ابوتراب يعنی چه وچرا به حضرت علی عليه السلام لقب ابوتراب داده شده؟


ابوتراب يعنی چه وچرا به حضرت علی عليه السلام لقب ابوتراب داده شده؟



پاسخ شيعه:

اين لقب از محبوب‌ترين القاب ابو تراب به معناي پدر خاك ، يا دمساز خاك ، يا پدر و رئيس خاكيان است در نزد امام علي عليه السلام و يكي از زيباترين القاب آن حضرت به شمار مي‌آيد.


شيخ علاء الدين سكتواري در محاضرة الأوائل ( ص 113 ) گويد: نخستين كسي كه به كنيه ( ابو تراب ) ناميده شد علي بن ابي طالب رضي الله عنه است ، اين كنيه را رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم به او داد آن گاه كه ديد او بر روي زمين خوابيده و خاك بر پهلوي او نشسته است ، از روي لطف و مهرباني به او فرمود:
برخيز اي ابو تراب.
و اين محبوب ترين القاب او به شمار مي رفت ، و از آن پس ، به بركت نفس محمدي اين كرامتي براي او گرديد ، زيرا خاك خبرهاي گذشته و آينده تا روز قيامت را براي او باز مي گفت. اين را بفهم كه رازي است بي پرده.
الغدير - الشيخ الأميني - ج 6 - ص 337 – 338
عباية بن ربعي گويد: به عبد الله بن عباس گفتم: رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم از چه رو علي عليه السلام را ابو تراب ناميد ؟ گفت: از آن رو كه علي عليه السلام صاحب زمين و حجت خدا بر اهل آن پس از رسول خداست ، و بقاي زمين و آرامش آن به او است ، و از رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم شنيدم مي فرمود: چون روز قيامت شود و شخص كافر پاداش و نزديكي و كرامتي را كه خداي متعال براي شيعيان علي آماده نموده ببيند گويد: ( اي كاش من ترابي بودم ) يعني كاش از شيعيان علي ( ابو تراب ) بودم. و اين است معناي اين آيه كه كافر گويد: كاش من تراب ( خاك ) بودم.
علل الشرائع - الشيخ الصدوق - ج 1 - ص 156.
علامه مجلسي رحمه الله در بيان اين جمله گويد:
ممكن است ذكر آيه در اينجا براي بيان علت ديگري در نامگذاري آن حضرت به ابو تراب باشد ، زيرا شيعيان او به جهت تذلل بيش از اندازه و تسليم بودن در برابر فرمانهاي حضرتش تراب ناميده شده اند ؛ چنان كه در آيه كريمه آمده - و چون آن حضرت صاحب و پيشوا و زمامدار آنهاست ابو تراب نام گرفته است.
بحار الأنوار - العلامة المجلسي - ج 35 - ص 51.
در اين كه پيامبر اسلام صلي الله عليه وآله وسلم در چه زماني اين لقب مبارك را به امير المؤمنين عليه السلام داده است ، روايات متفاوتي نقل شده است. برخي از آن‌ها حاكي از آن است كه اين لقب در جمادي الأول يا جمادي الثاني سال دوم هجرت در غزوۀ العشيره به آن حضرت داده شده است. در برخي ديگر آمده است كه در يوم التآخي ؛ يعني روزي كه پيامبر اسلام بين همه ي مسلمان عقد برادري بست و از بين تمام مردم علي را براي خود برگزيد ، به او داده شده است.
البته اين روايات هيچ تعارضي باهم ندارند ؛ چرا كه ممكن است پيامبر اسلام صلي الله عليه وآله وسلم در موارد متعدد بارها و بارها آن را تكرار كرده باشد.
براي تحقيق بيشتر در اين باره مي‌توانيد به كتاب الغدير علامه اميني رحمت الله عليه ، ج 6 - ص 334 – 338 مراجعه كنيد.
                                                                                                                                                      
                                                                                                                                                   گروه پاسخ به شبهات
                                                                                                                                
جواب اهل سنت:
بهترین راه شناخت حق یا باطل بودن شیعه، این است که به تفسیر آنها از آیات بنگریم.
قران چون کلام الله است، پس بازیگر مکار را زود رسوا میکند.
شيعه در تفسير آيه:(إِنَّا أَنْذَرْنَاكُمْ عَذَابًا قَرِیبًا یوْمَ ینْظُرُ الْمَرْءُ مَا قَدَّمَتْ یدَاهُ وَیقُولُ الْكَافِرُ یا لَیتَنِی كُنْتُ تُرَابًا) «النبأ/40»
و ما شما را از عذاب نزدیکی بیم دادیم! این عذاب در روزی خواهد بود که انسان آنچه را از قبل با دستهای خود فرستاده می‌بیند، و کافر می‌گوید: «ای کاش خاک بودم (و گرفتار عذاب نمی‌شدم)
اين تفسير بيشک دروغ است زيرا روال آیات و خود این آیه میگوید که کافر عذاب روز قیامت را که ببینید میگوید ای کاش خاک میبودم ( یعنی هیچ میبودم و نیست و نابود میشدم ) ، شیعه ترجمه کرده که میگوید ای کاش شیعه ابوتراب میبودم !!
اگر به یک نفر که دانا بزبان عربیست بگویید شیعه آیه را اینطور ترجمه کرده ،حتما بخنده میافتد حتی اگر در همان روز پسرش هم مرده باشد باز نمیتواند جلوی لبخند خود را بگیرد !
ده بار دیگر کلمه ترابا در همین قرآن آمده همه جا به معنی نبودن و نیست و نابودی است.
(أَإِذَا مِتْنَا وَكُنَّا تُرَابًا ذَلِكَ رَجْعٌ بَعِیدٌ) «ق/3»
آیا هنگامی که مردیم و خاک شدیم (دوباره به زندگی بازمی‌گردیم)؟! این بازگشتی بعید است»
و همه جا به این معنی است که( خاک) بعثت ندارد ( دقت کنید ) و در این آیه هم کافران ازکلمه(وَیقُولُ الْكَافِرُ یا لَیتَنِی كُنْتُ تُرَابًا) «النبأ/40» این آرزو را دارند که ای کاش خاک میبودیم و بعثتی در کار نمیبود چسباندن آیه به علی نه از لحاظ لغوی درست است نه از لحاظ معنی نه از لحاظ تاریخی
ازنظر تاریخی برای این درست نیست که چون رسول الله این لقب را به علی رضی الله عنه در مدینه داد و آیه مورد بحث در مکه نازل شده !!
داستان لقب ابوتراب ، از نظر ما سنی ها به این صورت است که روزی رسول الله به خانه دخترش رفت و پرسیدند:
پسر عمه ات کجاست؟ فاطمه گفت بین من او دعوای رخ داده و او غضبناک از خانه خارج شده!
پیامبر کسی را فرستاد که ببین علی کجاست او را در مسجد یافتند که بر خاک خوابیده بود
رسول الله خودشان علی را بیدار کرد و خاک را از پشتش پاک کرد و فرمود: بر خیز ای ابو تراب
رسول الله گاهی به اصحاب خودا القابی از سر لطف میدادند که خوشایند آنها میبود
اصحاب روزی پیامبر را نیافتند هر کس به دنبال ایشان میگشت و ابوهریره حدس زد ، درباغی باشند اما درب باغ بسته بود و ابوهریره خود را چون گربه جمع کرد و از راه مجرای آب داخل باغ شد و پیامبر صلي الله عليه وسلم او را صدا کرد یا اباهریره
هریره در عربی یعنی گربه
ابوهریره همین لقب را خوش داشت و علی نیز لقب ابوتراب را میپسندید
اما ربط دادن آن به آیه قران ، فقط در آن صورت ممکن است که در سر انسان مغز یک شیعی و در دل انسان حیای یک مفسر شیعی باشد
والا معنی این آیه معلوم است
حدیث ابوتراب را از بخاری و مسلم برایتان نقل کردم
و حدیثی را که هم بخاری بگوید هم مسلم، آیا در آن شکی است که انسان از خود داستان بسازد و آیه قران را رکیک معنی کند ؟!!
جالب است که من ترجمه فارسی آیه (یا لَیتَنِی كُنْتُ تُرَابًا) را از ترجمه مرجع تقلید شیعیان ؛ آیت الله ناصر مکارم شیرازی؛ نقل کردم ، یعنی او هم مثل ما ترجمه کرده ، اما سایت ولی العصر و آیت الله قزوینی ، این ترجمه را قبول ندارند !!
بلکه اگر شما با این ناصر مکارم بحث کنید، چون نمیتواند روی حرف شیخ صدوق حرف بزند ( شیخ صدوق یکی از سازندگان مذهب شیعه است ) پس میگوید که این آیه دو معنی دارد ،یعنی هم معنی ما هم معنی اونها!!
در حیرتم از عقل شیعه!!

0 نظرات:

ارسال یک نظر