کتاب ها هم حلال و حرام دارد !

کتاب ها هم حلال و حرام دارد !

نوشته: محمد احسان (مهیا)

یکی از دوستانم همیشه میگفت که همانطور در هر چیز حلال و حرام دارد و قوانین خود را دارد در خواندن کتاب هم حلال و حرام است .
آن زمان مفهوم اصلی آن را درک نميكردم و با خود میگفتم که کتاب خواندن چگونه ميتواند حرام باشد؟ بلکه دانشمندان گفته اند که هر کتاب اقلا باید یکبار خوانده شود . اما اکنون گفته دوستم را تصدیق میکنم زیرا در جامعه اسلامی خود بسیاری از اشخاص را دیده ام و شاید شما هم دیده باشید که تحصیل کرده اند و هر نوع کتاب را خوانده و از تاریخ تا فلسفه و غیره را میدانند و در مورد بسیار از اشخاص مشهور چون لنین، گاندی، ماهو، تارچر، سلمان رشدی، و دیگر دانشمندان معروف جهان معلومات کامل با تاریخ و محل تولد انها و تاریخ و محل وفات شان در حافظه دارند و به زبانهاى مختلف تسلط کامل دارند اما از قران کریم یک کلمه را یاد ندارند و حتی معناى کلمه توحيد را نمیدانند و از مفهوم دین و اسلام اصلا چیزی نشنیده و در مورد پیامبربزرگوار اسلا م هیچ معلومات ندارد ونمیداند که او چه کسى بود وچه وقت تولد شد وچه جانفدایها کرده و چه کتاب ناب و موثر و ناجی به تمام عالم بشریت بجا گذاشته و چه وقت وفات کرده است.
به نظر شما چگونه مسلمانی میباشد کسی که تمام عمر خود را زیر بیرق اسلام و تحت نام اسلام سپری کرده باشد ولی هیچگاه به مسجد نرفته باشد و از قران و اسلام چیزی را نداند و نخواهد که بداند ولی همان شخص به قیمت جان خود کتاب ایات شیطانی ( اثر سلمان رشدی ) را خریده و به خانه اورده و انرا با بسیار دقت مطالعه کرده باشد و یا کتاب ماویستی را و یا کتاب لنین و گاندی و غیره را با بسیار دلچسپی و افتخار مطالعه کرده باشد و در اکثر مجالس بنام یک مسلمان صحبت کند ولی بیشتر و زشت تر از یک کافر به دین اسلام توهین و اهانت کند چون مطالعه منفی او و فهم منفی او همین را برایش اجازه میدهد.
ایا صحبت با چنین شخصی و پیروی کردن از او یا هم فکر شدن با او کار درست خواهد بود و او را چگونه میتوان مسلمان نامید و چگونه به گفتار او گوش داد؟ اگر در صحبت با ایشان بنشنید در چند دقیقه چندین گفتار گاندی را یاد اور میشود که دانشمند بزرگ جهان گاندی در این مورد چنین گفته است و یا انقلابی بزرگ توده ها چنین گفته و یا فلان شخص تا سرحد مرگ از مبارزه و از راه سیاست خود بر نگشت و حتی گاه گاه خود را نزدیک به کفر ساخته و حرف های خارج از اسلام و کفر امیز میزنند.
شاعری چه زیبا گفته است :
گوهر ذاتی هر کس زه کلامش پیدا بود از صدا فهم شود شیشه اگر مو دارد

بیایید با هم فکر کنیم که چرا روز به روز بر تعداد همچنین اشخاص در جامعه اسلامی ما افزوده میشوند؟ یکی از عوامل ان خواندن کتاب های حرام است. برای روشنی بیشتر در این مورد لازم است چند مثال خارج از موضوع ارائه نمایم .

1-
حکم نماز خواندن چنین است که اگر عمدا پاک نباشید و وضو نگیرید هر قدر نمار بخوانید نماز تان بر علاوه که قبول نمیشود و ثواب ندارد بلکه خود را گنهکار نیز میسازید .

2-
اگر از یک شیرنی بسیار خراب و با کیفیت پایئین را همیشه بخورید و عسل را هیچ وقت نخورده باشید فکر میکنید که شیرین ترین شیرینی همین شیرینی که در دسترس تان است میباشد و از ان شیرینتر چیزی وجود ندارد چون هیچگاه مزه عسل را نچشیده اید .
در قسمت کتاب هم همینطور است .
اگر صرفا کتاب زندگی نامه گاندی را مطالعه کنید ولی در مورد زندگی نامه پیامبر بر حق دین خود هیچ معلومات نداشته باشید خود به خود گاندی را مرد بسیار پاک و عاری از تمام نواقص دانسته و اورا عالم تر نسبت به تمام مردم دنیا و حتی نسبت به پیامبر خودت میدانید و او را رهنما و پیامبر خود قرار میدهید زیرا قبل از خواندن کتاب سیرت النبی و یا دیگر کتابهای دینی که در ان در مورد پیامبر دین خودت معلومات داده شده ابتدا شما کتاب زندگی نامه یک فرد غیر اسلامی را خوانده ايد، و همین عمل به ظاهر کوچک تان شما را یک قدم از راه اسلام و راه دین پاک دور ساخته و زمینه نفرت پیداکردن خودت در مقابل دین اسلام را مهیا میسازد و دلچسپی تان در خواندن همچنین کتاب و یا حرام تر از ان چون کتاب ایات شیطانی را در قلب تان بیشتر میسازد، در حالی که تمام شهکارهای گاندی و تمام گفتار های گاندی و امثال او در مقابل گفتارهای حضرت محمد صلى الله عليه و سلم چون پر کاهی است و همه گفتار انها تقلید از بعضی گفتار های پیامبر اسلام میباشد ولی افسوس که ما کتاب حرام را قبل از کتاب حلال بخواندن گرفته ایم . در اینجاست که حرام بودن خواندن همچنین کتابها قبل از اینکه در مورد دین خود چیزی بدانید ثابت میشود .
این جمله حکم شرعی نخواهد داشت ولی نظریه شخصی خود را خواسته ام بیان کنم که نمونه های همچنین اشخاص را در اطراف خود دیده ام .
و یا اکثر مسلمانان که در کشور های اروپائی زندگی میکنند در هرجا و به زبانهای گوناگون تعریف و تمجید دیگر ادیان را میخوانند و در مکاتب عمدا در مورد دیگر ادیان تبلیغ زیاد صورت میگیرد و جوانان ما نا خود اگاه به همان راه کشانیده میشوند چون از دین و ائین خود هیچ اگاهی ندارند و برایشان از دین مبین اسلام حتی یک کلمه هم یاد اور نمیشود، و بر عکس تخریب هم میشود و همین نخواندن کتاب های دینی و ندانستن از دین باعث میشود که جوانان ما که در محیط غیر اسلامی رشد کرده اند از گفتن اینکه من مسلمان هستم احساس شرم میکنند، چون محیط زیست و محیط تدریسی انها دیگر ادیان را برایش تشریع کرده و او میداند که حضرت مسیح چگونه زندگی کرد و چه کتابی به ارمغان اورد و پیروان او چگونه کارهای نیک انجام میدهند اما هیچگاه در مورد حضرت محمد صلى الله عليه و سلم به او چیزی گفته نشده و خودش هم کوشش نکرده تا در مورد پیامبر دین خودش کتابی را بخواند و کمی معلومات حاصل کند . یک نکته دیگر را هم باید یاد اور شد که اکنون که عصر کمپیوتر است و تمام علم ها و تمام چیز ها در کمپیوتر ها جا داده شده و از طریق انترنیت تمام علم و دانش روی زمین را میتوان حاصل کرد و مطالعه کرد و یا به دیگر دوستان در هر گوشه از جهان همزمان فرستاد و و یا میتوانید که سایت های شخصی بسازید و در ان معلومات شخصی خود را به تمام جهانیان به نمایش بگذارید اما باز هم باید گفت که در استفاده از کمپیوتر و انترنیت نیز راه حلال و حرام دارد .
اگر سایت های اسلامی و یا عملی و اموزشی را باز کرده و مطالعه کنید هم مفید است و هم موثر تمام میشود و هم ثواب بزرگ نزد خداوند متعال دارد ولی اگر سایت های غیر اسلامی و یا غیر اخلاقی و انحرافی را باز کرده و مورد استفاده قرار دهید باید گفت که بر علاوه که فایده ندارد بلکه داخل گناه بزرگ میشوید و از راه راست و راه کامیابی شما را انحراف میدهد و انهايی که وقت گرانبهای خود را مصروف سایت های غیر اسلامی و غیر اخلاقی ساخته اند بر علاوه که خود شان چیزی درست و مفید یاد نمیگیرند بلکه با زحمات شب و روزی خود باعث میشوند که دیگر جوانان مؤمن خود را نیز از راه راست و از راه اسلام و از راه انسانیت خارج ساخته و مانند خود انها را نیز به گودال نیستی و بدبختی دنیائی و اخروی بکشانند، زیرا انهايی که با ساختن چت روم های غیر اخلاقی و یا با ساختن سایت های غیر اسلامی و حتی کفر امیز و کاملا ازاد فکر میکنند که یک کار خوب میکنند باید بدانند که این کار هایشان نیز حرام است و تمام زحمات شان جز اتش جهنم هيچ مزد دیگرى ندارد .
پس بیایيد در قدم اول در مورد دین مبین اسلام در مورد قران پاک و در مورد پیامبر بزرگوار ما حضرت محمد صلى الله عليه و سلم در مورد زندگی نامه ان حضرت در مورد صحابی و جانفدای های انها در مورد قانون پاک قران مطالعه دقیق و همه جانبه نمایيم و برای کسب این معلومات باید کمی کوشش از خود نشان بدهیيم و باید هر لحظه در جستجو باشیيم و وقتی که معلومات ما در مورد دین خود ما کمی زیاد شد انگاه خواندن تمام کتابها برای ما حلال میباشد و انگاه میتوانیم که دیگر کتابها را نیز بخوانیم زیرا انگاه گفتار هر شخص و هر دانشمند را که بخوانید حتما و حتما و صد در صد نمونه انرا و حتی بهتر از ان در گفتار و کردار پیامبر دین اسلام حضرت محمد صلى الله عليه و سلم موجود بوده و حتما در کتاب های سنت پیامبر صلى الله عليه و سلم درج است که تو انرا قبلا مطالعه کرده اید انگاه است که هر قدر کتاب های غیر اسلامی را بخوانید بر علاوه که دین و عقیده اسلامی تانرا ضعیف نمیکند بلکه خود به خود باطل بودن ان کتاب و ناقص بودن ان گفتار برایتان ثابت و اشکار میشود و ایمان و عقیده تو را در مورد کامل بودن دین خودت و پیامبر خودت بیشتر از پیش مسیازد .

مصدر: سايت نوار اسلام
IslamTape.Com

0 نظرات:

ارسال یک نظر