جواب كوبنده در مورد شبهه ازدواج ام كلثوم با عمر رضی الله عنه (3)

جواب كوبنده در مورد شبهه ازدواج ام كلثوم با عمر رضی الله عنه (3)

نویسنده: 
ابوبكر بن حسين
شبهه: ازدواج عمر با حضرت زينب (سلام عليها)!!!
عبد الحى كتانى مى‌نويسد:مختار كنتى به نقل از دميرى مى‌نويسد: بزرگترين مهريه‌اى كه تاكنون شنيده‌ايم،‌ مهريه‌اى بود كه عمر براى ازدواج با زينب دختر علي قرار داد،‌ مبلغ اين مهريه عبارت بود از چهل هزار دينار .
جواب:
اولاً شيخ عبدالحي متوفي 1382 و نزديک به عصر ماست و بايد گفت ايشان از کجا چنين سخني را آورده اند؟؟ آيا تا به اين حد عاجزيد که دنبال اشتباهات و سهوهاي علما ميگرديد تا به مقصد خود برسيد؟؟ گذشته از آن همانطور که قبلاً نيز گفتيم کنيه ام کلثوم زينب صغري بوده است.و منظور شيخ نيز زينب الصغري المکناه بام کلثوم بوده است. چنانکه در نقل شيخ الدميري که ايشان به آن ارجاع داده اند صريحاً ام کلثوم آمده:
شيخ دميري: وتزوج عمر أم كلثوم بنت علي رضي الله عنه ، وأصدقها أربعين ألف درهم1
پس اصل منبع نيز به ازدواج با سيدة ام کلثوم تصريح کرده است و منظور شيخ عبدالحي هم همان زينب الصغري است که گفتيم کنيه اش ام کلثوم بوده است .
شبهه: ام كلثوم در كربلا حضور داشت:
جمال الدين بغدادى از عالمان قرن ششم اهل سنت در بستان الواعظين مى‌نويسد:.
سر مبارك امام حسين عليه السلام را حدود 9 ساعت در برابر اسيران بالاى نيزه قرار دادند، امّ‌كلثوم به بالا نگاه كرد، سر پدر را در برابر آفتاب بالاى نى مشاهده كرد عرضه داشت: اى جد بزرگوار و اى رسول خدا (ص) اين سر محبوبت حسين است كه بالاى نى قرار دارد.
در اين روايات، امّ‌كلثوم، رسول خدا (ص)‌ را جد خويش معرفى مى‌كند؛ و اگر قبول كنيم كه طبق نظر مشهور اهل سنت،‌ امّ‌كلثوم در زمان حيات امام حسن و امام حسين عليهما السلام، از دنيا رفته است،‌ اين روايات هيچگونه توجيهى جز حمل امّ‌كلثوم، بر حضرت زينب عليها السلام ندارد.
جواب:
1-وقتي از روايات شيعه و سني در منابع حديثي،2فقهي3 و تاريخي 4 و فتواي علما5 خبر داده‌اند که ام‌کلثوم و پسرش زيد در يک روز و قبل از واقعه کربلا از دنيا رفته اند.ديگر همه اين روايات ارزش خود را از دست ميدهند .
شما دقت کنيد به آنجا که مدعي مينويسند: امّ‌كلثوم به بالا نگاه كرد، سر پدر را در برابر آفتاب بالاى نى مشاهده كرد.قاي آقبيبسليلبليبلبيلق يبيبببببببببببببببببببب
اگر نفهميديد دوباره بخوانيد! مدعي ميگويد: ام کلثوم سر پدر خود را بالاي ني مشاهده کرد يعني اين ام کلثوم دختر امام حسين عليه السلام است که سر امام حسين عليه السلام را آنجا مشاهده کردند پس واضح است که حضرت رسول صلي الله عليه وسلم جد دختران سيدنا حسين عليه السلام محسوب ميشوند.
البته در روايت تصريح نشده که اين ام کلثوم کدام ام کلثوم است ولي شبهه ساز خودشان تصريح کردند که اين ام کلثوم دختر سيدنا حسين عليه السلام هستند.
به اين ميگويند چوب خدا که انصافاً صدا ندارد! اما...!
اما ما دختري به نام ام کلثوم براي سيدنا حسين عليه السلام نميشناسيم که در کربلا نيز حضور داشته باشند و نميدانم مدعي چگونه اينگونه ترجمه کرده اند. ولي بين اسراي زنان ازبني هاشم در واقعه کربلا ام کلثوم ديگري نيز وجود دارد که او ام کلثوم دختر عبدالله بن جعفر از زينب کبري مي باشد که همراه همسرش قاسم بن محمد بن جعفر آنجا حضور داشت و شوهرش نيز جزو شهداي کربلا هستند. پس در اينجا دو احتمال وجود دارد.
1-اين ام کلثوم دختر سيدنا حسين عليه السلام است به تصريح مدعي!!
2-اين ام کلثوم دختر زينب کبري عليها السلام هستند که ايشان نيز ميتوانند حضرت رسول صلي الله عليه وسلم را به عنوان جد خود محسوب کنند.که در صورت صحت اين روايت بي سند، گزينه دو بر حقيقت نزديکتر خواهد بود.(والله اعلم)
نتيجه گيري قزويني!:
با توجه به شواهدى كه ذكر شد، دخترى به نام امّ‌كلثوم از حضرت زهرا سلام الله عليها، جاى ترديد دارد؛ بلكه مى‌توان گفت كه امّ‌كلثوم همان حضرت زينب سلام الله عليها است. هنگامى كه امّ‌كلثوم و حضرت زينب يك نفر شدند، اصل ازدواج با عمر منتفى مى‌شود؛ زيرا همه مى‌دانند که عبد الله بن جعفر همسر آن حضرت بوده است و نه كسى ديگر
.
جواب:
طبق شواهدي که ما ذکر کرديم حضرت فاطمه رضي الله عنها دو دختر داشته اند و همينطور در کربلا نيز دختري به نام زينب و دختري به نام ام کلثوم حضور داشته اند، پس اگر روايتي خلاف اين حقايق تاريخي باشد آن روايات مردود ميشوند نه اينکه بر حقايق تاريخي خللي وارد شود.
وَقُلْ جَاء الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا .... اسراء 81. و بگو حق آمد و باطل نابود شد آرى باطل همواره نابودشدنى است.
بخش دوم از شبهات : ام كلثوم دختر ابوبكر، يا ام كلثوم دختر امير مؤمنان عليه السلام؟
بر خلاف ادعاى اهل سنت که اين دختر را فرزند امير مؤمنان از فاطمه زهرا معرفى کرده‌اند، در هيچ روايتى از روايات شيعيان به اين مطلب اشاره نشده است که اين دختر فرزند امير مؤمنان از فاطمه زهرا (سلام الله عليهما) بوده است؛ و تنها به اين نکته اشاره دارد که دخترى به نام امّ‌كلثوم که در خانه امير مؤمنان زندگى مى‌کرده، به ازدواج عمر (آنهم به زور) در آمده و امير مؤمنان پس از مرگ عمر، او را به خانه خود برگردانده است.
بنابراين مى‌گوييم: ممکن است که اين دختر فرزند امير مؤمنان عليه السلام باشد؛ اما از ديگر همسران آن حضرت. در نتيجه اين توجيه احساسى که وى فرزند فاطمه زهرا (س) بوده است نيز کارگر نخواهد شد.
يا اين كه به احتمال زياد و طبق اعتراف بزرگان اهل سنت، اين دختر، ربيبه آن حضرت و دختر ابوبكر باشد.
جواب:
1- علت خواستگاري حضرت عمر رضي الله عنه فاميل شدن دوباره با خاندان نبوي بود و از آن مهمتر داشتن فرزندي از آن خاندان و اين منظور محقق نميشد مگر با ازدواج با دختر حضرت فاطمه رضي الله عنها.
2- محمد باقر مجلسي در جواب شيخ مفيد ميگويد: : "انکار شيخ مفيد ... پس از ورود اخباري که (از طريق اماميّه) گذشت انکار اين امر، شگفت است! ..از ابو عبدالله صادق -عليه السلام- گزارش نموده که گفت: چون عمر وفات يافت علي -عليه السلام- نزد امّ کلثوم رفت و او را به خانة خود برد. ".6
توجه کنيد که بحث سر ازدواج ام کلثوم دختر فاطمه با حضرت عمر رضي الله عنه است و مجلسي نيز روايت فوق را دليل بر صحت اين ازدواج ميگيرد!! و حرف مدعي خود را به خواب زدن است!
3- تقريباً همه علماي قديم شيعه به هنگام ذکر اين ازدواج تصريح کرده اند که اين دختر از حضرت فاطمه است.
4-اگر دختر حضرت علي عليه السلام از غير فاطمه بوده، اين نيز خود نشانه رابطه نيکو بين فاروق و حيدر است ، البته متذکر ميشوم که حضرت علي عليه السلام در سال 17 هجري هيچ دختري نداشته اند و اگر هم داشته اند آن دختر نميتواند بيش از 3 سال سن داشته باشد.
5-در روايتي اينچنين آمده است: سيدنا عمر پارچه هايي را بين زنان اهل مدينه تقسيم ميکرد ، پس برخي گفتند:اي اميرالمومنين اين قسمت باقي مانده را به دختر رسول خدا صلي الله عليه وسلم اعطا کن - مراد ام کلثوم دختر علي است7
ملاحظه کرديد که ميگويند: دختر رسول الله که پدرش حضرت علي عليه السلام بوده است و تا به امروز به هيچ کدام از فرزندان حضرت علي عليه السلام فرزند رسول نگفته اند الا فرزندان حضرت فاطمه را.
و همينطور ماجراي دفاع زيدبن عمر از جدش نيز روايت فوق را تاييد ميکند:
بسر بن ارطاة نزد معاويه بود كه به على رضي الله عنه ناسزا ميگفت: زيد بن عمر در آنجا نشسته بود كه مادرش ام كلثوم دختر على بود زيد(که از زيباترين مردم بود) عصا را برداشت و سخت بر سر او زد و سر او را شكست معاويه به زيد گفت: تو بزرگ و سالخورده از قريش را زدى كه او خواجه و سالار اهل شام است. بعد بخود بسر گفت: تو بعلى ناسزا ميگوئى و حال اينكه او جد زيد است و زيد فرزند فاروق است و تو اين دشنام را در ملاء عام مى دهى و گمان ميكنى كه بتواند تحمل كند؟ معاويه هر دو را راضى و آرام كرد. و زيد ميگويد: أنا ابن الخليفتين = من فرزند دو خليفه ام8
البته روايات اينچنيني زياد هستند ولي مدعي قصد بيدار شدن را ندارند و گرنه اشاره اي براي ايشان کافي بود، به قول شيخ سعدي:
از اين به نصحيت نگويد کست ... اگر عاقلي يک اشارت بست

شبهه: اعتراف مهم‌ترين شارح صحيح مسلم: عمر داماد أبو بكر
محى الدين نووى، مهمترين شارح صحيح مسلم در کتاب تهذيب الاسماء مى‌گويد عمر با امّ‌كلثوم
دو خواهر عائشه؛ همان دو نفرى كه مقصود ابوبكر صديق! از سخنانش به عائشه بودند، كه به او گفت "دو برادرت و دو خواهرت (از من ارث مى برند)؛ عائشه گفت: اين دو نفر برادران من هستند؛ اما دو خواهر من چه كسانى هستند (من كه يك خواهر بيشتر ندارم)؛ در پاسخ گفت: آن كسى كه در شكم دختر خارجه است؛ من گمان دارم كه او نيز دختر است؛ اين ماجرا را در باب هبه كتاب مهذب آورده است.
و سخن در باره آن دو در اسماء الرجال در باب چهارم در خواهران گذشت؛ اين دو خواهر، اسماء دختر ابوبكر و امّ‌كلثوم دختر ابوبكر هستند؛ و او است كه در شكم مادرش بود؛ و در آنجا توضيح ماجرا گذشت؛ و همين امّ‌كلثوم است كه عمر با او ازدواج كرده است.
با توجه به اين اعتراف، بسيارى از حقايق روشن و ثابت مى‌شود كه ازدواج دختر امير مؤمنان عليه السلام با عمر، افسانه‌اى بيش نيست.
اين ازدواج با واقعيت‌هاى تاريخى نيز سازگارتر است؛ چرا كه خليفه اول دوم هم پيمان و دوست قديم يكديگر بودند، با مرگ ابوبكر، طبيعى است كه خليفه دوم احساس مسؤوليت كرده و بخواهد خانواده او را تحت تكفل خود دربياورد و ازدواج با دختر ابوبكر بهترين راه بوده است.

جواب:
در مورد کلام امام نووي(رح) چيزي نيست جز يک اشتباه ساده که به هيچ وجه صحت ندارد ايشان متوفي سال 676 هـــ هستند، پس بايد ديد که ايشان اين حرف را از چه جايي گرفته اند.. که ميبينيم هيچ کجاي تاريخ به ازدواج بنت ابي بکر با عمر رضي الله عنهما حتي اشاره اي هم نکرده اند.
و دلايل در اين باره بسيار زيادند:
1-ام کلثوم دختر حضرت صديق طبق نص تاريخ و گفته امام نووي، بعد از وفات صديق رضي الله عنه به دنيا آمد.
يعني اواخر سال 13 هجري!! و مورخين متفقند که ازدواج عمر رضي الله عنه با دخت علي رضي الله عنه سال 17 هجري9 صورت گرفته! يعني زماني که ام کلثوم دختر ابي بکر فقط و فقط 3 يا 4 سال داشته است!!!!!!!!!!
2- در قصه خواستگاري از دختر ابوبکر نقل شده که ام المومنين عايشه با ام کلثوم دختر ابوبکر مشورت کرد و او گفت: عمر اخلاق تندي دارد!!
فکر کنيد!، چطور يک دختر3 يا 4 ساله ميفهمد که اخلاق خليفه چگونه است؟ و يا اينکه دختر 4 ساله فهم و درک آن را دارد که در مورد ازدواجش با او مشورت شود؟؟!!!
3-حضرت عمر رضي الله عنه زماني که به خواستگاري دختر علي عليه السلام ميرود، علت اين قصد را خويشاوند شدن با خاندان پيامبر صلي الله عليه وسلم اعلام کرد و به حديث: كل سبب ونسب منقطع يوم القيامة إلا سببى ونسبى10 استناد کرد.. سوال اينجاست که آيا ،ازدواج حضرت فاروق رضي الله عنه با دختر ابوبکر، حضرت عمر را به خواسته اش ميرساند؟ يعني خويشاونديش با خاندان نبودت محکمتر ميشد؟؟!!
4- ام کلثوم بنت صديق رضي الله عنه با طلحه بن عبيدالله به عنوان يک دختر باکره ازدواج ميکنند و قبل از طلحه نيز با کسي ازدواج نکرده بود.
5- اسناد روايات مربوطه متصل نيستند، چنانچه ابن قدامه11 ميفرمايد: ولم أقف على من رواه بإسناد متصل =اسناد روايات مربوط به اين خواستگاري متصل نيستند.
6-مدعي از کتب اهل سنت(وحتي شيعه)فقط و فقط يک شاهد دارد که آن هم طبق اقوال فوق بي ارزش است ولي بنده از کتب شيعه از قديم تا به امروز 100 ها شاهد ميتوانم بياورم ولي مگر از رو ميروند؟ مگر اين آقا آن همه اعتراف را در کتب خودشان نميبينند که هو هو کنان جلو مي آيد و ميگويد: اعتراف بزرگترين شارح....؟؟
8-اگر باز هم شيعه بچه شود و بگويد: به ما چه عالم خودتان گفته است، ميگويم: مشهور است که خميني در تحرير الوسيله ج2 مساله 12 حتي فتواي جائز بودن ازدواج با دختر شيرخواره! را هم داده اند، حالا بعد از اين ما بگوييم: اين هم يکي از بزرگترين عالم و مراجعه تقليد خودتان و سخنش، چرا شما به فتواي وي عمل نميکنيد؟ چرا همه به شکلي ميخواهيد آن را توجيه و رد کنيد؟؟ مسلٌم است که ميگوييد: او که معصوم و عاري از خطا نبوده و مسلماً ما هم همين جواب را ميدهيم.
بيش از 30 عالم شيعي، معتقد بوده اند که قرآن تحريف شده ولي چرا شما آن همه اعتراف را رد ميکنيد و به خود نميگيريد؟؟ پس کمي به خود بياييد و دست از اين بازيهاي کودکانه بر داريد.
خلاصه اينکه ازدواج که جاي خود دارد حتي خواستگاري حضرت عمر رضي الله عنه از دختر ابوبکر صديق رضي الله عنه ماجراي جعلي بيش نيست، و الباقي ماجرا هم خود به خود باطل ميشود.
در پايان: به فرض محال که ازدواج با دختر حضرت صديق ثابت شود(که غير ممکن است) هيچ خللي در ازدواج حضرت عمر رضي الله عنه با دختر علي وارد نميکند چونکه روايت و احاديث صحيح خبر از اين ازدواج داده اند و در صورتي که قبول کنيم حضرت عمر رضي الله عنه با ام کلثوم بنت صديق ازدواج کرده آن وقت شما آن همه روايات را چگونه توجيه ميکنيد؟ دختر ابوبکر در خانه حضرت علي عليه السلام چه کار ميکرده؟ چه وقتي با سيدنا طلحه رضي الله عنه ازدواج کرده؟ و ميپرسم مگر اشکالي دارد که حضرت عمر هم با دختر ابوبکر و هم با دختر علي ازدواج کرده باشد؟؟ خود امام نووي در همين کتاب "تهذيب الاسماء" از ازدواج عمر با ام کلثوم بنت علي و فاطمه و فرزند آنها سخن ميگويد و در تذکره ام کلثوم بنت علي از سيدة فاطمه مينويسند: أم كلثوم بنت على بن أبى طالب، رضى الله عنه وعنها: مذكورة فى صلاة الميت من المهذب، هى بضم الكاف، وهى بنت فاطمة، رضى الله عنها، بنت رسول الله - صلى الله عليه وسلم -، ولدت فى حياة رسول الله - صلى الله عليه وسلم -، تزوجها عمر بن الخطاب، رضى الله عنه، فولدت له زيدًا، ورقية، وتوفيت أم كلثوم هى وابنها زيد بن عمر فى يوم واحد12
پس اين هم سخن امام نووي که ازدواج با دختر حضرت علي از فاطمه را عنوان ميکند، آيا اين "اعتراف" را ميپذيريد؟!!
ادامه شبهه:
آية الله مرعشى که تمام شجره نامه‌هاى موجود خاندان اهل بيت در اختيار ايشان بود در حاشيه شرح احقاق الحق همين مطلب را اشاره کرده و آن را نظر محققين مى‌دانند.
همراه با شوهرش به حبشه هجرت كرده و سپس به مدينه آمد؛ پس از جعفر ابوبكر با او ازدواج كرده و چند فرزند براى او آورد كه از جمله آن‌ها امّ‌كلثوم است؛ كه اميرمؤمنان عليه السلام او را بزرگ كرده و خليفه دوم نيز با او ازدواج كرد؛ او دختر خوانده حضرت و مانند يكى از دختران ايشان بود؛ و آن حضرت محمد را پسر خويش و امّ‌كلثوم را دختر خويش خطاب مى كردند؛ و به همين سبب عده اى از محدثين و مورخين به توهم افتاده‌اند؛ و اين اشتباه، مشابهات بسيار دارد كه منشا آن‌ها اشتراك در اسم يا وصف بوده است؛ و پس از مردن ابوبكر، اميرمؤمنان با اسماء ازدواج كردند.
حال اين دختر چطور در خانه اميرمؤمنان بوده است؟ واضح است؛ هنگامى كه ابوبکر از دنيا رفت، بعضى همسران ابوبکر با اميرمؤمنان ازدواج کردند؛ و به همين سبب ايشان و تعدادى فرزندان ابوبکر در خانه حضرت بزرگ شده‌اند، مانند محمد بن ابى بکر؛ امّ‌كلثوم هم يکى از ايشان.

جواب:
ببينيد قسمت قيچي شده متن آقاي مرعشي را :هي أسماء بنت عميس بن معبد بن الحارث الخثعمية الصحابية الشهيرة الجليلة من المهاجرات الأول وأخت ميمونة لأمها ، يروي عنها ابناها عبد الله عون ابنا جعفر الطيار وجماعة ، هاجرت مع زوجها إلى الحبشة ، ثم إلى المدينة المنورة ، تزوجها بعد جعفر أبو بكر .....13
اگر اين است نظر محققين شيعه پس واي به حال اين محقيقن!! آقاي مرعشي مادر ام کلثوم را اسما بنت عميس ميداند! بعد شما به قول او استناد ميکنيد؟ به کسي که خودش توهم زده ولي محدثين و مورخين را متهم ميکند؟! در کليه کتب تواريخ و انساب و تراجم که بگرديد براي اسما بنت عميس تنها يک فرزند(محمد) از حضرت صديق رضي الله عنه نوشته اند و همه آنها مادر ام کلثوم را حبيبه بنت خارجه نوشته اند ولي گويا اين آقا در موقع نوشتن اين سطور حالت عادي نداشته اند!
******
براي اينکه دل مدعي نشکند اين سخن را از آقاي مرعشي قبول ميکنيم و ميگوييم: آري آن ام کلثوم فرزند خوانده حضرت علي عليه السلام و دختر اسما بنت عميس! بوده که تحت سرپرستي حضرت علي عليه السلام بزرگ شده اند.
حال ما ميگوييم:چطور حضرت علي عليه السلام به خودشان اجازه دادند دختري را که خودشان آن را تربيت کرده و مسلماً آن را مومن بار آورده اند به عقد و نکاح يک فرد کافر(نعوذ بالله) در آورند؟؟ آيا حضرت علي عليه السلام حق داشته اند دختر خوانده خود را وادار به زنا کردن بکنند؟ کما اينکه ازدواج با شخص کافر به مثابه زنا و از گناهان کبيره است.
پس ماجرا همان است که همه ميدانيم و ام کلثوم دختر سيدة فاطمه و همسر حضرت عمر بوده است. و به هر تاويل و ترتيبي نتيجه همان ميشود يعني محبتي که بين آن بزرگان بوده و "رحماء بينهم".

ادامه شبهه:در مقابل اين نظر تنها يك اشكال وجود دارد؛ برخى ادعا كرده‌اند كه اين دختر نمى‌تواند ربيبه امير مؤمنان عليه السلام باشد؛ چرا كه طبق روايات اهل سنت، مادر امّ‌كلثوم حبيبة بن خارجة بوده و او نيز پس از مردن ابوبكر با خبيب بن أساف ازدواج كرده، نه با امير مؤمنان،‌ در پاسخ مى‌گوييم كه ازدواج مادر امّ‌كلثوم با اين شخص نيز از دروغ هاى جاعل اين قصه است، تا تمام راه هاى كشف حقيقت را ببندد؛ زمانى پرده از دروغ بودن اين قصه برداشته مى شود كه مشخص شود منابع قديم تاريخ نزد اهل سنت، خبيب بن أساف در جنگ يمامه و در زمان ابوبكر كشته شده است.محمد بن حبيب بغدادى در المحبّر مى‌نويسد:خبيب بن اساف در روز يمامه (جنگ با مسيلمه كذاب) كشته شد.
جواب:
در بالا گفتيم که آقاي مرعشي دچار توهم شده اند و ميبينيد که مدعي هم ميگويند که مادر ام کلثوم حبيبه بنت خارجه بوده. و خودشان سخن آقاي مرعشي را که حاميشان مي باشد نفي ميکند و البته چه خوب حامياني هستند!!
مدعي ادعا ميکند، حبيبه بعد از ابوبکر با خبيب ازدواج نکرده ما ميگوييم : قبول(البته فعلاً) حبيبه با خبيب ازدواج نکرده ولي در مورد ازدواج حضرت علي عليه السلام با حبيبه کوچکترين نصي وجود ندارد و حتي اشاره اي هم به آن نشده است، پس اين ادعا مستلزم آن است که ايشان عالم به امور گذشته باشند و غيب بدانند که البته اين کرامات از ايشان بعيد نيست!
ولي بر عکس ،در روايات متعدد و از علماي انساب و تراجم ثابت است که خبيب با حبيبه ازدواج کرد 14 تا وقتي که او در زمان خلافت حضرت عثمان وفات يافت و نقل محمد بن حبيب بغدادي نيز در اين مقام بي ارزش است چونکه وفات خبيب در زمان خلافت عثمان با ديگر شواهد تاريخي همخواني دارد که از جمله آنها همين ازدواج با حبيبه بنت خارجه است و دوستي و پيمان برادري خبيب با حضرت ابوبکر رضي الله عنه و همينطور ابن کثير زماني که شهداي جنگ يمامه را ذکر ميکند از خبيب نامي نمي آورد.
اما خبيب بن اساف، و تاريخ وفات ايشان:
خبيب بن يساف ...وشهد بدراً وأحداً والخندق والمشاهد كلها مع رسول الله صلى الله عليه وسلم ومات في خلافة عثمان رضي الله عنه.15
خبيب بن يساف در جنگ بدر و احد و خندق حضور داشت و همه اينها را همراه رسول الله صلي الله عليه وسلم مشاهده کرد و در زمان خلافت عثمان رضي الله عنه وفات يافت.
گذشته از اين ثابت است که بعد از وفات حضرت ابوبکر رضي الله عنه سرپرستي ام کلثوم بر عهده عايشه رضي الله عنها بود و او بود که او را به خانه شوهر(سيدنا طلحه) فرستاد و هم او بود که بعد از شهادت شوهرش او را از آن خانه خارج کرد و با خود برد.
باز هم ميگويم: به فرض محال که از آقايان تونل زمان گذشته! قبول کرديم که حضرت علي عليه السلام با حبيبه بنت خارجه ازدواج کرده! در جواب ميگويم: چنانچه گذشت،ام کلثوم در سال 17 تنها 3 يا 4 سال داشته است! چگونه ازدواج با او و به دنيا آمدن دو فرزند از او را ممکن ميدانيد؟؟
شبهه:محور سوم: تعارض‌هاى موجود در نقل قضيه:
يكى از دلائل افسانه بودن اين ازدواج، اين است كه اختلاف‌هاى و تناقض‌هاى شديدى در نقل ماجراهاي آن ديده مى‌شود. اين تناقض‌ها به حدى است كه مانع اطمينان انسان به صحت آن‌ها و سبب اطمينان به افسانه بودن آن مى‌شود.
جواب:
اولاً: اگر اين تناقضات که اکثراً اختلاف نظر بين علما است را دليل بر عدم وقوع اين ازدواج ميدانيد ،درمورد اسراء و معراج چه ميگوييد؟ در آنمورد که اختلافات هم در مورد تاريخ آن و هم در مورد نحوه آن بسيار بسيار بالاست آيا شما اين حقيقت را انکار ميکنيد؟ و يا آن همه تناقض بين روايات( نه نظر علما) در افسانه شهادت چه ميگوييد؟ آن هم اختلافاتي که فقط در مورد قسمتي از يک روز است(فقط چند ساعت!) در حالي که اختلافاتي که شما نقل ميکنيد بحث پيرامون بيش از 40 سال است! از زمان وقوع ازدواج تا زندگاني نوه هاي حضرت عمر رضي الله عنه! با اين وجود اختلاف نظر هاي علما با اختلاف روايات افسانه شهادت غير قابل قياس هستند که در مقاله جداگانه اي به آن پرداخته شده ، مراجعه کنيد:
http://islameonline.blogspot.com/2010/09/2_7472.html

فکر کنم بعد از آنکه اختلافات موجود در بزرگترين افسانه شيعيان را خوانديد، ديگر لازم به جواب دادن ايرادات نباشد ولي براي اينکه حجت را بر آنها تمام کرده باشيم مختصراً به بررسي آن اختلافات نيز ميپردازيم. و من الله توفيق

شبهه: ام كلثوم پس از عمر با چه كسي ازدواج كرد؟
ابن سعد مى‌نويسد:امّ‌كلثوم، دختر علي بن أبى طالب... كه مادرش فاطمه دختر رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم بود... عمر بن خطاب با او ازدواج كرد؛ در حالى هنوز به سن بلوغ نرسيده بود! تا زمانى كه عمر كشته نشده بود در كنار او به سر مى‌برد و زيد بن عمر و رقيه را به دنيا آورد. پس از عمر، با عون بن جعفر بن أبى طالب و پس از آن با محمد بن جعفر ازدواج كرد. هنگامى كه محمد بن جعفر از دنيا رفت با برادرش عبد الله بن جعفر پس از حضرت زينب ازدواج كرد... "
در اين حديث آمده است كه امّ‌كلثوم پس از كشته شدن عمر بن خطاب با پسر عمويش عون بن جعفر پس از عون با برادر او محمد و سپس با عبدالله بن جعفر برادر ديگر آن دو ازدواج كرد؛ در حالى كه راوى فراموش كرده كه عون و محمد هر دو در جنگ شوشتر سال 16 يا 17 هجرى در زمان خليفه دوم كشته شده‌اند؛ يعنى همسر دوم و سوم امّ‌كلثوم پيش از همسر اول فوت كرده‌اند!
ابن حجر در الاصابه مى‌گويد:"عون بن جعفر در جنگ شوشتر در زمان عمر شهيد شد و هيچ فرزندى از او بر جاى نماند‌."
اگر محمد و عون در زمان عمر در جنگ تستر شهيد شده‌اند، چگونه پس از عمر دوباره زنده شده و با امّ‌كلثوم ازدواج كرده‌اند؟!!!
افزون بر اين كه ازدواج امّ‌كلثوم با عبد الله جعفر شوهر حضرت زينب امكان پذير نيست و مضمون روايت جمع بين دو خواهر مى‌باشد؛ زيرا حضرت زينب تا پس از واقعه كربلا زنده و همسر عبد الله بن جعفر بوده است.
و پس از حضرت زينب نيز نمى‌تواند با عبد الله بن جعفر ازدواج كند؛ زيرا طبق اعتقاد اهل سنت، امّ‌كلثوم در زمان حيات امام حسن عليه السلام در مدينه از دنيا رفته است.
برخى ديگر از عالمان اهل سنت كه متوجه دروغ بودن ازدواج امّ‌كلثوم با عون و محمد، و عدم سازگارى آن با واقعيت‌هاى تاريخى بوده‌اند،‌ ادعا كرده‌اند كه امّ‌كلثوم پس از عمر با عبد الله بن جعفر ازدواج كرده است.
زبير بن بکار مينويسد:عمر از دنيا رفته و همسر او امّ‌كلثوم با عبد الله بن جعفر ازدواج كرد اما از او صاحب فرزند نشد."
در حالى كه اين مطلب را هرگز نمى‌توان پذيرفت؛ چرا كه به اتفاق شيعه و سنى، حضرت زينب سلام الله عليها در زمان امير مؤمنان عليه السلام با عبد الله بن جعفر ازدواج كرده و تا آخر عمر همسر او بوده است.

جواب:
طبق همين استدلالهايي که ايشان دارند ما معتقديم که ام کلثوم به ازدواج حضرت عبدالله بن جعفر در نيامده که به شرح آن نيز ميپردازيم.
به نظر بلاذري، خبر شهادت آن دو در جنگ شوشتر را ابواليقظان بصري نقل کرده و اين نقل نادرست است. وي دو خبر ديگر در خصوص تاريخ شهادت اين دو برادر نقل کرده که بنابر يکي از آنها، آن دو در صفين و بنا بر ديگري در کربلا شهيد شده‌اند. 16
اکثر تذکره نويسان مينويسند که ام کلثوم فقط با حضرت عمر و محمد و عون ازدواج کرده و بس.17
به اين شکل که : ام کلثوم بعد از حضرت عمر با محمد بن جعفر ازدواج کرد و او در جنگ صفين شرکت داشت و در همانجا نيز شهيد شد و بعد از وي با عون بن جعفر که او در کربلا شهيد شد.
ابن‌فندق شهادت محمد‌بن جعفر را در صفين و در سن بين سي تا چهل سالگي و شهادت عون‌بن جعفر را در کربلا دانسته است.18 اميني صاحب کتاب الغدير نيز محمد بن جعفر را از شهداي صفين ميداند!19 سيد خويي نيز او را از شهداي صفين ميداند! 20 ابن عقده کوفي نيز ضمن ذکر ماجرايي، شهادت محمد بن جعفر را در صفين نشان ميدهد 21

ابن حلي شهادت او (محمد بن جعفر) را در کربلا دانسته است22 ولي تفرشي و بروجردي و ... نظرش را رد کرده و گفته اند: او محمد بن جعفر را با محمد بن عبدالله بن جعفر اشتباهي گرفته و صحيترين قول اين است که محمد بن جعفر در صفين شهيد شده است23. زرکلي نيز شهادت وي را در صفين نوشته است 24
ابن عنبه مينويسد: ( أما محمد ) الأكبر فقتل مع عمه أمير المؤمنين علي عليه السلام بصفين ، وأما عون ومحمد الأصغر فقتلا مع ابن عمهما الحسين عليه السلام يوم الطف 25
ابن حجر قول واقدي يعني شهادت در شوشتر را رد کرده و ميگويد:
گويند که(محمد بن جعفر) با علي عليه السلام در جنگ صفين شرکت داشته است. دار قطني گفته است که محمد‌بن جعفر در جنگ صفين حضور داشته و با عبيد الله‌بن عمر در ميدان نبرد پيکار کرده و هر يک ديگري را کشته است... 26
شيخ محمد تقي تستري نيز بعد از بررسي نسبتاً دقيق حول شهادت محمد و عون بن جعفر، در مورد عون ميگويد: عون برادر محمد بن جعفر بوده که همراه حسين بوده و نه خود محمد بن جعفر!27 و هر که مايل است در اين مورد بيشتر بداند به کتاب وي مراجعه کند تا روشن شود!!( کارمند کارخانه شبهه سازي با شما هستم)
و عون نيز در کربلا و واقعه الطف شهيد شد..
ابن عنبه ميگويد او شهيد الطف است28 سيد علي خان المدني نيز ميگويد: او در الطف همراه حسين عليه السلام شهيد شد29 حاج حسين شاکري نيز شهادتش را در کربلا و فاجعه الطف ميداند.30
خلاصه اينکه محمد بن جعفر در صفين شهيد شد و برادرش،"عون بن جعفر" همراه حضرت حسين عليه السلام در کربلا شهيد شد.
و همانطور که گفتيم ام کلثوم ابتدا به ازدواج سيدنا فاروق رضي الله عنه در آمده و بعد از شهادتش به ازدواج محمد بن جعفر و بعد از شهادتش به ازدواج عون بن جعفر و در نکاح عون بوده که از دنيا رفته اند.
چنانکه محب طبري مينويسد: وأم كلثوم بنت فاطمة كانت تحت عمر بن الخطاب رضى الله عنه فمات عنها فتزوجها بعده محمد بن جعفر بن أبى طالب فمات عنها وتزوجها بعده عون بن جعفر بن أبى طالب وماتت عنده 31 (اسمي از عبدالله بن جعفر نيست)
و همچنين مقريزي: ولما قتل عمر رضي الله عنه عن أم كلثوم ، تزوجها محمد بن جعفر بن أبي طالب فمات عنها ، فتزوجها عون بن جعفر ابن أبي طالب فماتت عنده رحمها الله .32
شيخ محمد تقي تستري از شيعيان معاصر نيز سخن ابن قتيبه را قبول کرده، به اين شکل: وفي معارف ابن قتيبة : تزوجها بعد عمر " محمد بن جعفر " فمات عنها ، ثم تزوجها " عون بن جعفر " فماتت عنده33
يعني :ام کلثوم با حضرت عمر رضي الله عنه ازدواج کرد و بعد از شهادت حضرت فاروق رضي الله عنه با محمد بن جعفر ازدواج کرد و بعد از شهادت وي نيز با عون ازدواج کرد و در نکاح عون بود که فوت کرده است.
عبدالله بن جعفر نيز فقط با زينب ازدواج کرده و همانطور که گفتيم ادعاي ازدواج او با ام کلثوم پوچ است و به احتمال قوي اينکه در بعضي اقوال نام زينب و در بعضي ام کلثوم ذکر شده به آن دليل است که ام کلثوم، دختر فاطمه رضي الله عنها (همانطور که از طبرسي و شيخ مفيد نقل شد) نام او زينب صغري است .. پس ممکن است که آنها به خيال اينکه عبدالله بن جعفر با زينب صغري ( که همان ام کلثوم باشد) ازدواج کرده ، به جاي نام زينب کنيه او را نوشته اند!... و الله اعلم!
در ضمن آنهايي که شهادت عون و محمد را در تستر دانسته اند خودشان نيز ازدواج ام کلثوم با آن دو را هم ذکر کرده اند و نتيجتاً آنها چون قول ديگري در مورد شهادت آن دو به آنها نرسيده بوده از باب امانتداري آن را نقل کرده اند.
                                                                                                                                            ..............ادامه دارد
                                                                                                                          التماس دعا.
-------------------------------------------------------------------------
1 - حياة الحيوان الكبرى ،دميري ص 482 ،دار الكتب العلمية ، بيروت ، لبنان ، 2003 م
2 - تهذيب الاحکام الطوسي , ج9، ص362؛ وسائل الشيعه الحر العاملي, ج26، ص314؛ سنن الدارمي, ج2، ص379؛ مستدرک الحاکم, ج4، ص346 (هذا حديث اسناده صحيح و فيه فوائد منها)؛ السنن الدارقطني, ج4، ص40 دارالکتب اسلاميه؛ سنن الکبري بيهقي, ج6، ص222 و المصنف ابن ابي شيبه ج4 ص 133
3 - مسالک الافهام الشهيد الثاني , ج13، ص270؛ جواهر الکلام ،جواهري , ج39، ص308؛ , کشف اللثام الفاضل الهندي ج2، ص312, مکتبة المرعشي, قم؛ المدونة الکبري الامام مالک‌ ج3، ص385 ، مطبعة السعادة مصر ؛ المغني ابن‌قدامه, عبدلله‌بن محمد الحنبلي ج7، ص187, دارالکتاب‌ العربي, بيروت ؛الشرح الکبير ابن‌قدامه, عبدالرحمن ج7، ص156 ،دارالکتاب العربي, بيروت
4 - المنمق، البغدادي ص310
5 - منابع فقهي شماره قبل؛ رياض المسائل(ط ق حجريه) الطباطبايي, ج2، ص380؛ مستند الشيعة(طج)، النراقي ج19، ص452, موسسه آل البيت, قم, 1419ق, و منابع ديگر...
6 - بحار الأنوار، ج 42، ص 109.
7 - کنز العمال متقي هندي ج 13 ص 623 ح 37584 ؛ صحيح البخاري ج5 ص 36؛سبل الهدي و الرشاد ج4 ص 220 و ابن اثير در جامع الاصول في احاديث الرسول همچنين المنتظم لابن جوزي و رياض النضره محب الطبري و...
8 - تاريخ دمشق ابن‌عساکر, ج19، ص484 ؛ سير اعلام النبلاء ذهبي ،ج6، ص2 (شبيه آن)
9 - اليعقوبي،ج2، ص149؛ طبري، ج3، ص168؛ الکامل ابن اثير، ج2، ص537
10 - حديث ابن عباس : أخرجه الطبرانى (11/243 ، رقم 11621) . حديث عمر : أخرجه الطبرانى فى الأوسط (5/376 ،رقم 5606) ، والبيهقى (7/64 ، رقم 13172) ، والضياء(1/197 ، رقم 101) ، وقال : إسناده حسن . وأخرجه أيضًا : الطبرانى(3/45 ، رقم 2634) ، وأبو نعيم (7/314) ، وقال : غريب . والديلمى (3/255 ، رقم 4755) .حديث المسور : أخرجه الطبرانى(20/27 ، رقم 33).به نقل از جامع الاحاديث سيوطي/ش 15633 و مورد اتفاق شيعه و سني است.
11 - المغنى ابن قدامة ج 6 ص 491، مكتبة الجمهورية ، القاهرة ..
12-تهذيب الاسما نووي ج 3 ص 263
13- شرح إحقاق الحق ج 3 شرح ص 315
14 - قال أبو عمر:خبيب بن إساف هذا تزوج حبيبة بنت خارجة بن زيد بن أبي زهير بعد أن توفي عنها أبو بكر الصديق. طبقات الکبري ابن سعد ج8 ص 360 ؛ استيعاب في معرفة اصحاب ،تذکره حبيبه بنت خارجه ج4 ص1807 رقم3287 و ..
15 - امتاع الأسماع مقريزي ج11 ص 345؛ الإستيعاب ابن عبدالبر ؛اسد الغابة ابن اثير ؛ و روض الانف و...
16 -انساب الاشراف بلاذري ص 323
17 - رجوع شود به ذخائر العقبي ج 1 ص117 و امتاع الاسماع المقريزي ج5 ص 370 و اعلام الزرکلي دمشقي ج6 ص 69 و رياض النضره في مناقب عشره ذکر دختران حضرت علي(ع).. و از معاصر رجوع شود به کتاب الفتنة في عهد الخلفاء الراشدين رضي الله عنهم ص 36 و قاموس الرجال الشيخ محمد تقي التستري - ج 12 - ص 217 ، اين هم از معاصر شيعه بود مدعي هم از معاصر است!
18 -, لباب الانساب ابن‌فندق ج1، ص361 و 396
19 - الغدير اميني ج9 ص 368
20 - معجم رجال حديث خويي ج 16 ص 166
21-فضائل أمير المؤمنين (ع) ابن عقدة الكوفي ص 96
22 - رجال ابن داوود حلي ص 167.. البته در حاشيه تصحيح شده.
23 - نقد الرجال تفرشي ج 4ص158؛طرائف المقال البروجردي ج 2 ص107 مكتبة المرعشي،قم ؛ معجم رجال حديث خويي ج16ص166 و محمد علي اردبيلي نيز به اين اشتباه اشاره ميکنددر جامع الرواة ج2ص83 مكتبة المرعشي ، قم ، ايران
24 - الزرکلي ج6 ص 69
25 - عمدة الطالب ابن عنبة ، ص 36
26 - الاصابة ابن‌حجر ، ج6، ص7. و ابوالفرج اصفهاني نيز در کتاب مقاتل الطالبين به نقل از نصر بن مزاحم شهادت محمد بن جعفر را در جنگ صفين به دست عبيدالله بن عمر دانسته.
27 - قاموس الرجال شيخ محمد تقي تستري ج 9 صص 159 و 160
28 -عمدة الطالب ابن عنبه ص 37
29 - الدرجات الرفيعة في طبقات الشيعة ص 184
30 - العقيلة والفواطم حاج حسين الشاكري(معاصر)ص 75 ، چاپخانه ستاره
31 -ذخائر العقبي محب طبري ص 117؛و رياض النضره في مناقب عشره،.. ذکر دختران حضرت علي(ع) ص 298
32 - امتاع الاسماع المقريزي, ج5، ص370
33 - قاموس الرجال ،محمد تقي التستري ، ج 12 ص 217

0 نظرات:

ارسال یک نظر