مناظره امام جعفر صادق با مردی از روافض (شیعه)

مناظره امام جعفر صادق با مردی از روافض (شیعه)
 
محقق کتاب: علی بن عبدالعزیز آل شیل،
ناشر دارالوطن، عربستان سعودی، ریاض
 

 
از این مناظره دو نسخه می باشد نسخه اول که به زبان ترکی و در خزانه شهید علی باشا در استانبول است که شماره آن (2764) است که محتوای شماری از رساله ها درباره عقیده و حدیث است این رساله، رساله یازدهمی از آن است. نسخه دوم، نسخه ی الظاهریه نام دارد که مجموعه های آن در مجموع 111 می باشد و این رساله نوزدهمی از آن است.

 

(اصل رساله)
بسم الله الرحمن الرحیم
شیخ فقیه ابوالقاسم عبدالرحمن بن محمد بن محمد بن سعید انصاری بخاری حدیث بیان کرد ما را گفت خبر داد ما را ابو محمد عبدالله بن مسافر گفت : که ابوبکر بن خلف بن عمر بن خلف همدانی خبر داد ما را گفت: ابو حسن احمد بن محمد بن ازمه حدیث بیان کرد ما را گفت: ابو حسن بن علی طنافسی حدیث بیان کرد ما را گفت: خلف بن محمد قطوانی گفت: که علی بن صالح حدیث بیان کرد ما را و گفت:
1-
مردی از روافض به نزد امام جعفر صادق آمد سلام کرد و امام جعفر صادق جواب سلام او را داد و او گفت: ای پسر رسول خدا، بعد از پیامبر چه کسی بهترین مردم است؟
امام جعفر صادق (رحمه الله) گفت: ابوبکر صدیق (رضی الله عنه) بهترین مردم بعد از رسول خدا است.

2
-رافضی گفت: دلیل آن چیست؟ امام جعفر صادق گفت: که خداوند در قرآن سوره توبه آیه 40 ميفرماید (إِلاَّ تَنصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُواْ ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لاَ تَحْزَنْ إِنَّ اللّهَ مَعَنَا فَأَنزَلَ اللّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ وَأَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَّمْ تَرَوْهَا...) (ترجمه: اگر پیامبر را یاری نکنید خداوند او را یاری کرد زمانیکه کافران او را بیرون کردند و زمانیکه او دومین نفر بود وقتی که آن دو در غار رفتند در این هنگام پیامبر خطاب به دوستش (ابوبکر) گفت: اندوهگین مباش که خدا با ماست و خداوند آرامش خود را نازل کرد و پیامبر را با سپاهیانی یاری داد که شما آنان را نمی دیدید).
پس چه کسی از دونفری که سومی آنها خداست بهتر است؟ و آیا کسی به غیر از پیامبر بهتر از حضرت ابوبکر می باشد ؟!

3-
رافضی به امام جعفر صادق گفت: علی بن ابی طالب بدون ناراحتی و منت بر بستر پیامبر شب را گذراند. امام جعفر صادق گفت: ابوبکر هم بدون ناراحتی و منت همراه پیامبر بود.

4-
رافضی گفت: خداوند خلاف گفته شما می گوید. امام جعفر گفت: که خداوند چه چیزی می گوید؟
رافضی گفت: خداوند می گوید: (إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لاَ تَحْزَنْ إِنَّ اللّهَ مَعَنَا) ترجمه (و زمانیکه به دوستش گفت: غصه نخور خدا با ماست) آیا آن ناراحتی از روی ترس نبود؟ امام جعفر گفت: نه، برای اینکه حزن به معنای ترس و منت نیست و اندوه حضرت ابوبکر به خاطر این بود که مبادا پیامبر کشته شود و ناراحتی او به خاطر دین خدا و پیامبر بود و ناراحتی او به خاطر نفسش نبود.

5-
رافضی گفت: خداوند درباره حضرت علی در سوره مائده آیه 55 می فرماید: (انما ولیکم الله ورسوله والذین امنوا الذین یقیمون الصلاه و یوتون الزکاه و هم را کعون) ترجمه (تنها خدا و پیامبر و مؤمنان یار و دوست شما هستند که خاشعانه نماز را بجا می آورند و زکات مالشان را پرداخت می کنند). زمانیکه حضرت علی در حال نماز بود و انگشتر خود را صدقه داد این آیه نازل شد که پیامبر هم می گوید سپاس برای خداوندی که این آیه را در اهل بیت و خانواده من نازل کرد. امام جعفر گفت: آیه ای که در همین سوره و قبل از این آیه است بزرگتر است که در شان حضرت ابوبکر نازل شده است. سوره مائده آیه 54 (یا ایها الذین امنوا من یرتد منکم عن دینه فسوف یاتی الله بقوم یحبهم و یحبونه) ترجمه: (ای کسانی که ایمان آوردید کسانیکه از شما از دین خود بازگردد خداوند گروهی را خواهد آورد که خداوند دوستشان دارد و آنها هم خدا را دوست دارند)، و این مسئله ارتداد است که بعد از وفات پیامبر گروهی از هر جا گفتند که ما زکات نمی هیم چون پیامبر از دنیا رفته است ولی نماز می خوانیم که در همین باب واقعه ای است که کفار به محلی به نام "نهاوند" جمع شدند و گفتند: مردی که مسلمانان بوسیله او یاری و نصرت می شدند (که منظورشان پیامبر بود) از دنیا رفته است که در آنجا گروهی گفتند که زکات مالمان را نمی دهیم . حضرت عمر گفت: که ای ابوبکر نمازشان را قبول کن و زکات مال از اینها نگیر. حضرت ابوبکر گفت: "اگر اینها پابند شتری که در زمان پیامبر می دادند به من ندهند البته با آنها می جنگم اگر چه که بر علیه من به تعداد سنگها، کلوخها، و خارها و درختان و جنیان و انسانها را جمع کنند البته که من به تنهایی با آنها می جنگم"، که این آیه در شأن و فضل حضرت ابوبکر بهتر است.

6-
رافضی گفت: خداوند آیه دیگری درباره حضرت علی نازل کرده است. خداوند می فرماید: (الذین ینفقون اموالهم باللیل و نهار سرا و علانیه) ترجمه: (و کسانی که شب و روز به طور پنهان و آشکارا در راه خدا صدقه دادند که خدا این آیه را نازل کرد).
امام جعفر برای او گفت: در شان ابوبکر(رضى الله عنه) بهتر از این آیه در قرآن است که خداوند در جزء سی ام سوره اللیل می گوید: (واللیل اذا یغشی والنهار اذا تجلی و ما خلق الذکر و الانثی ان سعیکم لشتی فاما من اعطی واتقی و صدق بالحسنی ...) ترجمه: (... و سعی شما را گوناگون خلق کرد کسی که بذل و بخشش کند پرهیزگاری پیشه می سازد و به پاداش خوب ایمان و باور داشته باشد و چیزهای خوب و نیک را تصدیق کند. ((در شان ابوبکر)) (فسنیسره للیسری) ترجمه: (و او را برای رفاه و آسایش آماده می سازیم) ((در شان ابوبکر)) (و سیجنبها الاثقی) ترجمه: (و لیکن پرهیزگارترین مردم از آن آتش دور خواهند ماند) ((در شان ابوبکر)). (الذی یوتی ماله یتزکی) ترجمه: (و کسی که دارایی خود را خرج می کند و خود را پاکیزه می کند) ((در شان ابوبکر)) (و ما لاحد عنده من نعمة تجزی الا ابتغاء وجه ربه الاعلی و لسوف یرضی) ترجمه: ( و برای هیچ کس نزد او نعمتی نیست که جزا داده شود بلکه تنها هدف او جلب رضای ذات پروردگار بزرگوارش می باشد قطعا راضی خواهد بود و خشنود خواهد شد) ((در شان ابوبکر)) که مالش را 40 هزار دینار برای پیامبر انفاق کرد تا اینکه عبایی بر تن کرد، و سپس جبرئیل نازل شد به پیامبر گفت: خداوند از آسمانهای بالا تو را سلام می گوید و می فرماید: ابوبکر را از طرف من سلام برسان و برای او بگو آیا بخاطر این فقیریت از من راضی هستی یا ناراضی؟ ابوبکر گفت: آیا ازپروردگارم ناراضی باشم؟! من از پروردگارم راضی هستم. من از پروردگارم راضی هستم. من از پروردگارم راضی هستم. و خداوند این را وعده کرد که از او راضی باشد.

7-
رافضی گفت: که خداوند در باره حضرت علی (رضی الله عنه) در سوره توبه آیه 19 ميفرماید: (اجعلتم سقایه الحاج و عمارة المسجد الحرام کمن آمن بالله والیوم الآخر و جاهد فی سبیل الله لا یستوون عند الله) ترجمه: (آیا آب دادن به حاجیان و تعمیر کردن مسجد الحرام را برابر با کسی ميشمارید که به خدا و روز رستاخیز ایمان آورده و در راه خدا جهاد کرده در نزد خداوند برابر نمی باشد)؟
امام جعفر گفت: در شأن حضرت ابوبکر در قرآن مثل آن است در سوره حدید آیه 10 خداوند ميفرماید: (لا یستوی منکم من انفق من قبل الفتح و قاتل اولئک اعظم درجه من الذین انفقوا من بعد و قاتلوا و کلا وعد الله الحسنی) ترجمه: (کسانی که پیش از فتح مکه در راه خدا انفاق کردند و جنگیده اند برابر و یکسان نیستند آنان درجه و مقامشان برتر از درجه و مقام کسانی است که بعد از فتح مکه بذل و بخشش نموده و جنگیده اند و خداوند به همه وعده پاداش نیکو داده است)، و حضرت ابوبکر اولین کسی بود که مالش را به رسول خدا داد و انفاق کرد و اولین کسی بود که با کفار جنگید و اولین کسی بود که در راه خدا مجاهده کرد، و وقتی که مشرکین مکه پیامبر را زدند تا اینکه بدن پیامبر (ص) خون آلود شد و این خبر به حضرت ابوبکر رسید حضرت ابوبکر در کوچه های مکه می دوید و می گفت: وای بر شما، آیا با مردی می جنگید که می گوید پروردگارم الله است و در حالی که با نشانه های واضحی آمده است و ثابت کرده که پیامبر است. مشرکین پیامبر را رها کردند و حضرت ابوبکر را آنقدر زدند که بینی حضرت ابوبکر از صورتشان مشخص نمی شد، و اولین کسی بود که برای خدا جهاد کرد و اولین کسی بود که به همراه پیامبر جنگید و اولین کسی بود که مالش را در راه خدا انفاق کرد و پیامبر (صلى الله عليه و سلم) هم می فرماید: هیچ مالی مثل مال ابوبکر به من نفع نرساند.

8-
رافضی گفت: حضرت علی به اندازه چشم بهم زدنی برای خداوند شریک نیاورد.
امام جعفر برای او گفت: همانا خداوند در شأن ابوبکر صفتی را بیان کرد که ابوبکر را از همه چیز بی نیاز می گرداند. خداوند در سوره زمر آیه 33 می فرماید: (والذی جاء بالصدق) ترجمه: (یعنی تصدیق کرد او را). که منظور حضرت ابوبکر صدیق (رضى الله عنه) می باشد در حالی که همه کسانی که پیامبر به آنها نبوت خود را گفت پیامبر را تکذیب کردند ولی حضرت ابوبکر صدیق (رضى الله عنه) گفت: که ای پیامبر راست می گویی و این آیه فقط به خاطر تصدیق حضرت ابوبکر نازل شد، پس او پرهیزگار پاک راضی شده و راضی کننده و عادل و محل عدالت و وفادار است.

9-
رافضی گفت: که محبت حضرت علی طبق گفته خدا فرض است که خدا در قرآن می فرماید: (قل لا اسالکم علیه الا الموده فی القربی) ترجمه: (از شما به غیر از دوستی با نزدیکانم چیز دیگری نمی خواهم ).
امام جعفر گفت: که درباره حضرت ابوبکر هم مثل همین آیه در قرآن است که خداوند در سوره حشر آیه 10 می فرماید: (والذین جاءوا من بعدهم یقولون ربنا اغفر لنا و لاخواننا الذین سبقونا بالایمان و لا تجعل فی قلوبنا غلا للذین آمنوا ربنا انک غفور رحیم) ترجمه: (کسانی که بعد از مهاجرین و انصار می آیند می گویند: پروردگارا ما را و برادران ما را که در ایمان آوردن بر ما پیشی گرفتند بیامرز و کینه ای نسبت به مؤمنان در دلهایمان جای مده، پروردگارا تو دارای رأفت ورحمت فراوانی هستی). ابوبکر صدیق جزء کسانی است که در ایمان آوردن به پیامبر سبقت گرفت و به پیامبر ایمان آورد پس طبق این آیه طلب مغفرت کردن برای او واجب و محبت داشتن به ابوبکر فرض و بغض و کینه داشتن نسبت به ابوبکر کفر است.

10-
رافضی گفت: فاطمه دختر پیامبر بهتر است یا عایشه دختر ابوبکر؟
امام جعفر گفت: بسم الله الرحمن الرحیم (یس والقرآن الحکیم) (حم والکتاب المبین).رافضی گفت: از تو درباره این دو سوال می کنم که کدام بهتر است تو قرآن می خوانی؟
امام جعفر گفت: عایشه دختر ابوبکر همسر پیامبر است و همراه او در بهشت است و فاطمه دختر پیامبر و سردار زنهای بهشتی است و کسی که به همسر پیامبر طعنه بزند خداوند او را لعنت می کند و از رحمت خودش دور می کند و کسی که نسبت به دختر پیامبر بغض و کینه داشته باشد خدا او را خوار می کند.

11-
رافضی گفت: عایشه با علی جنگید و در حالی که او زن پیامبر (صلى الله عليه و سلم) بود.امام جعفر گفت: بله وای بر تو ! خداوند در سوره احزاب آیه 53 می فرماید: (و ما کان لکم ان تؤذوا رسول الله) ترجمه: (شما حق ندارید که پیامبر را اذیت و آزار دهید).


12-
رافضی گفت: آیا خلافت ابوبکر (رضى الله عنه) و عمر (رضى الله عنه) و عثمان (رضى الله عنه) و علی (رضى الله عنه) در قرآن پیدا می شود یا درباره خلافتشان آیه ای هست؟
امام جعفر گفت: بله نه تنها در قرآن بلکه در تورات و انجیل هم بوده در قرآن خداوند در سوره انعام آیه 165 می فرماید: (و هوالذی جعلکم خلائف الارض و رفع بعضکم فوق بعض درجات) ترجمه: (خداوند شما را خلیفه ها و جانشین ها در زمین قرار داد و بعضی را بر بعضی دیگر درجاتی بالاتر قرار داد) و همچنین در سوره نمل آیه 62 خداوند می فرماید: (امّن یجیب المضطر اذا دعاه و یکشف السوء و یجعلکم خلفاء الارض) ترجمه: (آیا کیست که به فریاد درمانده می رسد و هر گاه او را به کمک بطلبد بلا را بر طرف می کند و شما را خلیفه در زمین قرار داد)، و همچنین در سوره نور آیه 55 خداوند می فرماید: (لیستخلفنهم فی الارض کما استخلف الذین من قبلهم و لیمکنن لهم دینهم الذی ارتضی لهم) ترجمه: (اینکه قطعا ایشان را جایگزین و خلیفه قرار خواهد داد چنانچه که پیشینیان را قبل از ایشان خلیفه کرده است و همچنین آیین ایشان را که برای آنها می پسندند حتما پا برجا و برقرار خواهد ساخت).

13-
رافضی گفت: پس خلافتشان در کجای تورات و انجیل است؟
امام جعفر گفت: (محمد رسول الله والذین معه) ترجمه: (محمد رسول الله و کسانی که همراه پیامبر است) ( در شأن حضرت ابوبکر)، (اشداء علی الکفار) ترجمه: (و نسبت به کفار خیلی سخت هستند) (در شان حضرت عمر)، (رحماء بینهم) ترجمه: (و نسبت به هم مهربان و دلسوز هستند) (در شأن حضرت عثمان)، (تراهم رکعا سجدا یبتغون فضلا من الله و رضوانا) ترجمه: (ایشان را همیشه در حال رکوع و سجده می بینی آنان همواره فضل خداوند را می جویند و رضای خداوند را طلب ميکنند) (در شأن حضرت علی)، (سیماهم فی وجوههم من أثر السجود) ترجمه: (نشانه ایمان بر اثر سجده در پیشانی هایشان نمایان است) (در شأن اصحاب پیامبر)، (ذلک مثلهم فی التوراة والانجیل) ترجمه: ( در تورات و انجیل نشانه هایشان نیز می باشد).

14-
رافضی گفت: اینکه در تورات و انجیل آمده است معنی آن چیست؟
امام جعفر گفت: حضرت محمد (صلى الله عليه و سلم) و خلیفه های بعد از پیامبر (صلى الله عليه و سلم) که منظور حضرت ابوبکر و عمر و عثمان وعلی است .
سپس زد به سینه اش.... و گفت: وای برتو ! خداوند می گوید: (کزرع أخرج شطأه فآزره) ترجمه: (مانند کشتزاری است که جوانه های خود را بیرون زده و آنها را نیرو داده) (در شأن ابوبکر)، (فاستغلظ) (پس سخت نموده است) (در شأن حضرت عمر)، (فاستوی علی سوقه) ترجمه: (و بر ساقه های خویش راست ایستاده است) (در شأن حضرت علی بن ابی طالب)، (وعد الله الذین آمنوا و عملوالصالحات منهم مغفره و اجرا عظیما) ترجمه: (و خداوند به کسانی که از ایشان که ایمان بیاورند و کارهای شایسته بکنند آمرزش و پاداش بزرگی وعده داده است) (در شأن اصحاب پیامبر (صلى الله عليه و سلم).

15-
رافضی گفت: ای پسر رسول خدا آیا از اینکه من بین حضرت ابوبکر و حضرت عمر و حضرت عثمان و حضرت علی فرق می انداختم خداوند توبه مرا قبول می کند؟
امام جعفر گفت: بله در توبه خداوند باز است پس برای آنان زیاد طلب مغفرت کن. اگر از دنیا ميرفتی و بر همین عقیده می بودی اعمال نیک تو مثل اعمال کفار می بود یعنی مانند گرد و غبار پراکنده بود و هیچ نفعی برای تو نداشت، و به گونه ای از دنیا می رفتی که فطرت اسلام در تو نبود.
مرد توبه کرد و برگشت از گفته هایش و رجوع کرد.
(این با سپاس خداوند و درود بر محمد و آل و اصحاب و ازواج پیامبر تمام شد سلام خدا بر بنده گنهکار که امید بخشش خدا را دارد و از عذاب خداوند می ترسد.)
(یوسف بن محمد بن یوسف هکاري، تمام شد در روز يكشنبه، ماه رجب، سال 669 هجرى.خداوند بر او و پدر و مادرش و بر تمام مسلمانها رحم کند).
مصدر: نوار اسلام - با اختصار و تحقيق
IslamTape.Com

0 نظرات:

ارسال یک نظر