه خود عمل نکرده و تخلفات را نگفته است."
آیت الله منتظری ضمن اشاره به نامه مهدی کروبی به هاشمی رفسنجانی (رئیس مجلس خبرگان)، در زمینه "لزوم رسیدگی به تخلفات رهبری" متذکر شده بود "شنیدم که آقای کروبی نامه ای به آقای هاشمی نوشته است که شما بعنوان رییس خبرگان، چرا این مجلس به وظیفه خود عمل نکرده است؟ من نمی خواهم از مواضع آقای کروبی حمایت کنم اما اشکالاتی که آقای کروبی در این زمینه گرفته وارد و درست است."
وی تصریح کرد: "بالاخره آقایان از آن مسیری که به مردم وعده داده شده بود، منحرف شده اند."

آن مرجع تقلید منتقد، در پاسخ به این سوال که "حال باید چه کرد؟" خاطرنشان ساخته بود "بالاخره آن اندازه ای که ما وظیفه داریم باید حرف خود را بزنیم و انجام دهیم. امیر المومنین در وصیت آخرش در نامه چهل و هفتم در نهج البلاغه آورده است: «امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید.» امر به معروف و نهی از منکر فقط در امور جزیی نیست که فقط به خانمی گفته شود رویت را بگیر...بلکه اگر در جامعه انحراف وجود دارد و حاکمان و مسولان و قدرتمندان اشتباهی دارند مردم باید به آن توجه بدهند و گوشزد کنند. نهی از منکر و امر به معروف را بگوییم که اگر نگویید بدان بر شما مسلط می شوند."

منتظری اظهار داشت: "من از خواهران و برادران تشکر می کنم که انجام وظیفه کردند، در این راه مورد ضرب وشتم واقع شدند، خدا شما را پاداشی نیک عطا کند."
آن مرحوم در ادامه افزود "در قرآن کریم آمده است که آنها که صابر باشند خدا بهشان اجر بی حساب می دهد.. یک سوره کوچک در قرآن وجود دارند به نام والعصر. خدا با چند تاکید می گوید....قسم به زمانه ...انسان(زنان و مردان) در ضرر و زیان است. برای اینکه انسان سرمایه عمر خود را می دهد. خسارت آنست که اما چیزی به دست نمی آورد و وال می خرد. مگر کسانی که ایمان بیاورند به خدا و کارهای نیک انجام دهند – که البته انجام کارهای خیر کافی نیست- انسان ها باید یکدیگر را به کار خیر و حق سفارش کنند و از حق پیروی نمایند...هم اکنون باید چه کرد؟ خوب آنوقت اگر حق گفته شود پرونده سازی می کنند و طرف را اوین می برند... در اینجاست که در قرآن سفارش شده است که صابر و بردبار باشید."

منتظری با مقایسه عملکرد جمهوری اسلامی با رژیم پهلوی خاطرنشان کرد: "در زمان شاه هم به ما از این شکنجه ها می دادند و اذیت می کردند و شلاق هم می زدند. گذشت و رفت. اینها هم می روند. آن چه برای انسان می ماند کار خیری است که انجام داده است. زندانیان و آزادشدگان ناراحت نباشند. آنچه که شما دیدید خدا بهتان جزا می دهد. صابر و بردبار باشید. مایوس از این ماجرا نباشید."
وی در پایان در پاسخ به این سوال که "شما یکی از بنیانگذاران نظریه ولایت فقیه بودید، الان نظرتان در این باره چیست"، گفت:"من همان زمان هم در بازنگری که آقایان آمدند به ولایت فقیه کلمه مطلقه را اضافه کردند رای ندادم برای همین."

منتظری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه "آیا زمان  آن نیست که اعلام شود که ولایت باید به ائمه و امامان ختم شود؟" نیز، ادامه داد: "افراد از عناوین سوء استفاده می کنند. به جای خود، من این کار را انجام دادم و در اعلامیه ها و بیانیه ها هم این مساله را مطرح کردم. به اندازه ای که می توانم، وظیفه ام را انجام می دهم و اما چه کنیم که افراد از عناوین خود سوء استفاده می کنند."
 تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۸۹, ساعت ۲:۰۵ قبل از ظهر

0 نظرات:

ارسال یک نظر