تعطيلات تابستان و اوقات فراغت


تعطيلات تابستان و اوقات فراغت
خطيب: عبدالرحمن دردقه 

الحمد لله الذي هدانا لهذا وما کنّا لنتهدي لولا أن هدانا الله وما توفيقنا و لا اعتصامنا و ثقتنا إلا بالله عليه توکلنا و اليه ننيب ، وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له، وأشهد أن محمداً عبده ورسوله، اللهم صل وسلم وبارک علي محمد و علي آله و اصحابه و التابعين و من تبعهم بإحسان الي يوم الدين. أما بعــد: فأوصيكم -عباد الله- ونفسي بتقوى الله کما امرنا سبحانه وتعالي وقال: ((يا أيها الذين آمنوا اتقو الله حق تقاته و لا تمو تنّ إلا و أنتم مسلِمون)).
 در اين روزها امتحانات دانش آموزان به پايان رسيده وامتحانات دانشجويان هم رو به پايان است و تعطيلات تابستان پيش روي آنان و معلمين محترم آنها است مناسب است در اين خطبه موضوع تابستان و اوقات فراغت بپردازيم که موضوع را در 4 مطلب بيان مي کنيم:
 اهميت برنامه ريزي براي تعطيلات تابستان و عدم غفلت از آن
 خطرات فراغت و بيکاري
وظيفه ي اولياء نسبت به اوقات فراغت فرزندان
برخي از برنامه هاي مفيد براي استفاده از تعطيلات تابستاني

مطلب اول: اهميت برنامه ريزي براي تعطيلات تابستان و عدم غفلت از آن
 هنگامي که بحث از تعطيلات تابستان مي شود شايد در ذهن عده اي استراحت، و دست کشيدن از مطالعه و مانند آنها مي آيد،اما تعطيلات تابستان سستي و تنبلي و بي برنامه بودن نيست.چون تعطيلات تابستان بخشي از عمر ماست که در روز قيامت از ما سؤال خواهد شد که عمرمان را چگونه سپري کرديم؟ و مجرمان حسرت از دست دادن ايام عمر را مي خورند و تقاضاي فرصت جبران را مي کنند.اما به آنها فرصت دوباره داده نمي شود؛(( رَبِّ ارْجِعُونِ (99) لَعَلِّي أَعْمَلُ صَالِحًا فِيمَا تَرَكْتُ كَلَّا إِنَّهَا كَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا وَمِنْ وَرَائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ (100) )) [المؤمنون]
((پروردگارا ! مرا ( به دنيا ) باز گردانيد . تا اين كه كار شايسته‌اي بكنم و فرصتهائي را كه از دست داده‌ام جبران نمايم . نه ! ( هرگز راه بازگشتي وجود ندارد ) . اين سخني است كه او بر زبان مي‌راند . در پيش روي ايشان جهان برزخ است تا روزي كه برانگيخته مي‌شوند))
 از آنجا که زمستان به خاطر مشغوليتهاي درسي، فرصت کمتري براي ياد گيري علوم ديني است،پس تابستان بهترين فرصت براي بالابردن معرفتهاي ديني است و برنامه ريزي براي اين هدف عالي به خاطر رشد و ارتقاء سطح فرهنگي از ضروريات انسان مؤمن است. و قطعاً استفاده از تعطيلات تأثير زيادي در رشد شخصيت انسان دارد.
 و يکي از منشأ مشکلات ديني و اجتماعي و اخلاقي، عدم برنامه ريزي در تعطيلات است. و نعمت فراغت يکي از دو نعمتي است که پيامبر در حديث مي فرمايد:بيشتر مردم آز آن ضرر مي کنند.((نعمتان مغبون فيهما کثير من الناس الصحة و الفراغ))

مطلب دوم: خطرات فراغت و بيکاري
اوقات عمر را در بيکاري گذراندن خطرات زيادي دارد از آن جمله:
کسالت و بي حالي
بد اخلاقي و عصبانيت
سپري کردن اوقات در کارهاي غير مفيد و حتي مضر
و در نوجوانان: رشدنيروي جنسي قبل از رسيدن وقت آن
مشکلات روحي و رواني و غيره

مطلب سوم: وظيفه ي اولياء نسبت به اوقات فراغت فرزندان
اولياء محترم خصوصاً پدران گرامي خداوند به شما نعمت فرزند بخشيده و شما را مسؤل تربيت ايماني آنها نموده،با پرورش آنها بر طاعت و عبادتِ خداوند آنها را از انحراف حفظ کنيد و همچنين اسباب رشد آنها را در مهارتهاي مورد علاقه شان فراهم کنيد.و اين توصيه خداوند متعال آويزه ي گوشمان باشد:(( يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ (6) )) [تحريم]
((اي مؤمنان ! خود و خانواده خويش را از آتش دوزخي بر كنار داريد كه افروزينه آن انسانها و سنگها است . فرشتگاني بر آن گمارده شده‌اند كه خشن و سختگير ، و زورمند و توانا هستند . از خدا در آنچه بديشان دستور داده است نافرماني نمي‌كنند ، و همان چيزي را انجام مي‌دهند كه بدان مأمور شده‌اند .))
پدران محترم: وسيله فساد و تباهي فرزندانمان نباشيم و از آنها غفلت نکنيم و آنها را از دوستان ناباب و وسايل فاسد کننده عقيده و اخلاق دور نگهداريم.و فرهنگ استفاده از وسايل دو جانبه را به آنها بياموزيم،و تمام تلاش خود را بکارگيريم تا تعطيلات به نفع دين و دنياي ما و عزيزان ما باشد. و در آينده عزيزانمام چشم روشني ما باشند نه مايه ننگ و شرمندگي همچنين در مقابل خداوند سربلند باشيم.

مطلب چهارم: برخي از برنامه هاي مفيد براي استفاده از تعطيلات تابستاني
مطالعه کتابهاي مفيد ديني و علمي
مسافرتهاي سالم براي نشاط بيشتر
ورزش
يادگيري مهارتهاي مختلف من جمله کامپيوتر
شرکت در کلاسهاي ديني و علمي

بارك الله لي ولكم في القرآن العظيم، ونفعني وإياكم بما فيه من الآيات، والذكر الحكيم.
أقول قولي هذا، وأستغفر الله العظيم لي ولكم ولسائر المسلمين ، فاستغفروه إنه هو الغفور الرحيم.

خطيب: عبدالرحمن دردقه
تاريخ:22/3/1388هـ.ش
مصدر: سايت نوار اسلام
IslamTape.Com

0 نظرات:

ارسال یک نظر