سلسله خانه ي مسلمان – خانه ي ما زيباست


سلسله خانه ي مسلمان – خانه ي ما زيباست

خداوند متعال نفس آدميان را بگونه اي آفريده است که زيبايي را دوست مي دارند؛ بنابراين فطرت سالم بشري با هرچه زيباست همخواني دارد و بدان مي آسايد و به آن خو مي گيرد. خداوند کريم جهان را با تمام زيبايي هاي موجود در آن آفريده است و انسان مي تواند اين زيبايي را در تمام آفريدگان باري تعالي ببيند که همگي به زبان حال داد از زيبايي و صنع بي مثال او مي زنند.

زيبايي و جمال يکي از صفاتي است که خداوند آن را و هرکه را که بدان آراسته گردد دوست مي دارد. پيامبر صلى الله عليه و سلم مي فرمايد: (إن الله جميل يحب الجمال) يعني: « خداوند زيبا است و زيبائي را دوست مي دارد.» [مسلم]

مطابق تمام آنچه گفته شد، يک خانواده ي مسلمان طيبايي ظاهر و باطن را به طور همزمان دوست مي دارد. يعني زيبايي رفتار و زيبايي شکل. براي تحقق بخشيدن به اين زيبايي در منزل فرد مسلمان بايد برخي قواعد و اصول را رعايت نمايد، که عبارتند از:

- لازمه ي زيبايي و جمال در خانه گرانقيمت بودن اسباب و لوازم آن نيست، بلکه سليقه و نظم نيکو و رعايت هماهنگي و تناسب اثاثيه ي منزل و امکانات آن حتي در صورت ساده بودنشان حرف اول را مي زند.
- صرفه جويي و ميانه روي در صرف پول براي مخارج زيباسازي منزل.
- سودجستن از اشياء طبيعت اطراف مان که خداوند به ما ارزاني داشته مثلاً کساني که در طبيعت ساحلي سکونت دارند مي توانند از صدف ها و حلزون هاي دريايي در اشکال زيبا را براي زينت بکاربگيرند. کسي که در محيط روستايي زندگي مي کنند و در آنجا سبزه و درختان به اشکال زيبا وجود دارند مي توانند از شاخه هاي درختان خرما و ساقه ي برخي گياهان، سفال و ديگر موارد آثار هنري زيبايي را پديد آورند.

مي توان ديوارها را بوسيله ي کاغذ ديواري يا رنگ هاي زيبا يا با استفاده از تزيينات چوبي يا آينه کاري تزيين نمود. همچنين پوستر مناظر طبيعي و خوشرنگي مانند: تصوير رودخانه ها، درختان، کوهستان و درياها که بيانگر عظمت عظمت آفريدگار عزوجل هستند براي تزيين در و ديوارها مناسب مي باشد. در استفاده ي از اين تصاوير و پوسترها بايد اندازه هاي ديوارها و پوسترها و مناظر طبيعي متناسب باشد.

ترديدي نيست که تصوير مناظر طبيعي به برطرف نمودن حس تنگي و محدوديت فضاي منزل کمک مي کند. همچنين بکارگيري آينه ها فضاي محيط را دو برابر نشان مي دهد و احساس وسعت و فراخي بيشتري به محيط مي دهد که مي توان آن ها را در رنگ ها مختلف مورد استفاده قرار داد.

مي توان از پوسترهايي که حاوي مضاميني چون آيات قرآن و بعضي سخنان حکيمانه يا ادعيه و اذكار براي زيباسازي خانه سود جست و درضمن اين ها ياد خداوند را در ذهن انسان زنده مي کنند. مثلاً پوستر دعاي ورود به منزل را نزديک ورودي منزل و پوستر دعاي خواب را در اتاق خواب نصب نماييد.

خانواده ي مسلمان بايد از بکارگيري مجسمه ها براي زيباساختن منزل خودداري کند. از رسول خدا صلى الله عليه و سلم روايت مي کنند که مي فرمايد: (إن الملائكة لا تدخل بيتًا فيه كلب، ولا صورة تماثيل) يعني: « فرشتگان، به خانه اي كه در آن سگ و يا تصوير اشخاص باشد، وارد نمي شوند.» [البخاري]

بکارگرفتن پرده ها بر پنجره هاي خانه بر زيبايي آن مي افزايد، گذشته از آنکه از ديده شدن آن توسط نامحرم جلوگيري مي کند. مهم ترين موضوعي که در استفاده از پرده در منزل بايد مورد توجه قرار بگيرد هماهنگي رنگ آن با ديوارها و لوازم و اثاثيه و فرش هاي منزل مي باشد. همچنين طريقه ي آويزان کردن و نحوه ي باز و بسته نمودن آن که بايد به آساني صورت پذيرد حائز اهميت مي باشد.
زيباسازي اتاق بچه ها ضروري است. کودک عالم خاص خود را دارد که بدان احساس شادي و کاميابي نموده و در آن احساس راحتي و استقلال نمايد. هرچه قدر اتاقش پاک و باسليق باشد بيشتر به سکون و آرامش روحي دست مي يابد. بنابراين بايد به آن توجه ويژه اي نمود و آن را بوسيله ي تصوير مناظر طبيعي و عکس ها ساده اي که متناسب با سن و سال کودک است زيبايي بخشيم. مي توان براي زيبايي دادن به اتاق کودک از اسباب بازي هايي نيز بهره برد تا حس زيبايي خاصي را به آن جا بدهد.

آراستن و زيبايي سفره ي غذا يکي از امور مهم در خانه است. حال شکل غذاهاي سر سفره و حدود و امکانات تهيه ي غذا هرچه باشد بازهم بايد در بکارگيري ذوق و سليقه در تدارک آن و دادن زيبايي و جذابيت به آن کوشش شود تا بازگوي سليقه ي عالي فرد در تزيين آن باشد. همچنين مي توانيد اسباب منزلتان را با آراستن آن ها بوسيله ي گلدوزي و زردوزي نمودن روپوش ها و پارچه هاي موجود در هريک از اتاق هاي منزل زيبايي بسيار ببخشيد، به جاي آنکه اين روپوش ها را با قيمت زياد از بازار بخريد. اين گلدوزي يا زردوزي ها را هم مي توان با دست انجام داد و هم بوسيله ي چرخ گلدوزي و ديگر وسايل و شيوه هاي تزيين.

گلياهان زينتي در زيبايي خانه نقش مهمي دارند و زيبايي و آرامش روحي خاصي را به اهالي خانه مي بخشند. همچنين در پاکيزه نگاه داشتن هواي منزل تاثير دارند. از گل هاي زيبا نيز در منزل استفاده کنيد. برخي از گياهان مخصوص سايه هستند و مي توان آن ها را در داخل فضاي منزل پرورش داد ولي برخي ديگر گياهان آفتابي بوده و مناسب بالکن يا باغچه ي منازل مي باشند. هنگام خريد اين گياهان بايد از نحوه ي نگهداري آن ها نيز اطلاع حاصل کنيد. مي توانيد شيشه ها يا ظروف خالي در منزل را تزيين نموده و به شکلهاي زيبا و مطلوب خود درآورده و به عنوان گلدان براي پرورش گياهان زينتي مورد استفاده قرار دهيد.

ماهي هاي زينتي و آکواريمي در اشکال و رنگ هاي بديع و زيبا، مخصوصاً با نورپردازي مناسب، از جمله مظاهر زيبايي طبيعي هستند که بر زيباي و شادابي روحيات افراد خانه مي افزايد. بايد حجم آکواريم با تعداد ماهي ها و نيز با فضاي مکاني که قرار است به تزيين آن کمک نمايد متناسب باشد. در داخل آکواريم بعضي گياهان مخصوص را قرار دهيد تا در آن رشد کرده و قارچ هاي آبي در ميانشان برويد تا ماهي ها از آن تغذيه نمايند و علاوه بر آن که دي اکسيد کربن موجود در اب ار به خود جذب مي کنند و تنفس ماهي ها را راحت تر مي کند. مي توان حوضچه ي آکواريم را با گياهان، سنگ ها و صدف تزيين نمود که در موقع تخم گذاري ماهي ها استفاده ي زيادي دارند.

زيبايي خانه ي مسلمان مي بايد که در جمال و زيبايي افراد آن بازتاب يابد. هرکدام از اعضاي خانواده به زيباترين و بهترين صورت و ظاهر نمايان شوند. زن مسلمان بايد بر زيبايي خود در حضور شوهرش بسيار اهتمام ورزد. خوشبختي و سعادت مرد در آن است که وقتي همسرش را تماشا مي کند، شاد و خوشنودش سازد. بنابراين زيباترين چيز در خانه بايد صاحبخانه، مسئول و کدبانوي آن باشد. زنان فطرتاً زيبايي و آرايش و خوشبويي را دوست مي دارند. دين اسلام آنان را از اين سرشت نيکو منع نمي کند تا زمانيکه در چهارچوب شرعي که پروردگار روا داشته است قرارداشته باشد. دين اسلام زنان را تشويق مي کند تا براي شوهرانشان خود را بيارايند و زيبا کنند تا همچون ستاره اي درخشان در آسمان خانواده نورافشاني کنند.

مرد براي همسرش خود را زيبا مي کند همانطور که خود را برايش مي آرايد تا ميزان اهميتي که برايش قائل است را دريابد و بداند که او خواهان رضايت و خرسندي وي است و اينگونه مهر و محبت ميانشان پيوسته تر مي گردد.

ترجمه: مسعود
مصدر: سايت نوار اسلام
IslamTape.Com

 

0 نظرات:

ارسال یک نظر