رد برداشت شیعه از احادیث سنی (1)

رد برداشت شیعه از احادیث سنی (1)




آیا به شهادت حدیث اهل سنت، حضرت ابی بن کعب گفته که توطئه ای برای خوردن حق علی در کار بوده؟

جواب شیعه :

چون انصار از اين مسأله خبر دار شده بودند كه عده‌اي از سران مهاجر توطئه‌هاي خطرناكي طراحي و نقشه‌هاي شومي براي غصب خلافت در سر مي‌پرورانند، و مطمئن شدند كه امامت به امير مؤمنان عليه السلام نخواهد رسيد، خواستند كه به اعتقاد خودشان اسلام را از دست اين عده نجات داده و خود اداره كشور اسلامي را به عهده بگيرند .

شواهدي بر اين توطئه از کتب اهل سنت:
علماي اهل سنت گوشه‌هايي از قضيه را نقل كرده‌اند؛ چنانچه نسائي در سننش و ابن خزيمه در صحيحش مي‌نويسند:
أخبرنا محمد بن عُمَرَ بن عَلِيِّ بن مُقَدَّمٍ قال حدثنا يُوسُفُ بن يَعْقُوبَ قال أخبرني التَّيْمِيُّ عن أبي مِجْلَزٍ عن قَيْسِ بنِ عُبَادٍ قال بَيْنَا أنا في الْمَسْجِدِ في الصَّفِّ الْمُقَدَّمِ فَجَبَذَنِي رَجُلٌ من خَلْفِي جَبْذَةً فَنَحَّانِي وَقَامَ مَقَامِي فَوَاللَّهِ ما عَقَلْتُ صَلَاتِي فلما انْصَرَفَ فإذا هو أُبَيُّ بن كَعْبٍ فقال يا فَتَى لَا يَسُؤْكَ الله إِنَّ هذا عَهْدٌ من النبي صلى الله عليه وسلم إِلَيْنَا أَنْ نَلِيَهُ ثُمَّ اسْتَقْبَلَ الْقِبْلَةَ فقال هَلَكَ أَهْلُ الْعُقَدِ وَرَبِّ الْكَعْبَةِ ثَلَاثًا ثُمَّ قال والله ما عليهم آسَى وَلَكِنْ آسَى على من أَضَلُّوا قلت يا أَبَا يَعْقُوبَ ما يَعْنِي بِأَهْلِ الْعُقَدِ قال الْأُمَرَاءُ .
المجتبى من السنن، أحمد بن شعيب أبو عبد الرحمن النسائي (متوفاي303 هـ)، ج 2، ص 88 ، ح808، ناشر : مكتب المطبوعات الإسلامية – حلب – 1406 – 1986، الطبعة : الثانية، تحقيق : عبدالفتاح أبو غدة .
صحيح ابن خزيمة، محمد بن إسحاق بن خزيمة أبو بكر السلمي النيسابوري (متوفاي311 هـ) ج 3، ص 33، ح1573، ناشر : المكتب الإسلامي – بيروت – 1390 – 1970، تحقيق : د. محمد مصطفى الأعظمي .
از قيس بن عباد روايت شده است که روزي در مسجد در صف اول نماز بودم ؛ شخصي آمده و من را کشيد و خود جاي من ايستاد ؛ قسم به خدا (از ناراحتي) چيزي از نماز خود نفهميدم ؛ وقتي که نمازش به پايان رسيد متوجه شدم که او ابي بن کعب است.
به من گفت: اي جوان، مبادا از اين کار من اندوهگين شوي ؛ زيرا پيامبر از ما پيمان گرفته بود که هميشه در صف اول نماز جماعت باشيم.
سپس رو به قبله کرده و گفت: قسم به پروردگار کعبه که اهل پيمان هلاک شدند !!! و سه مرتبه اين سخن را تکرار کرد . سپس گفت: قسم به خدا من براي ايشان اندوهگين نيستم ؛ براي کساني که توسط ايشان گمراه شدند اندوهگينم .
از ابايعقوب پرسيدم مقصود وي از اهل پيمان چه کساني است ؟
پاسخ داد : مقصود وي حاکمان است .
گروه پاسخ به شبهات
جواب اهل سنت:
اما از حدیث فوق هرگز ادعای شیعه ثابت نمیشود
چون اولا ابی بن کعب از بزرگان صحابه و از مقربین به عمر بن خطاب بوده
او به امر امیر المومنین عمر در رمضان، پیشنماز مردم، برای نماز تراویح شد.
یعنی همان نمازی که شیعه از آن متنفر است و آن را بدعت عمر مینامد ، بلکه شیعه از ابی بن کعب متنفر است.
حالا چرا گمان میکند که منظور این جمله ابی بن کعب، خودش؟!!! و عمر و ابو بکر هستند ؟
دوما: شیعه چرا این همه احادیث صریح و واضح و آشکار در مدح عمر و ابوبکر را در همه کتاب های ما نمیبیند؟
و در عوض، چرا در یک جمله غیر صریح، بدنبال مطلوب خود میگردد ؟!
ما سنی چرا باید احادیث صریح و آشکار و محکم خود در مدح ابوبکر و عمر را رها کنیم و تاویل آبکی شیعه از این حدیث را بپذیریم؟!
اما اگر شیعه این تاویل را برای فریب دادن شیعه ها عنوان میکند پس خطاب مردم ساده شیعه میگوییم:
که در زمان خلافت حضرت عثمان شکایاتی از والی ها به مدینه میرسید و گفته ابی بن کعب، اشاره ای است به این موضوع سر زبانهای آن روزها، و ربطی به خوردن حق علی و تاویلات و داستانهای هزار یکشب شیعه ندارد
در زندگانی ابی بن کعب ما هیچ نشانه ای دال بر مخالفت او با خلفای راشدین نداریم
بلکه بر عکس او هم مورد احترام بود و هم یکی از کارگزاران خلافت
اگر ما همینطور بیمارگونه به متون نگاه کنیم هرچی را میتوانیم بنفع خود تاویل کنیم!
و با کاربرد همین روش، شیعه در قران؛ با وجود آنکه نشانی از علی نیست, هزار آیه در مدح علی پیدا کرده!!

0 نظرات:

ارسال یک نظر