معمای نامها!! (3)

معمای نامها!! (3)

نویسنده: 
الهاشمى الحسنى
بسم الله الرحمن الرحيم/ شکی نیست که اسم نقش بزرگی را در زندگی شخص ایفا می کند وحتی در شرع اسلامی هم از زبان سیدنا رسول الله صلی الله علیه وسلم سفارش شده است که برای فرزندانمان نامهای خوب وشایسته انتخاب کنیم ...
واسم نشان دهنده حب وعلاقه هم می باشد مثلا هر انسانی فرزندان خود را به نامهای نیکو نام گذاری می کند ویا نام افرادی را که به آنها علاقه دارد ودر نزدش محترم هستند برای فرزندانش انتخاب می کند واین چیزی است که عقل آن را قبول می کند ومسلما کسی حاضر نیست نامی بد ویا نام شخصیتهای پلید و یا دشمنان خدا ودین را برای فرزندانش انتخاب کند.
برای مثال هیچ شخص عاقلی نام فرزندش را فرعون یا هامان ویا سامری یا ابلیس نمی گذارد .
واما با این مقدمه ببینیم که کتب اثنی عشریه در این مورد چه گفته اند؟
روایاتی از کتب اثنی عشریه در مورد اهمیت اسم
(معاوية استعمل مروان بن الحكم على المدينة وأمره أن يفرض لشباب قريش، ففرض لهم، فقال علي بن الحسين : فأتيته، فقال : ((ما اسمك؟ فقلت : علي بن الحسين، فقال : ما اسم أخيك؟ فقلت : علي، فقال : علي وعلي؟ ما يريد أبوك أن يدع أحداً من ولده إلا سماه علياً؟ ثم فرض لي فرجعت إلى أبي فأخبرته، فقال : لو ولد لي مائة لأحببت أن لا أسمي أحداً منهم إلا علياً)).
الكافي ، للكليني ، 6/19 ، بحار الأنوار ، للمجلسي ، 44/211 ، شرح اللمعة ، 5/443 ، وسائل الشيعة ، 21/395 ، 15/128 ، جامع أحاديث الشيعة ، 21/340 ، مستدرك سفينة البحار ، 5/170 ، 10/448 ، موسوعة أحاديث الشيعة ، 12/244 ، مستدركات علم الرجال ، للشاهرودي ، 5/503 ، جواهر التاريخ ، للكوراني ، 3/371
(در این روایت آمده که وقتی معاویه رضی الله عنه مروان را بر مدینه گماشت ودستور دارد بر جوانان قریش مقدر کند و نوبت به علی بن حسین رسید مروان از او پرسید از نامش گفت علی و پرسید نام برادرت چیست؟پاسخ داد علی .مروان گفت علی وعلی ؟آیا پدرت می خواهد تمام فرزندانش را علی صدا بزند؟علی بن حسین می گوید برگشتم وبرای پدرم تعریف کردم پدرم گفت اگر ۱۰۰فرزند هم نصیب من شود دوست دارم که نام آنها را علی بگذارم)

در روایت دیگر اینطور آمده(((واعجباً لأبيك سمى علياً وعلياً؟ فقال : إن أبي أحب أباه، فسمى باسمه مراراً)). المناقب 4/174 ، بحار الأنوار ، للمجلسي ، 45/175 ، 329 ، العوالم للبحراني ، 411 ، مستدرك سفينة البحار ، 10/448 ، بلاغة الإمام علي بن الحسين للحائري ، 253
(واعجبا برپدرت آیا نام گذاری می کند تمام فرزندانش را به علی؟پاسخ میدهد که پدرم پدرش را خیلی دوست دارد به این دلیل نام فرزنداش را علی گذاشته) پس از روایات خود اثنی عشریه ثابت می شود که نام گذاری از رو محبت است و کسی که از کسی خوشش نیاید فرزندش را به آن نام گذاری نمی کند. همانطور که کسی از شیعه حاضر نمی شود فرزندش را یزید یا معاویه نام گذاری کند ویا ابوبکر وعمر وعثمان!
واز همه مهمتر روایات بسیار زیادی در کتب شیعه وجود دارد که از نام گذاری به نام های دشمنان اهل بیت نهی کرده اند/ (فعن ربعي بن عبد الله قال : ((قيل لأبي عبد الله عليه السلام : جعلت فداك إنا نسمي بأسمائكم وأسماء آبائكم فينفعنا ذلك ؟ فقال : إي والله وهل الدين إلا الحب ؟ قال الله : " إن كنتم تحبون الله فاتبعوني يحببكم الله ويغفر لكم ذنوبكم)).
(ربعی بن عبدالله می گوید به ابی عبدالله صادق گفتم فدایت شوم ما فرزندانمان را به نامهای شما وپدرانتان نام گذاری می کنیم یا برای ما نفعی دارد؟فرمود بله بخدا قسم نفع دارد وسپس این آیه را خواندند: اگر شما الله را دوست دارید من را اطاعت کنید تا خداوند شما را دوست داشته و گناهانتان را بیامرزد) بحار الأنوار ، للمجلسي ، 101/130 ، جامع أحاديث الشيعة، للبروجردي ، 16/209 ، 21/336 ، مستدرك سفينة البحار للنمازي ، 5/171 ، 10/447 ، تفسير العياشي ، 1/167 ، تفسير نور الثقلين ، للحويزي ، 1/327

عن أبي عبد الله عليه السلام قال : ((قال رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم : استحسنوا أسماءكم فإنكم تدعون بها يوم القيامة قم يا فلان بن فلان إلى نورك، وقم يا فلان بن فلان لا نور لك)). (ابی عبدالله می گوید که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند :نام های نیکو برای خود انتخاب کنید زیرا شما در روز قیامت با نامهایتان صدا زده میشود اگر نامتان خوب باشد می گوید ای فلانی بلند شو وبسوی نورت بشتاب واگر نام بد باشد می گویند ای فلانی بلند شو که برای تو نوری نیست) نهاية المرام للعاملي ، 1/448ش ، الحدائق الناضرة يوسف البحراني ، 25/39 ، رياض المسائل للطباطبائي ، 10/504 ، جامع المدارك للخوانساري ، 4/461 ، الكافي ، للكليني ، 6/18 ، تهذيب الأحكام، للطوسي ، 7/437 ، وسائل الشيعة، للحر العاملي ، 21/389 ، جامع أحاديث الشيعة، للبروجردي ، 21/332
وحتی بعضی از علمای شیعه در کتب خود بابی اختصاص داده اند با عنوان (باب كراهة التسمية بأسماء أعداء الأئمة عليهم السلام)
وسائل الشيعة، للحر العاملي ، 21/398 ، مستدرك الوسائل للنوري الطبرسي ، 15/132

أبي جعفر عليه السلام قال : ((إن الشيطان إذا سمع مناديا ينادي باسم عدو من أعدائنا اهتز واختال)). (ابی جعفر می گوید شیطان وقتی می شنود که شخصی نام دشمنان ما را صدا می زند زنده شده و تحت تاثیر قرار گرفته و خوشحال می شود)الكافي ، للكليني ، 6/20 ، وسائل الشيعة، للحر العاملي ، 21/393 ، 398 ، جامع أحاديث الشيعة، للبروجردي ، 21/337
أبي عبد الله عليه السلام قال : ((جاء رجل إلى النبي صلى الله عليه وآله وسلم فقال : ولد لي غلام، فماذا أسميه ؟ قال : بأحب الأسماء إلي : حمزة)). تهذيب الأحكام، للطوسي ، 7/438 ، وسائل الشيعة، للحر العاملي ، 21/396 ، الكافي ، للكليني ، 6/19
(از ابی عبدالله که مردی نزد رسول الله آمدند وگفتند خداوند پسری به من داده نامش چه بگذارم؟فرمود به اسمی که نزد من محبوب است حمزة)

واما ببینیم که نام فرزندان اهل بیت چه بوده آیا خودشان به گفته های خود عمل کرده اند؟
فرزندان سیدنا علی رضی الله عنه از کتاب الارشاد مفید باب ذکر اولاد امیرالمومنین جلد۱
فأولادُ أميرِ المؤمنينَ صلواتُ الله عليهِ سبعةٌ وعشرونَ ولداً ذكراً وأُنثى : الحسنُ والحسينُ وزينبُ الكُبرى وزينبُ الصُّغرى المكنّاةُ أمّ كًلْثومَ ، أُمهم فاطمةُ البتولُ سيِّدةُ نساءِ العالمينَ بنتُ سيِّدِ المرسلينَ محمّدٍ خاتم النّبيِّينَ صلّى الله عليهِ وآلهِ .
وعُمَرُ ورُقيةً كانا توأمَينِ ، وأُمًّهما أُمُّ حبيب بنتُ رَبيعةَ والعبّاسً وجعفر وعُثمانُ وعبدُ الله الشُهداءُ معَ أخيهمِ الحسينِ ابن عليٍّ صلواتُ الله عليه وعليهم بطفِّ كربلاءَ، أُمهم أُمُ البنينَ بنتُ حِزَامَ بنِ خالدِ بنِ دَارم .ومحمّدُ الأصغر المكًنّى أبا بكرٍ وعًبَيْدُاللهِ الشّهيدانِ معَ أخيهما الحسينِ عليهِ السّلامُ بالطّفِّ ، أُمُّهما ليلى بنتُ مسعود الدّارميّةُ .
می بینیم که علی رضی الله عنه فرزندانش را به نام های دشمنان اهل بیت نام گذاری کرده ؟!آیا این کار حضرت علی باعث جان گرفتن شیطان می شود؟ما کاری به توجیهات رافضه نداریم و برادر ابوبکر پاسخش را دادند اما فقط می خواهم بگویم کار علی با احادیث کتب شیعه در تضاد است یا خیر؟
حال نامهای فرزندان حسن بن علی رضی الله تعالی عنهما
وأمّا عَمْروٌ والقاسمُ وعبدُ اللهِ بنو الحسنِ بنِ عليّ رضوانُ اللهِ عليهم فإِنَّهم استُشْهِدُوا بينَ يَدَيْ عمِّهم الحسينِ عليهِ السّلامُ بالطّفِّ رضيَ الله عنهم وأرضاهم وأحسنَ عن الدِّينِ والإسلام وأهلهِ جَزاءهم .  * وعبدُ الرّحمن بن الحسنِ رضيَ اللهُ عنه خرجَ معَ عمِّه الحسينِ عليهِ السّلامُ إِلى الحجِّ فتُوفِّيَ بالأبواءِ وهومُحْرِمٌ . والحسينُ بنُ الحسنِ المعروفُ بالأثرم كانَ له فضلٌ ولم يكنْ له ذِكر في ذلك.
وطلحةُ بنُ الحسنِ كانَ جَواداً . الارشاد مفید جلد دوم صفحه ۲۶

واما فرزندان امام زین العابدین رضی الله عنهما
ذكر أولادِ عليِّ بنِ الحسينِ عليهما السّلامُ وولد عليّ بن الحسينِ عليهما السّلامُ خمسةَ عشرَولداً : محمّدٌ المُكنّى أَبا جعفرٍ الباقر عليهِ السّلامُ ، أًمُه أُمّ عبدِاللهِ بنتُ الحسنِ بنِ عليِّ بنِ أَبي طالب عليهم السّلامُ . وعبدُاللهِّ والحسنُ والحسينُ ، أُمُّهم أُمُّ ولدٍ . وزيدٌ وعمرُ،لأم ولدٍ.
والحسين الأصغرُ وعبدُ الرّحمنِ وسُليمان ، لأمّ ولدٍ . وعلي - وكانَ أَصغرَ ولدِ عليِّ بنِ الحسينِ - وخديجةُ، أًمُّهما أُمُّ ولدٍ ومحمّدٌ الأصغرُ، أُمُّه أمُّ ولدٍ.
وفاطمةُ وعليّةُ وأُمُّ كلثوم ، أُمًّهنَّ أُمُّ ولدٍ.  ارشاد المفید جلد۲ ۱۵۵و۱۵۶

واما فرزندان محمد باقر رضی الله عنهما
باب/ ذكر ولدِ أَبي جعفرٍ عليه السلامُ وعددِهم وأَسمائهم
قد ذكرْنا فيما سلفَ أَنّ ولدَ أَبي جعفرٍ عليهِ السلامُ سبعة نفرٍ : أَبو عبداللهِ جعفرُ بن محمّدٍ - وكانَ به يُكنى - وعبدُاللهِ بن ّمحمّدٍ ، أُمُّهما أُمُّ فرْوَةَ بنتُ القاسمِ بنِ محمّدِ بنِ أَبي بكرٍ . وإِبراهيمُ وعبيدُاللهِ ، دَرَجا(1)، أُمُّهما أُمُّ حكيمٍ بنتُ أَسِيدِ بنِ المُغيرةِ الثّقفيةُ.  وعليّ وزينبُ ، لأمِّ ولدٍ / الارشاد المفید جلد۲ ص۱۷۶و ۱۷۷

فرزندان امام کاظم
باب/ عَدَدِ أَولادِهِ وطرفٍ مِنْ أخْبارِهِمْ
وكانَ لأبي الحسن موسى عليه السلامُ سَبْعَةٌ وثلاثونَ وَلَداً ذَكَراً وأنثى مِنْهم : عليُّ بن موسى الرضا عليهما السلامُ ، وابراهيمُ ، والعباسُ ، والقاسمُ ، لأمهاتِ أَولادٍ . وإسماعيلُ ، وجعفرُ، وهارونُ ، والحسينُ ، لأمّ ولدٍ . وأَحمدُ ، ومحمدُ ، وحمزةُ ، لأمّ ولدٍ . وعبدُ اللّهِ ، وإسحاقُ ، وعُبَيْدُ الله ، وزيد، والحسنُ ، والفضلُ ، وسليمانُ ، لأمَّهاتِ أَولادٍ . وفاطمةُ الكبرى، وفاطمةُ الصغرى، ورُقَيّةُ، وحَكيمةُ، وأُمّ أَبيها، ورُقيّةُ الصُغرى ، وكلثم، وأمّ جعفرٍ ، ولُبابَةُ ، وزينبُ ، وخديجةُ ، وعُلَيّةُ ، وآمِنة ، وحَسَنَةُ ، ،وبريهةُ ، وعائشةُ ، وأُمُّ سلمة ، وميمونةُ ، وأُمُّ كلثوم ، لأمّهات أَولادٍ .
وكانَ أَفضلَ ولد أَبي الحسن موسى عليهم السلامُ وأنبَهَهُم وأَعْظَمَهُم قَدْراً وأَعلَمَهُمْ وأَجْمعَهم فَضْلاً أَبو الحسن عليّ بن موسى الرضا عليه السلامُ .
وكانَ أحمدُ بن موسى كريماً جليلاً وَرِعاً، وكانَ أَبو الحسن موسى عليه السلامُ يُحِبّه ويُقَدِّمه ، وَوَهَبَ له ضَيْعَتَه المعروفةَ بالْيَسيرةِ . .
 جالب اینجاست که امام کاظم نام دختر خود را عائشه می گذارد واما در روایت های دیگر از رافضه می گویند امام دستور دادند به شخصی که نام دخترش را(حمیراء)گذاشته بود نام دخترش را تغییر دهد زیرا این نام باعث غضب خداوند میشود!!!

در آخر اینکه به شهادت کتب شیعه ائمه شیعه نام فرزندانشان را به نام های دشمنان اهل بیت نام گذاری کرده اند واز طرفی دیگر احادیثی نقل می کنند که ائمه از نام گذاری به نام های دشمنان نهی کرده اند آیا این تناقض نیست ونشان دهنده این نیست که ائمه شیعه دشمنی با صحابه وخلفاء الراشدین وامهات مومنین نداشته اند؟وعلمای شیعه کاسه داغتر از آش شده اند؟

0 نظرات:

ارسال یک نظر