استاد عبدالله حيدرى :شروط آيت الله قزويني را قبول دارم

در اولین روز عید سعید فطر استاد محقق مولانا عبدالله حيدرى اطلاعیه اى منتشر کرده و در آن به طور خصوص عید را به آیت الله دکتر حسینی قزوینی تبریک گفته و آرزو کرده که الله متعال وحدت حقیقی را بین امت اسلامی محقق گرداند و در ضمن پذیرش شروط قزوینی را اعلان نموده اند اینک متن اطلاعيه ايشان كه نسخه اى از آن به اداره سني نيوز ارسال گردیده نشر می گردد.



شروط آيت الله قزويني را قبول دارم



بسم الله الرحمن الرحيم



خدمت يكايك مؤمنان سرفراز و خانواده بزرگ امت اسلامی بویژه جامعه فارسی زبان و ملت عزیز ایران سلام دارم و عید سعید فطر را را به یکایک شما عزیزان تبریک و تهنیت عرض می کنم .



 همچنین خدمت جناب آيت الله دكتر محمد حسيني قزويني نيز عيد سعيد فطر را تبريك عرض مي كنم و خوشحالم كه ايشان به اين مناسبت فرخنده ديشب از يك سري گلایه ها صرف نظر کردند ما هم با تقدیر از این اقدام عوض پرداختن به گلایه ها ترجیح می دهیم زمینه را برای وحدت عملی میان ملت عزیز ایران و فارسی زبان هموار کنیم  تا شاید خداوند ما را کلیدی برای خیر و قفلی برای شر قرار دهد (فطوبی لعبد جعله الله مفتاحا للخیر مغلاقا للشر وويلٌ لعبدٍ جعله الله مفتاحاً للشرِّ  مغلاقاً للخيرِ ) .       حديثٌ حسنٌ. سلسلة الاحادیث الصحيحة شماره 1332 



بنابرین ما معتقدیم که مناظره های علمی و دوستانه قطعا راه را برای وحدت حقیقی امت اسلامی هموار خواهد نمود. بدون شک دشمنان اسلام و وحدت امت اسلامی که منافع و مصالحی در وجود اختلافات دارند هرگز راضی نیستند که تنشها و رنجشها از بین برود و وحدت عملی محقق شود و لذا کارشکنی می کنند و سعی می کنند بی سود بودن مناظرات را گوشزد کنند همانطوری که آیت الله قزوینی فرمودند:  «بنده معتقدم هر چه اين مناظرات و گفت‌و‌گوهاي دوستانه ميان انديشمندان شيعه و سني بيشتر باشد، جوانان ما از سر درگمي خارج مي‌شوند».  نظر ما نيز همين است.



بنا براين به توفيق خداوند منان در این روز بزرگ و عید فرخنده مسلمین جهان اعلان مي كنيم كه شروط ايشان را براي مناظره مي پذیریم كه: 



« 1. به هيچ‌وجه و در هيچ شرايطي وارد بحث‌هاي سياسي و جناحي نشويم؛



2. از هرگونه تندي و بدزباني و توهين به مقدسات يکديگر پرهيز نماييم؛



3. مباحث ديني‌مان را بر اساس ادبيات اسلامي برگرفته از قرآن شريف و سنت پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله) که مورد تائيد هر دو طرف است، ارائه نماييم؛



4. اين گفت‌وگوي دوستانه و بحث علمي، به صورت همزمان و پخش زنده، حداقل از «شبکه جهاني ولايت» و  يکي از شبکه‌هاي أهل سنت و مورد تائيد مناظره‌کنندگان پخش شود».



و براي رفع سوء تفاهمي كه در قرائت شروط ما ايجاد شده عرض مي كنيم كه شروط ما به صورت كتبي هم در روز دهم شهريور در سايت هاي خبري مختلف از جمله سني نيوز منتشر شده است:



1-  مناظره با شخص آيت الله دكتر قزويني باشد.



2- مناظره حضوري و در يكي از استوديوهاي شبكه نور باشد.



3- مرجع حل اختلاف قرآن كريم  باشد كه محل اتفاق طرفين است. سپس  زبان عربي، زباني كه قرآن به آن نازل شده است. 



در باره شرط سوم عرض مي شود كه مرجعيت غير از استدلال است ما نگفتیم از سنت استدلال جایز نیست گفتیم مرجعیت حل اختلاف قرآن کریم است يعني حديث و سنت تابع قرآن كريم است چنانکه رسول گرامی صلی الله علیه و أله و سلم فرموده اند و بسياري از امامان شيعه و سني عليهم السلام نيز فرموده اند كه هر چه از ما به شما رسید به قرآن عرضه کنید اگر موافق قرآن بود بگیرید و الا رد كنيد.



به طور نمونه امام جعفر صادق علیه السلام در این زمینه از پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله وسلم، چنین نقل می کند.



«أیها الناس ما جاءکم عنی یوافق کتاب الله فأنا قلته و ما جاءکم یخالف کتاب الله فلم أقله»



«ای مردم، هر سخنی که به من نسبت دهند، اگر با کتاب خدا هماهنگ است، از من می باشد و اگر با آن سازگار نباشد، از من نیست». اصول کافی،ج1، کتاب فضل العلم، باب الأخذ بالسنة و شواهد الکتاب، حدیث5



همچنین امام صادق علیه السلام می فرماید:



 «کل حدیث لا یوافق کتاب الله فهو زخرف». اصول کافی،ج1، کتاب فضل العلم، باب الأخذ بالسنة و شواهد الکتاب، حدیث3



 (هر سخنی که با قرآن هماهنگ نباشد، بی پایه است.)



و جزء دوم شرط ما اين بود كه فهم قرآن طبق قواعد زبان عربي باشد كه به آن نازل شده است.



بنابرين طبيعي است كه مناظره به زبان فارسي خواهد بود زيرا كه مخاطبان گرامی ما به زبان شیرین فارسی سخن می گویند و مي شنوند ما هم افتخار داريم كه ضمن احترام به ساير زبانها بويژه زبان عربی که زبان قرآن کریم است با مخاطبان خود به زبان فارسی سخن بگوییم.



مجددا عيد سعيد فطر را خدمت تمامي امت اسلامي تبريك و تهنيت عرض مي كنيم و از همگی برای پیروزی و سرافرازی و وحدت عملی امت اسلامی التماس دعا داریم .  و من الله التوفيق



عبدالله حيدري



مدير مركز مطالعات انديشه و گفتگو



جمعه عيد سعيد فطر 1431 هـ



19 شهريور ماه 1389 خورشيدي
منبع :سنی نیوز

0 نظرات:

ارسال یک نظر