مسئله کنترل خانواده
علامه مفتي خدانظر رحمه الله
قانون کنترل خانواده اجباری، بصورت تصویب قانون برای کنترل رشد جمعیت و خوف فقیر شدن و تنگدست ماندن، بر خانوده ها اجرا نگردد زیرا منافی این آیات قرآن مجید است:«وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَيَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا»
این مسئله را در بندهای زیر خلاصه می کنیم.
1- تنظیم و کنترل خانواده بصورت عمل فردی با اختیار و رضایت زوجین امری است جایز، که نصوص سنت رسول الله صلی الله علیه وسلم با آن مخالف نیستند چون عزل از زنان در عهد رسول الله صلی الله علیه وسلم بوده است.
2- استفاده و بکار گیری وسایل جدید ضد حاملگی بصورت موقّتی مباح است، مانند استفاده از قرصهای ضد حاملگی و دیافراگم و غیره، بشرطی که صلاحیت بارداری و بارور کردن در زوجین بکلّی از بین نرود مثلاً برای تنظیم فاصله و مراحل باردار شدن، ضعف شدید مادر.
3- قانون کنترل خانواده اجباری، بصورت تصویب قانون برای کنترل رشد جمعیت و خوف فقیر شدن و تنگدست ماندن، بر خانوده ها اجرا نگردد زیرا منافی این آیات قرآن مجید است:«وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَيَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا» «وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلَاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِيَّاكُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ كَانَ خِطْئًا كَبِيرًا» و قانون بر اراده شخصی افراد و خانوده ها حاکم نیست.
4- عقیم و نازا کردن زوجین یا یکی از آن دو بطور دائم و همیشگی حرام است.(الفتاوی للشعراوی: 30/3)
5- اسقاط جنین بعد از رسیدن به مرحله چهار ماهگی از اسقرار آن در رحم، شرعاً حرام و ناجایز است مگر در موارد خیلی ضروری که ایجاب نماید مانند موت مادر، اما قبل از رسیدن به چهارماهگی بین اباحت و کراهت دور می زند. (الفتاوی الاسلامیة: 3087/9 فتوای شماره 11990)
محمود الفتاوی ج 4 کتاب الحظر و الاباحة صفحه 244
0 نظرات:
ارسال یک نظر