طعن شیعه بر اهل سنت درباره جواز بول کردن در حالت ایستاده!!
شیعه میگوید: عمر و فرزندش عبداللّه بن عمر و دو تن از فقهاى بزرگ سنیان ايستاده بول مى كردند! چنانچه مالك در موطّا مى گوید عن عبداللّه بن دينار، قال: رأيت عبداللّه بن عمر يبول قائماً -الموطا 60:1 يعنى عبداللّه بن عمر را ديدم كه ايستاده بول مى كرد.
و ترمذى مى گويد: «عن عمر: رآني النبي و أنا أبول قائماً فقال: يا عمر لا تبل قائماً...» سنن الترمذي1: 18. يعنى هنگامى كه پيامبر اكرم ـ صلى الله عليه و سلّم ـ مرا ديد كه ايستاده بول مى كنم، فرمود: اى عمر، ايستاده بول نكن. و عسقلانى در توجيه كار عمرمى میگوید: «البول قائماً أحفظ للدبر». فتح الباري 1: 262 ـ ارشاد الساري 1: 277. يعنى ايستاده بول كردن براى حفظ نشيمن خوب است.
و همو مى گويد: ثابت شده كه عدّه اى از صحابه كرام پيامبرـ صلى الله عليه و سلّم ـ از جمله حضرت عمر بن الخطاب ايستاده بول مى كردند.
آيا شما كه عمر را طبق حديث «اقتدوا باللذين من بعدى» سنن الترمذي 5: 630ـ ابوبكر و عمر ـ مقتداى و پيشوا و راهنماى خود قرار مى دهيد، واجب است ايستاده بول كنيد و يا از فعل حضرت عمر تنها جايز بودن استفاده مى شود؟ و آيا در اين صورت ترشحات بول موجب نجاست لباس نمى شود؟ و آيا فعل عمر با فرمايش پيامبر اكرم كه فرمود: ايستاده بول كردن جفاست ـ «من الجفاء ان يبول الرجل قائماً».
عمدة القاري 3: 135چگونه قابل جمع است و بالاخره شما پيروان سلف صالح -در اين كار از پيامبر اكرم ـ صلى الله عليه و سلّم ـ تبعيت كنيد يا از حضرت عمر؟.
پاسخ اهل سنت:و همو مى گويد: ثابت شده كه عدّه اى از صحابه كرام پيامبرـ صلى الله عليه و سلّم ـ از جمله حضرت عمر بن الخطاب ايستاده بول مى كردند.
آيا شما كه عمر را طبق حديث «اقتدوا باللذين من بعدى» سنن الترمذي 5: 630ـ ابوبكر و عمر ـ مقتداى و پيشوا و راهنماى خود قرار مى دهيد، واجب است ايستاده بول كنيد و يا از فعل حضرت عمر تنها جايز بودن استفاده مى شود؟ و آيا در اين صورت ترشحات بول موجب نجاست لباس نمى شود؟ و آيا فعل عمر با فرمايش پيامبر اكرم كه فرمود: ايستاده بول كردن جفاست ـ «من الجفاء ان يبول الرجل قائماً».
عمدة القاري 3: 135چگونه قابل جمع است و بالاخره شما پيروان سلف صالح -در اين كار از پيامبر اكرم ـ صلى الله عليه و سلّم ـ تبعيت كنيد يا از حضرت عمر؟.
اول بیایید حکم ادرار کردن در نزد اهل سنت را بدانید بعد درباره ایراد شیعه گفتگو کنیم
نزد اهل سنت در حالت ایستاده، بول کردن جایز است اما نشستن، بهتر است
البته، چه ایستاده چه نشسته، باید مواظب باشد که ترشحات ادرار به لباس یا بدنش نرسد ، یعنی باید مکانی را انتخاب کند که خطر برگشت نباشد!
شاید بگویید حالا چه دلیل دارد که آدم ایستاده ادرار کند؟دلیل زیاد است عرض میکنم چرا:
اولا در بخاری ما حدیث داریم که رسول الله صلی الله علیه وسلم در حال گذر به منطقه قومی رسیدند و برای ادرار کردن به زباله دانی قوم رفته و ایستاده ادرار کردند و سپس آب برای وضو خواستند.
در شرح حدیث، علما میگویند که زباله دانی قوم مذکور، مکان مناسبی برای نشستن نداشته و ایضا مرتفع بود و رسول الله بر بلندی ایستادند و خطر برگشت ترشح نبوده است
این هم متن حدیث در بخاری/ «أتى النبي صلى الله عليه و سلم سباطة قوم فبال قائما ثم دعا بماء فجئته بماء فتوضأ» «رسول الله در حال گذر به زباله دانی قومی داخل شدند و ایستاده بول کردند سپس آب برای وضو خواستند. » پس ایستاده بول کردن فعل رسول است نه نهی رسول.
اما حدیثی که شیعه شاهد آورده ضعیف است . یعنی حدیث ( نهی از بول در حالت ایستاده )ضعیف است و ضعیف بودن آنرا آلبانی نیز تایید میکند.
اما چرا انسان گاهی مجبور میشود در حالت ایستاده بول کند ؟
دلایل مختلف است ازجمله:
همیشه آدم در یک حالت نیست که مستراح نزدیکش باشد شاید در سفر باشد و مثلا مکان مناسب نیست که بنشیند
یا مثلا در نشستن خطر خروج ریح است !! و ممکن است اطرافیان نزدیک باشند و این خوب نیست !!
و این معنی سخن عسقلانی است که ایستاده بول کردن، دبر را حفظ میکند، که شیعه به تمامی مقصود او ننوشته است.
یا ممکن است انسان چاق یا مریض باشد و پاهایش تحمل نشستن عادی را نداشته باشد و او در خانه شرایط را مهیا میکند و در بیرون و در سفر نمیتواند,البته انسان میتواند بزور امساک کند و جلوی خود را تا مدتی بگیرد اما در این ضررهاست و اگر ایستاده بول کردن چندان زیبا نیست، اما گاهی اخف ضررین است و اسلام دین سهل گیری است.
و این ثابت است که حضرت محمد صلی الله علیه سلم همیشه نشسته بول میکردند تا آنجا که حضرت عایشه گفت که بعد از نزول وحی، رسول الله هرگز ایستاده بول نکرد .
البته عایشه مطابق مشاهدات خود این را گفت.
چون در خانه نیازی به اینکار( ایستاده بول کردن ) نبوده و دستشویی مناسب در دسترس بوده است
و همانطور که گفتیم ایستاده بول کردن جواز دارد و حدیث در بخاری شریف است
پس خلاصه اینکه اسلام دین تمیزی و در عین حال سهل گیری است و تا جایی که ممکن است به پیروانش سخت نمیگیرد.
پس در حالت عادی بهتر است انسان بنشیند تا پاکتر بماند و در حالت اضطرار عیبی ندارد، و جایز است.
و این در همه قوانین اسلام است که در حالات اضطراری سهولت و آسانی را جایگزین کرده
و این سر وصداهای شیعه بسیار کودکانه و بی معنی است
0 نظرات:
ارسال یک نظر