تکذیب گزارشهای منتشر شده در خبرگزاریهای رسمی در مورد برگزاری نماز عید فطر اهل سنت تهران

روز گذشته آقای تمدن، استاندار تهران، در گفتگوهایی جداگانه با خبرگزاریهای "فارس" و "ایرنا" به تکذیب عجولانه و غیر مستند اظهارات مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در خصوص جلوگیری از برگزاری نماز عید سعید فطر در مناطق مختلف تهران پرداخت.


همچنین خبرگزاری فارس با ارائه فهرستی مدعی شد که بیش از 12800 نفر از اهل سنت که به ادعای این خبرگزاری بیشتر آنها اتباع افغانی بودند، در تهران نماز عید را در 21 نقطه برگزار کرده‏اند.

این ادعاها در حالی مطرح می‏شود که بر اساس گزراش‏های موثق فقط در برخی محله‏ها پس از ممانعت از برگزاری نماز عید توسط نیروهای امنیتی، مردم در گروههای کوچک 20 تا 30 نفری با تعیین پیش‏نماز و روحانی به صورت پنهانی و مخفیانه نماز عید را در منازل برگزار کرده‏اند، اما برگزاری نماز در نمازخانه‏های مشخص و معین که از قبل به عنوان نمازخانه تعیین شده بودند، انجام نگرفته است و دو روز قبل از عید سعید فطر پلیس امنیتی تهران در مناطق مختلف با مراجعه به محلهایی که اهل سنت در آن اماکن نماز جمعه و عیدین را برگزار می‏کردند، آنان را از برگزاری نماز عید سعید فطر برحذر داشتند و حتی از برخی افراد تعهد کتبی مبنی بر عدم برگزاری نماز عید گرفته‏اند.

به دنبال این یورش‏ها، برخی از افراد نمازخانه برای اخذ مجوز! به دفتر استانداری تهران مراجعه کردند، اما متاسفانه با درخواست‏های آنان برای برگزاری نماز عید موافقت نشد. لذا موضوع از طریق برخی نمایندگان مجلس نیز پیگیری شد که استاندار تهران در پاسخ به آنان گفته بود: نماز خواندن اشکالی ندارد و ما به پلیس امنیتی این امر را اعلام خواهیم کرد.

ولی پلیس امنیتی در عمل اظهار بی‏اطلاعی کرده و خاطر نشان می‏کند که هیچ دستوری مبنی بر لغو ماموریت مذکور به آنان داده نشده و آنان حکم دارند که از برگزاری نماز عید جلوگیری کنند، به طوری که برخی محله‏ها از ساعت یک شب به محاصره پلیس امنیتی درآمده بودند.

بنابر آنچه مطرح شد، دفتر امام جمعه اهل سنت زاهدان ضمن تکذیب اظهارات استاندار تهران و ادعاهای خبرگزاری‏های رسمی کشور به اطلاع می‏رساند که لیست منتشر شده توسط خبرگزاری‏ "فارس" مبنی بر برگزاری نماز عید فطر اهل سنت تهران، واقعیت ندارد و در کلیه اماکنی که اهل سنت نمازهای جمعه و عیدین را در آنجا برگزار می‏کردند، اجازه نماز خواندن به آنان، مطلقا داده نشده است.

متاسفانه گزارشاتی که به استاندار تهران داده شده واقعیت ندارد. بعضی از اماکنی که اهل سنت تهران در آن نماز را برگزار می‏کردند توسط نیروهای انتظامی محاصره شده و حتی اجازه ورود به محلهای نماز و یا نمازخانه‏ها به مردم داده نشده است.

در شهرک غرب نیز، که در لیست ارائه شده توسط خبرگزاری فارس ادعا شده است که 7000نفر نماز عید را برگزار کرده‏اند، بر خلاف این آمار، نیروهای امنیتی جمعیت را متفرق کرده و به حدود 150نفر باقیمانده که اصرار بر برگزاری نماز داشته‏اند، قبل از اقامه نماز یورش برده و آنان را نیز متفرق کرده‏اند. دیگر اماکن و محله‏هایی که در آنها از برگزاری نماز ممانعت و جلوگیری شده است عبارتند از:

1-    شهرک کارون

2-    یافت آباد

3-    صادقیه

4-    سعادت آباد

5-    فرحزاد

6-    رسالت

7-    حسن آباد

8-    کردان

9-    طاووسیه

10-    افغان آباد

11-    مشکین شهر

12-    ملارد

13-    شهریار

14-    ورامین

15-    قرچک

16-    پاکدشت

17-    حصار امیر

18-    چندار

19-    قاسم آباد

20-    وحیدیه مهاجرین

21-    خورآباد کهریزک

22-    احمدآباد مستوفی

23-    قیصرآباد

24-    علی آباد

25-    احمدآباد شورآباد

26-    گلشهر کرج

27-    سرآسیاب

28-    هشتگرد



بنابر گفته "حاج آقای طلایی"، امام جماعت مسجد ابوذر، که برادران اهل سنت برای اقامه عید به این مسجد مراجعه نموده بودند، پس از چند دقیقه، هنگامی که اهل سنت شروع به اقامه نماز می‏کنند، پلیس امنیتی با باتوم به مسجد مذکور یورش برده، و با مقتدیان شیعه این مسجد، که به هواداری از نمازگزاران اهل سنت وارد عمل شده بودند، درگیر شدند.

در ادامه با توجه به اظهارات استاندار تهران مبنی بر برگزاری نماز اهل سنت پشت سر امام شیعه، باید گفت که ما پیروان دو فرقه اسلامی هستیم و با هم تفاوت فقهی داریم. در تمام کشورهای اسلامی، اقلیت شیعه نماز جمعه و عیدین را به طور مستقل برگزار می‏کنند و در هیچ جای دنیا و از جانب هیچ حکومتی، اجباری برای اقتدا کردن برادران شیعه پشت سر امام اهل سنت وجود ندارد. در ایران نیز در تمام شهرهای سنی نشین که برادران شیعه در اقلیت بسیار معدودی هستند، نمازهای جمعه و عیدین را جداگانه و مستقل برگزار می‏کنند و به آنان دستور داده نشده که پشت سر ائمه جمعه اهل سنت، نماز را برگزار کنند.

جالب است، استاندار تهران در حالی چنین پیشنهادی را مطرح می‏کند که حتی در بسیاری از روستاهای مناطق سنی نشین فقط برای 3-2خانوار شیعه مساجد بزرگی احداث شده و آنان در مساجد خود به انجام مراسم مذهبی خود می‏پردازند. این پرسش مطرح است که چرا برادران اهل سنت با مداخله پلیس امنیتی و با زور مورد اجبار قرار بگیرند که پشت سر ائمه جمعه شیعه نماز بخوانند؟، حال آنکه اهل سنت برای نماز خواندن پشت سر امام شیعه دارای معذوریت فقهی هستند.

آیا حضور اهل سنت در تمام صحنه‏های انقلاب، شرکت در 8 سال دفاع مقدس، مشارکت فعال در همه انتخابات‏ها و رأی دادن به برادران شیعه در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، مجلس، خبرگان رهبری، ریاست جمهوری و مراودات دوستانه و پیوندهای خویشاوندی با برادران شیعه برای اثبات برادری و اخوت کافی نیست؟

در پایان دیدگاههای رهبر فقید انقلاب و رهبر انقلاب را یادآوری می‏کنیم که وحدت شیعه و سنی به معنای یکی شدن و یا به عبارتی شیعه شدن اهل سنت و سنی شدن شیعیان نیست، بلکه به معنای احترام به عقاید یکدیگر، مدارا و همزیستی مسالمت‏آمیز و عدم اهانت به اعتقادات یکدیگر می‏باشد.

0 نظرات:

ارسال یک نظر