غزوه بني جذيمه در سال هشتم هجرت


غزوه بني جذيمه در سال هشتم هجرت
وقتي خالدبن وليد از مأموريت ويران ساختن بتکدة عُزّي بازگشت، در ماه شوال همان سال، يعني سال هشتم هجرت، رسول‌خدا -صلى الله عليه وسلم- او را بسوي بني جَذيمه فرستادند تا آن را بسوي اسلام دعوت کند، نه اينکه با آنان بجنگد. خالدبن وليد به اتفاق سيصد و پنجاه تن از مهاجر و انصار و بني سليم عازم مناطق مسکوني بني‌جَذيمه شدند. با همراهانش آهنگ آنان کرد و رفت تا به نزد آنان رسيد و آنان را به اسلام دعوت کرد. بني جَذيمه نمي‌دانستند که براي اظهار اسلام بايد

بگويند: «اَسلَمنا» اسلام آورديم. بجاي آنکه بگويند «اسلمنا» پيوسته مي‌گفتند: صَبَأنا! يعني: ما دينمان را تغيير داده‌ايم! ما از دين سابقمان برگشته‌ايم! خالدبن وليد نيز، عده‌اي از آنان را به قتل رسانيد و عده‌اي ديگر از آنان را به اسارت گرفت، و به هر يک از همراهانش يک اسير تحويل داد. آنگاه، يکروز، دستور داد که هر يک از همراهانش اسير خودش را بکشد. ابن‌عمر و همراهانش از اين فرمان خالد سرپيچي کردند. وقتي به نزد نبي‌اکرم -صلى الله عليه وسلم- بازگشتند، و ماجرا را براي آنحضرت بازگفتند، دستانشان را به دعا برداشتند و دو مرتبه گفتند:
«اللهم إني أبرأ إليک مما صنع خالد». (صحيح البخاري،  ج 1، ص 450، ج 2، ص 622)
«بارخدايا، من به درگاه تو از اين کاري که خالد کرده است برائت مي‌جويم!؟»
کساني که اسيرانشان را کشته بودند، همه از بني سليم بودند. مهاجرين و انصار هيچيک چنين کاري را نکرده بودند. رسول‌خدا -صلى الله عليه وسلم- علي را فرستادند تا خونبهاي کشتگان بني‌جذيمه را به بازماندگانشان بپردارد، و اموالي را که از آنان غارت شده بود، به آنان بازگرداند. فيمابين خالد و عبدالرحمان بن عوف نيز بگومگو و دردسري پيش آمد. خبر به نبي‌اکرم -صلى الله عليه وسلم- رسيد. فرمودند:
(مهلاً يا خالد! دع عنک أصحابي، فوالله لو کان أحد ذهبا ثم أنفقته في سبيل‌الله ما أدرکت غدوة رجل من أصحابي ولا روحته) (تفاصيل اين غزوه و فتح مکه از سيرةابن‌هشام (ج 2، ص 389-437) و
 صحيح بخاري (کتاب فضائل اصحاب النبي، ح 3673) و فتح الباري (ج 8، ص 3-27) وصحيح مسلم (ج 1، ص 437-439، ج 2، ص 102-103، 130) و زاد المعاد، ج 2، ص 160-168 نقل شده است.)
«دست از ياران من بدار، اي خالد! بخدا، اگر کوه احد سراسر زر ناب گردد، و تو همه آن را در راه خدا انفاق بکني، بر ثواب و پاداش يک بامداد يا شامگاهان اصحاب من دست نخواهي يافت!»
(به نقل از: خورشيد نبوّت، ترجمه فارسي «الرحيق المختوم»)

***
در باره خالد بن وليد رضي الله عنه و پاسخ به شبهاتي كه از طرف دشمنان اسلام بر وي وارد شده است، به مقاله «خالد شمشير برهنه خدا» مراجعه فرماييد.

0 نظرات:

ارسال یک نظر