جواب كوبنده در مورد شبهه ازدواج ام كلثوم با عمر رضی الله عنه (4)

جواب كوبنده در مورد شبهه ازدواج ام كلثوم با عمر رضی الله عنه (4)

نویسنده: 
ابوبکر بن حسین
شبهه: (تناقضات موجود): سن ام كلثوم هنگام ازدواج چقدر بود؟
جواب:
مدعی در این بخش بسیار زیاده گویی کرده ولی چنانکه ما قبلاً ثابت کردیم او از زینب بزرگتر بوده و به وقت ازدواج 11 ویا12 ساله بوده است.
اما برای روشن شدن قضیه برای خواننده، و درك كرىن این مسئله باید بگوییم که این اختلافات بسیار جزئی است زیرا این اختلافات در مورد محبوبترین بانوی اسلام خیلی بیشتر است.
در مورد سال تولد حضرت فاطمه علیها سلام اختلافات بسیار زیاد است و فاصله حداقل و اکثر آن به حدود 17 سال می‏رسد. یعنی حداقل سنّی که برای حضرت رضی الله عنها هنگام رحلت ذکر شده 18 سال!! و حداکثر 35 سال!! می‏باشد. و حدود 10 قول مختلف در این مورد وجود دارد که بعضی او را در وقت وفات 35 ساله و بعضی 30 ساله و بعضی 29 میدانند1 برخی نیز 28 ساله2 و برخی 27 ساله3 و برخی نیز 25 ساله4 و برخی 24 و 23 ساله 5 و برخی 21 ساله6 و در آخر نیز 18 ساله 7

نتیجه اینکه اختلافات در مورد تاریخ تولد سیدة فاطمه رضی الله عنها نزدیک به 10 مورد است.
حال بنده بعد از این تحلیل میگویم: دیدید؟ دیدید این همه اختلاف را ؟؟ این همه اختلاف نشان دهنده این است که محمد صلی الله علیه وسلم با خدیجه ازدواج نکرده که حالا بخواهد فاطمه از آنها به دنیا بیاید!!
اگر خندتون گرفت به من نخندید ،من مجبورم! آنها اراجیف و بیراه گفتند، جواب اراجیف هم همین بود!
جناب شبهه ساز، نظر شما چیست؟ در مورد این همه اختلاف در مورد سن حضرت فاطمه نظر شما چیست؟آیا نتیجه ای که در مورد ام کلثوم و ازدواجش گرفتید ،میتوانید اینجا هم بگیرید؟؟ ضمناً اختلافاتی که قبلاً در مورد تاریخ تولد سیدة زینب نقل شد را نیز فراموش نکنید.
شبهه:مقدار مهریه ام كلثوم:
الف: ده هزار دینار:
یعقوبى در تاریخ خود مى‌نویسد:عمر با او ازدواج كرده و ده هزار دینار براى او مهریه تعیین كرد.
جواب:
یعقوبی شیعی نظر شخصی خود را در این مورد گفته اند و ایشون نیز معصوم نیستند و ادعای عصمت نیز نکرده اند، و در این مورد یعنی به وقت اختلاف بین یک نص تاریخی و نظر مولفین همیشه نص بر نظر مولف میچربد.که در این مورد نیز صدق میکند.ب: چهل هزار دینار:
الکتانی(نظام الحکومة) متوفی 1382 مینویسد: هنگامى كه عمر با زینب دختر علی ازدواج كرد، به او چهل هزار دینار مهریه داد!!!جواب:
شیخ عبدالحی الکتانی متوفی 1382 هجری ،متن فوق را از کتاب حافظ الدمیری نقل کرده اند. و ما با مراجعه به کتاب شیخ دمیری این جمله را در آن می یابیم:
وتزوج عمر أم كلثوم بنت علی رضی الله عنه ، وأصدقها أربعین ألف درهم8
پس نوشتن دینار به جای درهم، تنها یک اشتباه سهوی بوده که در کتب سلف نیز هیچ جایی ندارد.
ج: چهل هزار درهم:
بسیارى از بزرگان اهل سنت با چندین سند نقل كرده‌اند كه مهریه امّ‌كلثوم، چهل هزار درهم بوده است:
(ابن ابی شیبه،ابن سعد،ابن عبدالبر و ابن حجر ): عمر با امّ‌كلثوم دختر علی در مقابل چهل هزار درهم مهر ازدواج كرد.
جداى از تناقض‌هاى موجود در مقدار مهریه، مشكل دیگر در زیاد بودن مهریه امّ‌كلثوم است؛ با اینكه طبق روایات صحیح السندى كه در كتاب‌هاى اهل سنت وجود دارد، خود خلیفه از تعیین مهریه كلان جلوگیرى مى‌كرده است.
ابن ماجه قزوینى در سنن خود مى‌نویسد: عمر بن خطاب گفت: مهر زنان را بالا نگیرید؛ زیرا اگر بالا بودن مهر، سبب كرامت دینى شده و یا جزو تقوا به حساب مى آمد، سزاوار‌ترین شخص به این كار، پیامبر صلی الله علیه وسلم بود كه براى هیچ زنى از همسران و یا دخترانش بیش از دوازده اوقیه قرار نداده است.
و به درستى كه مرد هنگامى كه مهریه زن را بالا ببرد، در دل دشمنى او را پیدا كرده و مى‌گوید من به خاطر تو مجبور به كارهاى سخت شدم، با اینكه من مردى عرب بوده و نمى دانستم سختى كار چیست!!!
آلبانى این روایت را در صحیح ابن ماجه شماره 1532 تصحیح كرده است.
بنابراین، مقدار مهریه امّ‌كلثوم در قدم نخست مخالف با سنت رسول خدا است؛ چرا كه طبق روایاتى كه گذشت، رسول خدا مهریه هیچ یك از زنان و دخترانش را زیاد نمى‌گذاشته.
وثانیاً: مخالف سیره و سنت خود عمر است. آیا اهل سنت مى توانند چنین نسبتى را به عمر بدهند با اینكه این مطلب مصداق این آیه كریمه است كه خداوند مى‌فرماید:
یَأَیهُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ. كَبرُ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُواْ مَا لَا تَفْعَلُون‏. الصف / 2 و 3.
اى افرادى كه ایمان آورده‏اید! چرا سخنى مى‏گویید كه عمل نمى‏كنید؟!. نزد خدا بسیار باعث خشم است كه سخنى بگویید كه عمل نمى‏كنید!
جواب:
همانطور که خود ایشان معترفند، اجماع بر 40 هزار درهم است و ایشون اجماع را میداند ولی قصدی ندارد جز اینکه صفحات را سیاه و خواننده را دچار وهم کند!
اصلاً شما فکر کنید حضرت عمر هیچ مهریه ای نداده و یا 10 ها هزار درهم داده این چه ربطی به اصل واقعه دارد؟؟
فکر کنید آقای "x" از خانمی خواستگاری میکند و بعد از قبول طرفین مقدار مهریه 1000 سکه!! مقرر میشود و فردا روزی، بعد از اینکه آقای "x" و همان خانم فوت شدند،شخصی پیدا شود و بگوید:مهریه آنها 100 سکه بوده!! و دیگری بگوید: نه 2000 سکه بوده ! و یکی 5 سکه را عنوان کند ..... آیا شخص عاقل در این مورد اینگونه برداشت میکند که: بابا اینا اصلاً از بیخ بی اساسه!! ازدواجی نبوده! اصلاً اون خانم وجود خارجی نداشته که آقای "x" بخواد با او ازدواج کنه که حالا مهریه هم بخوان براش تعیین کنند!!
میدانم مضحک است ولی همیشه جواب سخن چرت! چرت است!
در مورد سخن حضرت عمر رضی الله عنه که فرموده بود: مهریه زنان را زیاد نکنید و بعد از آن به آیه قرآن استناد کرده اید که میفرماید: اى افرادى كه ایمان آورده‏اید چرا سخنى مى‏گویید كه خود به آن عمل نمى‏كنید؟! نزد خدا بسیار باعث خشم است كه سخنى بگویید كه عمل نمى‏كنید!
اولاً: حضرت عمر، خطاب به والدین میگوید که شما بر داماد سخت نگیرید و مهر را بالا نبرید ولی در مورد ازدواج حضرت عمر رضی الله عنه با بنت فاطمه رضی الله عنها این حضرت عمر بود که 40 هزار درهم مهریه را بر خود فرض کرد و حضرت علی رضی الله عنه دخالتی نداشتند و خطبه سیدنا عمر هیچ منافاتی با این قضیه ندارد.
ایشون در ادامه خطبه میفرمایند:"اگر چنین کنید؛ بعدها مرد به زنش میگوید: من به خاطر تو مجبورم کارهای سخت بکنم".. در صورتی که مهریه ام کلثوم را خود حضرت عمر رضی الله عنه تعیین کرده بودند و ام کلثوم هیچ دخالتی نداشته اند که در آینده چنین مشکلی پیش بیاید. پس مانند دیگر دلایلتان این دلیل نیز بچه گانه است!
دوماً:اگر مدعی منصف! این روایت را به شکل کاملی که علما نقل کرده اند، نقل میکرد، دیگر هیچ جای شبهه ای نبود، ولی ایشون طبق ذات خودشان روایت را به شکلی که به نفعش می باشد نقل کرده است.
امام ابن کثیر (در تفسیرش) در ادامه این روایت را اینگونه می آورد: بعد از صحبت حضرت عمر رضی الله عنه زنی اعتراض کرد و گفت: تو حق نداری چنین کنی. عمر رضی الله عنه گفت: چرا؟ زن گفت: به خاطر این که خداوند فرموده است: { وَآتَیْتُمْ إِحْدَاهُنَّ قِنطَارًا فَلَا تَأْخُذُوا مِنْهُ شَیْئًا } نساء: 20
"هر چند مال هنگفتی مهر یکی از آنان داده بودید، از آن چیزی باز نگیرید".
آنگاه عمر رضی الله عنه گفت: زنی درست گفت و مردی خطا نمود. و همینطور هیثمی در مجمع الزوائد این ماجرا را کاملتر نقل میکند و مینویسد که حضرت عمر رضی الله عنه بعد از صحبت آن زن فرمود: بار الها! مرا ببخش و افزود: همه از عمر رضی الله عنه فقیه تر هستند. سپس بر منبر رفت و گفت: ای مردم! من شما را از افزایش مهریه ها منع کرده بودم ولی اکنون اعلان می کنم که هر کس به هر اندازه ای که می تواند و توافق می کند مهریه بدهد و هیچ محدودیتی نیست.9
مطمئناً شخص شبهه ساز از این روایت مشهور با خبر بوده اند ولی نقل نکرده اند چون اگر نقل میکردند کل استناد ایشان باطل میشد و به جای اینکه این روایت به نفعش باشد به ضررش میشد.
گذشته از آن حضرت عمر رضی الله عنه از مال خودش داده است و خلاف شرع نیز نکرده است و آن هم به نیت اکرام و احترام اهل بیت این مهریه را بر خود تحمیل کرده است.. آیا شما با اکرام و احترام اهل بیت مخالفید؟؟

شبهه: آیا عمر از ام كلثوم فرزندی داشته است؟
یكى از چیزهایى که اصل وقوع این ازدواج را زیر سؤال مى‌برد، فرزندانى است كه براى امّ‌كلثوم تراشیده‌اند.
فرزندی نداشت:
مسعودى شافعی در باره اولاد عمر مى‌نویسد:فرزندان عمر: او فرزندانى به نام هاى ذیل داشت: عبد الله و حفصه همسر پیامبر صلی الله علیه و سلم‌ و عاصم و عبید الله و زید از یك مادر؛ و عبد الرحمن و فاطمه و دخترانى دیگر، و عبد الرحمن اصغر وهمو است كه به خاطر شرابخوارى حد خورده و معروف به ابى شحمه است، این ها هم از یك مادر هستند.
طبق این نقل خلیفه دوم فقط یك پسر به نام زید داشته كه او هم برادر عاصم و عبید الله بود كه مادر آن‌ها امّ‌كلثوم بنت جرول است و هیچ نامى از فرزندان عمر از امّ‌كلثوم در این نقل دیده نمى‌شود.
جواب:
میبینید که او نام همه فرزندان حضرت عمر صلی الله علیه را نیاورده و از همسرانش نیز یادی نکرده و در مورد دخترانش نیز بعد از نام بردن چند نفرشان میگوید: ( و بنات آخر) و دخترانی دیگر!!
البته اگر به دیگر کتب مسعودی سری بزنیم میبنیم که ایشان از دو زید نام برده اند.
مسعودی شیعی در تنبیه و الاشراف مینویسد:
وكان لعمر من البنین تسعة ، عبد الله وعبد الرحمن الأكبر وزید الأكبر وعبید الله المقتول بصفین وعاصم وزید الأصغر وعبد الرحمن الأصغر وعیاض وعبد الله الأصغر ، المعقبون منهم أربعة عبد الله الأكبر وعاصم وعبید الله وعبد الرحمن الأصغر ، ... .10
پس مسعودی چنین چیزی نگفته، مگر اینکه به دروغ به آن نسبت دهید. و یا خود را به خواب بزنید.
ادامه شبهه:یك فرزند داشت:
بیهقى در سنن كبراى خود مى‌نویسد:امّ‌كلثوم، عمر با او ازدواج كرده و براى او زید بن عمر را به دنیا آورد كه در شب درگیرى ابن مطیع، ضربه اى به او وارد شده و تا زمان مردن، از این ضربه در رنج بود؛ سپس پس از عمر، عون بن جعفر با امّ‌كلثوم ازدواج كرد اما از او صاحب فرزندى نشد تا از دنیا رفت.
و نویرى در نهایة الأرب و صفدى و ابن کثیر نیز، فقط یك فرزند براى امّ‌كلثوم نقل مى‌كنند.جواب:اگر سنن بیهقی برای شما حجت است میبینیم که او به وقت شمردن فرزندان زینب کبری از عبدالله بن جعفر ، فقط عبدالله وعون را نام میبرد!
فاما زینب فتزوجها عبد الله بن جعفر فماتت عنده وقد ولدت له على بن عبد الله بن جعفر واخا له آخر یقال له عون - واما ام كلثوم فتزوجها عمر...11
و شیخ نویری و صفدی که مدعی آنها را گواه گرفته نیز تنها یک فرزند برای زینب و عبدالله بن جعفر ذکر کرده اند!!!
و آخرین گواه مدعی علامه ابن کثیر است که ایشان نیز فقط از زید نام برده و زینب و عبدالله بن جعفر را بدون فرزند ذکر کرده است!!!12
دیدید که در همین آدرسهایی که خودتان داده اید، در مورد فرزندان زینب اختلاف بیشتر از فرزندان ام کلثوم است،و تقریباً هیچ کدام از آنها قول مشهور و اجماع را نقل نکرده اند که همان " 4" فرزند باشد..13
پس آیا شما این اختلافات را در جهت رد کردن ازدواج زینب کبری با عبدالله بن جعفر به کار میبرید؟؟
ادامه شبهه: دو فرزند داشت:
اكثر عالمان سنى، گفته‌اند كه دو فرزند داشته است؛ آن‌ها در ذكر فرزندان عمر از امّ‌كلثوم چنین گفته‌اند:
مصعب زبیری :و زید اكبر، فرزندى نداشت و رقیه؛ مادر این دو امّ‌كلثوم دختر علی بن ابى طالب بن عبد المطلب بن هاشم است و مادر او نیز فاطمه دختر رسول خدا (ص)‌ است.
و ابن حبان و طبری و ابن اثیر نیز چنین نوشته اند.
سه فرزند داشت:بلاذرى در انساب الأشراف دختران امّ‌كلثوم از عمر را دو نفر معرفى مى كند كه با زید سه فرزند مى شوند:عبد الرحمن بن زید بن خطاب، همسر او فاطمه دختر عمر بود كه مادرش امّ‌كلثوم دختر علی بن ابى طالب و مادر بزرگش فاطمه دختر رسول خدا (ص) است. برادر پدرى و مادرى او زید بن عمر است و براى عبد الرحمن، فرزندى به نام عبد الله و یك دختر به دنیا آورد.
ابراهیم بن نحام بن عبد الله بن اسید بن عبد بن عوف بن عبید بن عویج بن عدى بن كعب،‌ همسر او رقیه دختر عمر بود، خواهر پدرى حفصه؛ و مادرش امّ‌كلثوم دختر علی بن ابى طالب.
جواب:
باز هم خود مدعی اجماع اهل سنت را میدانند ولی موش و گربه بازی راه انداخته اند. در عجبم از کار جناب استاد!
در مورد سخن بلاذری هم میگویم: ایشون اشتباه کرده اند همانطور که در مسائل زیادی اشتباه کرده اند مانند ذکر فرزندان حضرت علی و عبدالله بن جعفر و ....
ایشان برای زینب کبری 6 فرزند نوشته اند! و تعداد دختران حضرت علی علیه السلام را 20 دختر نوشته اند!!
و در اینجا هم فاطمه را دختر ام کلثوم دانسته است که صحیح نیست بلکه فاطمه دختر أم حكیم بنت حارث بن هشام بن مغیرة است که با عبدالرحمن بن زید بن خطاب ازدواج کرد.
و همانطور که در ابتدای بحث گفته شد ، علما در مورد تعداد فرزندان زینب کبری نیز بسیار جدل داشته اند که بعضی تنها یک پسر و بعضی دو پسر و بعضی یک پسر و یک دختر ،و یک پسر و دو دختر،و سه پسر و یک دختر،و سه پسر و دو دختر، و فقط چهار پسر،و چهار پسر و یک دختر، و پنج پسر و یک دختر را ذکر کرده اند که البته بیش از این نیز اختلاف کرده اند .
و در اینجا جا دارد که اختلاف علما را در ذکر تعداد دختران14 حضرت علی علیه السلام نیز متذکر شویم که این اختلاف از 15 تا 28 دختر!! متفاوت هستند:
(مختصراً) مسعودی پانزده دختر را ذکر کرده ،15 شیخ مفید شانزده،16 علوی نسابه هفده17 یعقوبی هجده18 طبری نوزده،19 و بلاذری بیست دختر 20 و سیدابن طقطقی بیست و هشت!!21
جناب مدعی این اختلافات بسیار جزئی در مورد فرزندان سیدة ام کلثوم را دلیل بر عدم وقوع ازدواج گرفته اند. و ما با استفاده از قدیمی ترین کتب ثابت کردیم که این اختلافات در مورد دختران عبدالله بن جعفر و حضرت علی(ع) نیز چندین برابر وجود دارد.پس طبق برداشت شما میشود گفت:حضرت علی رضی الله عنه اصلاً ازدواج نکرده اند که بچه ای داشته باشد! زینبی در کار نبوده که عبدالله بن جعفر بخواهد با وی ازدواج بکند!!! حالا اگر ما اینگونه بگوییم شما به ما نمیخندید؟؟؟ میخندید؟! پس اولی تر است که اول بخودتان بخندید!
در ضمن قدیمی ترین تاریخی که زید و رقیه را فرزند حضرت عمر از ام کلثوم میداند سیره ابن اسحاق شیعی است پس حتماً او بوده که این فرزندان را تراشیده!؟!
شبهه: زید اصغر بزرگتر از زید اكبر!!!
اهل سنت براى عمر بن الخطاب دو فرزند به نام‌ زید ذكر كرده‌اند، یكى از امّ‌كلثوم بنت جرول و یكى از امّ‌كلثوم دختر امیر مؤمنان. امّ‌كلثوم بنت جرول در جاهلیت زن عمر بود و با اسلام آوردن عمر از او جدا شد و سپس با شخص دیگرى ازدواج كرد.
ابن حجر عسقلانى مى‌نویسد:زید بن عمر بن خطاب قرشى عدوى، برادر عبد الله بن عمر اصغر؛ مادر آن دو امّ‌كلثوم دختر جرول است كه همسر عمر بوده و هنگامى كه آیه "ولا تمسكوا بعصم الكوافر" نازل شد، اسلام بین آن دو جدایى انداخت؛ سپس ابوجهم بن حذیفه با او ازدواج كرد؛ و پیش از او عمر همسر او بود؛ زبیر و غیر او این مطلب را ذكر كرده‌اند و این نشان مى دهد كه زید (اصغر) در حیات پیامبر به دنیا آمده است.
نكته جالب توجه در این نقل این است كه پسر امّ‌كلثوم بنت جرول را كه در زمان رسول خدا به دنیا آمده، "زید اصغر" نامیده‌اند و زید پسر امّ‌كلثوم دختر امیر مؤمنان را "زید اكبر". این مطلب اصل وجود فرزندى به نام زید از امّ‌كلثوم دختر امیر مؤمنان علیه السلام را زیر سؤال مى‌برد. چگونه مى‌شود كه پسر بزرگتر را "زید اصغر" نامید و پسر كوچكتر را "زید اكبر"!!!.
بنابراین با کلام عالمان اهل سنت ثابت شد که امّ‌كلثوم ،دختر ابوبکر است و زید فرزند عمر هم از امّ‌كلثوم بنت جرول بوده، نه از امّ‌كلثوم دختر امیر مؤمنان علیه السلام و اهل سنت با استفاده از همین تشابه اسمى، این افسانه را ساخته‌اند.
جواب:
اثبات وجود زید الاصغر پر از ابهام است.
علمایی که از زید اصغر نام میبرند آن را با کلمه "قیل (= گفته شده)" فرزند ام کلثوم(ملیکه) بنت جرول نوشته اند ، ولی!!
1-در اکثر کتب وقتی نامی از بنت جرول به میان آمده او را فقط به عنوان همسر حضرت عمر رضی الله عنه و مادر عبیدالله معرفی کرده اند. و از زیدنامی نمیبرند.
2-در ذکر نام همسر و فرزندان حضرت عمر رضی الله عنه اینگونه آمده:
ابن کثیر و مانند او را نووی و ابن اسحاق وابن حجر گفته اند : وتزوج ملیكة بنت جرول فولدت له عبید الله فطلقها فی الهدنة، فخلف علیها أبو الجهم بن حذیفه. 22
ابن قتیبه(و امام نووی مانند آن) نیز در ذکر فرزندان حضرت عمر رضی الله عنه اسمی از زید اصغر نیاورده و اینگونه مینویسد:
ولد عمر بن الخطاب لصلبه وأعقابهم: وولد عمر بن الخطاب عبد الله وحفصة أمهما زینب بنت مظعون، وعبید الله وأمه ملیكة بنت جرول الخزاعیة، وعاصما وأمه جمیلة بنت عاصم بن ثابت حمى الدبر، وفاطمة وزیدا وأمهما أم كلثوم بنت علی بن أبی طالب من فاطمة بنت رسول الله صلى الله علیه وسلم، ویقال إن اسم بنت أم كلثوم من عمر رقیة، و....23
و همانطور که دیدید از یک زید نام برده یعنی زید از ام کلثوم دختر فاطمه علیها سلام و در صفحه بعد کتابش نیز در شرح حال فرزندان عمر رضی الله عنه شرح حال وی را بدون قید"اصغر" یا "اکبر" ذکر کرده است.
و اکثر آنهایی که دو زید را برای حضرت عمر نوشته اند از محمد بن عمر واقدی تبعیت میکنند که قبلاً گفتیم او شخصی متروک و غیر ثقه می باشد.
حاج عبدالله احمدیان میگوید:حضرت عمر رضی الله عنه جهت ابراز نهایت محبت نسبت به برادر شهیدش(زید بن خطاب)، او را "زید" نامید.24 و میدانیم که زید بن خطاب در جنگ یمامه شهید شدند و این را هم میدانیم که علمایی که از زید اصغر نام میبرند تولد او را در حیات رسول الله صلی الله علیه وسلم میدانند، یعنی قبل از شهادت زید بن خطاب، پس این موضوع ثابت میکند که زید اصغری در کار نبوده و تنها وجود زید نوه حضرت علی علیه السلام صحت دارد. که سالها بعد از شهادت زید بن خطاب به دنیا آمده است.

*مدعی ایراد گرفته اند که چرا زید کوچکتر را اکبر و زید بزرگتر را(در صورت صحت البته) اصغر مینامیم!
جواب: پسوند های اکبر و اصغر و اوسط را اکثراً بعدها علمای انساب برای تشخیص فرزندان به کار برده اند و چون از بعضی گفته ها بر می آیدکه حضرت عمر رضی الله عنه خود شخصاً فرزند ام کلثوم را زید اکبر نامید،25 علمای انساب نیز پسر بنت جرول راکه زید نام داشت و پسوند اکبر و یا اصغر نیز نداشت، زید اصغر گفتند.(البته آنهایی که به وجود زید اصغر اعتقاد داشته اند.)
قاضی مروزی از علمای اهل تشیع مینویسد: به نظر می‌رسد در زمان حیات حضرت فاطمه رضی الله عنها، حضرات زینب و ام‌کلثوم ملقب به کبری نبوده‌اند و این پسوند بعدها به نام آنها افزوده شده است. همچنین در عرف عرب نامگذاری شماری از فرزندان به یک نام (گاهی پنج تا ده تن به یک نام) رایج و معمول بود. 26
گذشته از آن در بین دختران و فرزندان حضرت علی علیه السلام نیز این اشتباه مشهود است.. مثلاً:
شیخ مفید و ابن البطریق و طبرسی نقل میکنند که نام ام کلثوم، زینب صغری بوده!
ولی ما ثابت کردیم که ام کلثوم از زینب(س) بزرگتر بوده، حال شیعیان این تناقض را چگونه حل میکنند؟؟ هر طور حل کردند ما هم به همان شیوه عمل میکنیم!
و یا اینکه برای حضرت علی علیه السلام دختر دیگری به جز ام کلثوم الکبری که نامش زینب صغری بوده ذکر کرده اند،و دختر دیگری نیز با نام زینب صغری نوشته اند!
ابن البطریق: وأولاده أمیر المؤمنین علیه السلام سبعة وعشرون ذكرا وأنثى :..زینب الصغرى المكناة أم كلثوم . أمهم فاطمة البتول سیدة نساء العالمین ابنة سید المرسلین محمد خاتم النبیین .... نفیسة ، زینب الصغرى ، رقیة الصغرى .. 27
دراین حال چگونه میتوان ام کلثوم را(اگر او را کوچکتر از زینب کبری بگیریم) زینب صغری خواند؟؟ مگر نباید در این صورت او زینب الاوسط نامیده میشد؟؟ مگر دو دختر با یک اسم و یک پسوند میشود؟
اینها همه جدلهای علمای انساب و تراجم است و هیچ ربطی به ازدواج آن دو بزرگوار ندارد.. ما نمیتوانیم با اشتباهات چند "عالم" کل ازدواج را منکر شویم اگر اینگونه بود ازدواج حضرت علی و عبدالله بن جعفر و ام حسن رضی الله عنهما و.. همه و همه را میتوان زیر سوال برد!!
و به همین دلیل است که علمای اهل تشیع در این مورد تعجبها کرده اند و مینویسند :
ام کلثوم زینب الصغری، او الوسطی بنت مولانا امیرالمومنین و فاطمة الزهرا صلوات الله علیهما ..28
ام کلثوم زینب الصغری، یا زینب وسطی دختر امیرالمومنین و فاطمة الزهرا صلوات الله علیهما...
و آقای محمد تقی تستری نیز بعد از ذکر قول شیخ مفید میگوید: این زینب صغری نیست چون کوچکتر از او نیز زینب هست و این زینب وسطی است و نه صغری!!29
در مستدرک سفینة البحار میخوانیم:
فی كتاب السیدة زینب قال: زینب الوسطى بنت أمیر المؤمنین (علیه السلام) امها وام إخوتها الحسن والحسین ومحسن وزینب الكبرى ورقیة فاطمة الزهراء (علیها السلام) كناها الرسول بام كلثوم. وأما زینب الصغرى بنت أمیر المؤمنین وامها ام ولد تزوجت ابن عمها محمد بن عقیل.....
میبینید که ایشان زینب الصغری همسر حضرت عمر را زینب وسطی نوشته اند.
و یا این اشتباه شیخ طبرسی که در ذکر اولاد حضرت علی علیه السلام مینویسد:
وأما زینب الصغرى فكانت عند محمد بن عقیل فولدت له عبد الله وفیه العتب من ولد عقیل . وأما أم هانئ ...وأما نفیسة فكانت عند عبد الله الأكبر بن عقیل فولدت له أم عقیل . وأما زینب الصغرى فكانت عند عبد الرحمن بن عقیل فولدت له سعدا وعقیلا .30
و همینطور در ذکر فرزندان حضرت عمر رضی الله عنه نیز چنین چیزی موجود است چنانکه ابن اثیر در الکامل مینویسد:و حضرت عمر رضی الله عنه با لهیة ازدواج کرد که زنی از یمن بود و عبدالرحمن الاوسط از او به دنیا آمد و گفته اند الاصغر( ونه الاوسط)
*******
البته به طور قطع نمیتوان وجود زید فرزند ام کلثوم بنت جرول را منکر شد ولی این جدلها ، جدلهای ما بین علمای انساب است و مسعوی نقل صحیح را اینگونه مینویسد:
وكان لعمر من البنین تسعة ، عبد الله وعبد الرحمن الأكبر وزید الأكبر وعبید الله المقتول بصفین وعاصم وزید الأصغر وعبد الرحمن الأصغر وعیاض وعبد الله الأصغر ، المعقبون منهم أربعة عبد الله الأكبر وعاصم وعبید الله وعبد الرحمن الأصغر ، ... .31
زید الاکبر را همراه عبیدالله فرزند ام کلثوم بنت جرول می آورد و میبینیم که او بر خلاف خیلی ها پسوند اکبر را برای او به کار میبرد که شاهدی دیگر باشد بر اینکه این اختلافات ربطی به اصل ازدواج ندارد بلکه همه و همه اختلافات علماست.
                                                                                                                                                 التماس دعا
 ------------------------------   ---------------------------                                                                  .......ادامه دارد
1 ـ تاریخ‏الخمیس، ج1، ص278، و ذخائرالعقبی، ص52.
2 -تاریخ‏الخمیس، ج1، ص277، و ذخائرالعقبی، ص52 و مقاتل‏الطالبیین، ص48
3 -مقتل‏الحسین، خوارزمی، ج1، ص83
4 -مشکل الآثار، طحاوی، ج1، ص47
5 -ـ از جمله : تاریخ‏الخمیس، ج1، ص277، و ذخائرالعقبی، ص52، و بحارالانوار، ج43، ص8
6 -مسارّ الشیعه، ص54، نشر کنگره جهانی بزرگداشت هزارمین سال وفات شیخ مفید. منتهی‏الآمال، ج1، ص168، باب دوم
7 - تاریخ‏الائمه، ضمن مجموعه نفیسه، ص 6، نشر بصیرتی؛ تاج‏الموالید، ضمن مجموعه نفیسه، ص97 ؛ توضیح‏المقاصد، ضمن مجموعه نفیسه، ص526
8 - حیاة الحیوان الكبرى دمیری ص 482 ،دار الكتب العلمیة ، بیروت ، لبنان ، 2003 م
9 -مجمع الزوائد و منبع الفوائد ج4 صص 283 و 284 ، دار الكتب العلمیة - بیروت - لبنان
10 - التنبیه والإشراف المسعودی ص 251 - 252 .. ناشر : دار صعب - بیروت - لبنان
11 - سنن الكبرى ،بیهقی ، ج 7، ص 70 ،دار الفکر
12 -البدایه و النهایه ج 5 ص 330
13 -البته همانطور که گفتم اختلافات در مورد فرزندان حضرت زینب بسیار زیاد است و این قول نیز به نظر بنده از همه صحیحتر بود والله اعلم بالصواب.
14 -در بین علمای شیعه (و سنی) در این مورد اختلاف بسیار بالاست!! تا حدی که بعضی (شیخ مفید) فرزندان پسر و دختر حضرت علی را 17 نوشته اند و بعضی(مسعودی) 25 تن و بعضی تا 33 فرزند هم پیش رفته اند!!
15 - مروج الذهب المسعودی، ج3 ص63ـ64
16 - الارشاد شیخ المفید، ج1، ص354
17 - المجدی فی انساب الطالبیین العلوی النسابه، ص11
18 - تاریخ الیعقوبی، ج2، ص213
19 - تاریخ طبری، ج4، ص118
20 - انساب الاشراف البلاذری، ج2، ص411ـ414
21 - الاصیلی فی انساب الطالبیین ابن طقطقی ص59ـ60. ابن طقطقی معتقد است حضرت علی ع سه دختر به نام ام کلثوم داشته است!
22 -بدایه و النهایه ج7 ص 139 البته در ادامه مینویسد: وقال الواقدی: هی أم كلثوم بنت جرول فولدت له عبید الله وزیدا الاصغر. که گفتیم واقدی شخصی غیر ثقه و متروک هستند. المنهاج شرح صحیح مسلم بن الحجاج امام النووی ج5 ص 205؛ الإصابة فی معرفة الصحابة ج4 ص141 رقم 4826
23 - المعارف ابن قتیبه در ذکر فرزندان حضرت عمر رضی الله عنه؛تهذیب الاسماء امام نووی، ج2 ص5
24 -سیمای صادق فاروق اعظم،حاج عبدالله احمدیان؛ با این سند: الاصابه و ابن سعد به نقل اخبار عمر، ص394.
25 -حاج عبدالله احمدیان در سیمای صادق فاروق اعظم میگوید:حضرت عمر(رض)به علت حبی که نسبت به برادرش زید داشت فرزند ام کلثوم بنت علی را زید اکبر نامید. و الله اعلم.
26 - الفخری فی انساب الطالبین المروزی ص245 ـ247
27 - العمدة ابن البطریق ص 30 - 31
28 - مستدركات علم رجال الحدیث ج8 ص559
29 - قاموس الرجال محمد تقی تستری ج 12 ص 216
30 -إعلام الورى بأعلام الهدى الطبرسی ج 1 - ص 397
31 - التنبیه والإشراف المسعودی ، ص 251 - 252 .. دار صعب - بیروت - لبنان

0 نظرات:

ارسال یک نظر