انتقاد شدید مولانا عبدالحمید به عملکرد صدا و سیما


مولانا عبدالحمیدمولانا عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های جمعه این هفته زاهدان، به توهین هایی که توسط برخی افراد در صدا و سیما به مقدسات اهل سنت و خصوصاً صحابه بزرگوار آنحضرت صلی الله علیه وسلم می شود اشاره کرده و با حرام دانستن این امر شنیع آن را مغایر با اسلام و قوانین جهانی دانست.
ایشان فرمودند : چند هفته قبل نیز بنده در خطبه های جمعه از عملکرد صدا و سیما انتقاد کردم و گفتم که نباید صدا و سیما افراد تندرو و متعصبی را به صحنه بیاورد که بدنامی آنها معروف است و انسان با دیدنشان به وحشت می افتد. مولانا عبدالحمید ادامه داد: توهین به مقدسات هیچ دین و مذهبی در جهان جایز نیست. دین اسلام حتی توهین و ناسزا گویی به مقدسات غیرمسلمانان توسط مسلمانان را حرام قرار داده است، چه رسد به اینکه مسلمانی مقدسات مسلمان دیگر را مورد توهین و ناسزاگویی قرار دهد. افرادی دست به چنین اقداماتی می زنند که خودشان دین ندارند. مولانا عبدالحمید تاکید کرد: صدا و سیما نباید از مسیر اصلی خود و از مسیر ملت خارج شود. امروز بسیاری از عملکرد صدا و سیما انتقاد دارند.ما (اهل سنت) سی سال است که انتقاد داریم و از عملکرد تبعیض آمیز صدا و سیما ناراحتیم، اما متاسفانه هنوز ترتیب اثر داده نشده است و صدا و سیما هنوز به مقدسات اهل سنت ناسزا گویی می کند و مراسم اهل سنت را پوشش نمی دهد مگر در حد بسیار کم و آنهم گزینشی و ناقص.
مولانا عبدالحمید، در ابتدا، با تلاوت آیه «وکذلک جعلناکم أمة وسطا لتکونوا شهداء علی الناس» اسلام را دین اعتدال و میانه روی دانست و گفت: میانه روی بهترین امر است و اسلام از افراط و تفریط به دور است، برعکس ادیان دیگر که در آنها افراط و تفریط موجود است. اما اسلام در تمام شئون زندگی، به اعتدال توصیه می نماید. خداوند درباره صفات “عباد الرحمان” می فرماید:« والذین إذا أنفقوا لم یسرفوا و لم یقتروا وکان بین ذلک قواماً» یعنی در خرج کردن نه زیاده روی و اسراف دارند و نه بخل، بلکه راه میانه را انتخاب می کنند.مولانا عبدالحمید در ادامه افزود: در مصرف خوراک، پوشاک و مسکن باید مسیر متوسط را انتخاب کرد. اگر افراد خانواده ۱۰ نفراند نباید به اندازه ۲۰ نفر غذا تهیه کرده یا نان خرید. این اسراف است که نان ها را ضایع کرده و بعداً خوراک گاو و گوسفند شود. بسیاری از غربیها به اقتضای عرفشان از اسراف پرهیز می کنند. معلوم می شود آنان به عرف خودشان پایبندتر از ما به دین و شریعت هستند. اسلام دعوت به بخل نمی کند بلکه اعتدال و میانه روی می آموزد. امام جمعه اهل سنت زاهدان خاطرنشان کرد: بخش بزرگی از مشکلات اقتصادی به اسراف برمی گردد. عده ای اسراف می کنند و عده ای چنان از فقر و تهیدستی رنج می برند که حتی توانایی خرید نان را هم ندارند. چون اقتصاد کشور بحرانی است. ایشان در ادامه افزود: اسلام از اسراف در آب منع کرده و ارشاد نموده است که حتی در هنگام وضو گرفتن آب را به اندازه مصرف کنید اگر چه در کنار نهر جاری آب قرار داشته باشید. مولانا عبدالحمید در ادامه تشریح بحث میانه روی و اجتناب از اسراف فرمود: در صدقه دادن نیز باید راه اعتدال در پیش گرفته شود. نباید چنان در صدقه دادن زیاده روی شود که خود شخص دچار فقر و تنگدستی شده و به گدایی بیفتد. و نیز در مقابل، کسانی که دارای اموال و دارایی هستند نباید فقط به پرداخت زکات اکتفا کنند در حالی که جامعه فقرا و مساکین نیاز به خیرات و صدقات دارند. خداوند متعال می فرماید:« و آت ذا القربی حقه و المسکین و ابن السبیل ولا تبذر تبذیرا، إن المبذرین کانوا إخوان الشیاطین» به تصریح این آیه قرآنی، کسانی که دچار اسراف هستند، برادران شیطان محسوب می شوند. خطیب مسجد مکی ادامه داد: نباید مالها در راه بیهوده مصرف شوند، زیرا مصرف کردن مال در راههای بیهوده و نامشروع خود از مصادیق بارز اسراف است. مثلا برای خرید مشروبات الکلی، مواد مخدر، سیگار و… که غیر از ضرر و خسران چیز دیگری را در پی ندارند نباید مال انسان به هدر برود. اگر انسان مال اضافی دارد در راه خدا به فقرا و مساکین صدقه بدهد. الله تعالی می فرماید: «یسألونک ماذا ینفقون، قل العفو» ای پیامبر! از تو می پرسند که چه چیزی را انفاق کنند. بگو اضافی اموال خود را. یعنی اگر مال زاید بر مصرف و غیرضروری دارید آن را به فقرا بدهید. انسان در خوردن نیز باید اعتدال و میانه روی داشته باشد؛ نه آنقدر کم بخورد که ضعیف شود و نه آنقدر زیاد بخورد که دچار بیماریهای معده شود. الله تعالی می فرماید: «کلوا واشربوا ولاتسرفوا إنه لایحب المسرفین» بخورید و بیاشامید اما اسراف نکنید زیرا خداوند اسراف کنندگان را دوست ندارد.
منبع: سایت اهل سنت ایران

0 نظرات:

ارسال یک نظر