آیا امیر المومنین عثمان مقام های حکومتی را بین فامیل های خود تقسیم کرد؟


آیا امیر المومنین عثمان مقام های حکومتی را بین فامیل های خود تقسیم کرد؟

http://al-sahabah.com/wallpapers_2/Othman800.gif
تهام شیعه - عثمان فامیل بازی میکرد و افراد فاسق و فاجر از قوم خود (بنی امیه) را بر جان و مال مردم مسلط مینمود!! پاسخ اهل سنت:1_ به گواهی تاریخ وقتی که حضرت علی زمام امور را بدست گرفتند؛...
در تمام  سرزمین پهناور اسلامی؛ هیچکدام از فرمانداران  حضرت عثمان ؛حتی آنهاییکه از بنی امیه بودند؛ از فرامین حضرت علی سر را نپیچاندند  الا معاویه،و همه تسلیم شدند. دلیل ما این است که حضرت علی با مقاومتی در یمن و کوفه و مکه و نجران و مصر و ایران و آذربایجان و بحرین و عمان بصره و غیره و غیره  مواجه نشد بلکه همگی تحت فرمان امیر المومنین علی در آمدند هرکس را خواست برکنار کرد و هرکس را خواست ابقا کرد الا شام، که امیر معاویه حاضر به اطاعت نشد و علم نافرمانی را بر افراشت و حضرت علی برای تذکر دادن حضرت معاویه، لشکر سوی شام راند یعنی اینکه معاویه هرچند که مخالف بود اما در موقعیت ضعیفی بود و نمیتوانست در مقابل امیر المومنین علی دست به هجوم بزند بلکه حالت تدافعی به خود گرفت پس همه اینها دلیل بر این است که حضرت عثمان قدرت را بین افراد فامیلش تقسیم نکرده بود  و قصد قبضه کردن قدرت را نداشت، زیرا اگر چنین میبود همه  والیان برگزیده حضرت عثمان باید دست به یکی میکردند و  و به مدینه میامدند و حضرت علی را برکنار مینمودند . بنابراین  برای علی محال میشد که اگر مثلا یمن نافرمان میشد بطرف شام برود.... 
پس این حقیقت، حرف دیگر تاریخ را ثابت میکند که  میگوید در سال شهادت حضرت عثمان از 26 والیان کشور اسلامی فقط سه فرماندار از بنی امیه بودند که فقط یک نفر از انها تسلیم علی نشد و دو نفر دیگر حتی به همین نفر سوم  نیز ملحق نشدند بلکه رفتند و در خانه های خود نشستند و حضرت معاویه را هم اصلا  حضرت عثمان والی نکرده بود! این مقام را حضرت عمر به او داده بود و هرکس میداند که حضرت عمر سخت گیر بودند و اگر حضرت معاویه کوچکترین ضعفی میداشتند حتما برکنار میشدند  و حضرت عمر هم در دادن مقام به معاویه ملامت نیست زیرا رسول الله معاویه را کاتب وحی نمود و از این بیشتر که حضرت پیامبر، به جای ابوسفیان (حاکم برکنار شده مکه ) باز والی جدید شهر فتح شده مکه را از بین بنی امیه انتخاب فرمود و خود  ابوسفیان را والی نجران نمود و فراموش نکنیم که بنی امیه از قبایل برجسته عرب و از کاردان ترین  آنها بودند قبل از ظهور اسلام زعامت نظامی قریش همیشه به عهده آنها بود  پس تعجبی ندارد اگر حضرت عثمان بعضی از افراد این قبیله را بکار گیرد همانطور که رسول الله و ابوبکر و عمر افراد این قبیله را بکار گماشتند
 و جالب اینکه  یکی از دو والی دیگر بنی امیه (غیر از امیر معاویه) را نیز حضرت عمر والی استان صعید در مصر نموده بود و وقتی عثمان خلیفه شد فقط مقام او را ارتقاء داد تا آفریقا را فتح کند و او موفق به باقیمانده شمال افریقا شد.

پس ایراد گیرنده به حضرت عثمان در حقیقت دارد به حضرت رسول ایراد میگیرد زیرا ایشان قبلا  دشمنان خود از بنی امیه را به   مقام های مهم منصوب نموده بودند.!!!!
شیعه میگوید:
حضرت عثمان شخصی مثل ولیدبن عقبه فاسق را  والی کرد آن  ولیدی که شراب خوار بود  آن ولیدی که قران او را فاسق نامیده بود آن  شخصی را والی کرد که این آیه در حق او نازل شده بود :
(يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن جَاءكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَأٍ فَتَبَيَّنُوا أَن تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ ) ﴿6﴾  حجرات«اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد اگر فاسقى برايتان خبرى آورد نيك وارسى كنيد مبادا به نادانى گروهى را آسيب برسانيد و [بعد] از آنچه كرده‏ايد پشيمان شويد»

پاسخ اهل سنت:
البته درست است که ولید را قران فاسق نامیده بود اما اول بیایید حدیث را ببینیم
كان بعث الوليد بن عقبة بن أبي معيط إلى بني المصطلق ليأخذ منهم الصدقات وأنه لما أتاهم الخبر فرحوا وخرجوا ليتلقوا رسول الله صلى الله عليه وسلم وأنه لما حدث الوليد أنهم خرجوا يتلقونه رجع إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال: يا رسول الله إن بني المصطلق قد منعوا الصدقة
 فغضب رسول الله صلى الله عليه وسلم غضبا شديدا . فبينما هو يحدث نفسه أن يغزوهم إذ أتاه الوفد فقالوا: يا رسول الله إنا حدثنا أن رسولك رجع من نصف الطريق وإنا خشينا أن يكون إنما رده كتاب جاءه منك لغضب غضبته علينا وإنا نعوذ بالله من غضبه وغضب رسوله وأن رسول الله استعتبهم وهم بهم فأنزل الله عذرهم في الكتاب : (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن جَاءكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَأٍ فَتَبَيَّنُوا أَن تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ [ الحجرات / 6 ] ) ( 3088 ) (السلسلة الصحيحة ) الالباني

رسول الله صلی الله علیه وسلم ولید بن عقبه را بسوی بنی مصطلق فرستاد تا از آنها زکات را بگیرد وقتی ولید به منطقه قوم نزدیک شد مردم آگاه شدند و  شادمان برای استقبال از فرستاده پیامبر  بیرون آمدند و وقتی به ولید گفته شد که قوم به اسقبالش میایند  برگشت و به رسول الله گفت ای پیامبر خدا بنی مصطلق از پرداخت  زکات، انکار کردند، رسول الله خیلی  خشمگین شدند و تصمیم گرفتند با آنها نبرد کنند که نمایندگان بنی مصطلق آمدند و گفتند ای  رسول خدا، باخبر شدیم که فرستاده شما از نیمه راه برگشت!! ترسیدیم که شما او را فراخوانده باشی و بر ما خشمگین باشی  و پناه میبریم به الله از غضب الله و خشم فرستاده اش!
رسول الله آنها را ملامت میکرد و مصمم به تادیبشان بود که آیه  بنفع آنها نازل شد که:
ای مومنان اگر فاسقی برای شما خبری آورد درباره خبرش تحقیق کنید تا مبادا به قومی بیگناه آسیب برسانید و بعد از کرده خود پشیمان شوید (سوره حجرات آیه 6)
آری این آیه در حق ولید است و آری ولید را قران فاسق گفته و آری این ولید را عثمان برای مدتی والی کوفه نموده اما سوال  اینجاست که آیا مجازات فاسق در اسلام چیست؟ آیا باید گردنش را بزنیم؟ یا به او فرصت توبه داده میشود؟ رسول الله ولید را مجازات نکرد و ولید ظاهرا توبه کرد و چون مردی لایق بود عثمان به او امارت داد و این را هم باید بدانیم که مردم کوفه از دست سعد بن ابی وقاص شاکی شدند از کسی که از عشره مبشره بود ناراضی بودند!! یعنی خود مردم کوفه لیاقت امیری مثل سعد را نداشتند و لایق ولید بودند  اما  قرار نبود ولید  همچنان فاسق باشد و چون به  عثمان خبر شراب خواری او رسید حضرت عثمان او حد زد  و بعد از شلاق زدن، از امارت کوفه نیز برکنار نمود و دیگری شغلی به او داده نشد تا مرد!
حالا ای غالیان! همانطور که رسول الله را نمیتوان برای اینکه فاسقی را امیر کرد ملامت نمود همانطور که نمیتوانیم رسول الله را برای مجازات نکردن این فاسق  ملامت کنیم پس حق نداریم از  عثمان که یکبار دیگر به او فرصت داد تا شاید که اصلاح شود انتقاد کنیم حق نداریم از عثمان بخواهیم که او را به جرم شرابخواری بکشد و  یا تکه تکه کند! این که قانون شرع نیست!
 حق داریم از عثمان بخواهیم او را برکنار کند و 80 یا 40 ضربه شلاق برای شراب خواری بزند و عثمان نیز چنین کرد
پس ملامت کردن عثمان برای گناه شخص دیگری هرگز منصفانه نیست
 و این غلو و تندروی شما برای چیست ؟

محمد باقر سجودى
islamtxt@islamtxt.net | www.islamtxt.net © 2009-2010

0 نظرات:

ارسال یک نظر