شبهاتی در تاریخ امام طبری و جواب آن ...

شبهاتی در تاریخ امام طبری و جواب آن ...

نویسنده: 
ابوبکر قمشی

متن سوال:با عرض سلام و خسته نباشيد خدمت شما.
چند مدتي است كه در دانشگاه ما در عيد غدير خم كليپي گذاشته مي شود.در آن چند سؤال براي اثبات شيعه مطرح مي شود.
1- چرا طبري در كتابش در باب چگونگي صلوات فرستادن بعد ذكر چگونگي از زبان پيامبرصلی الله علیه وسلم باز به گونه ي ديگر بر او صلوات مي فرستد‏ يعني درود بر آل محمد را حذف مي كند.مي خواهد از اين نتيجه بگيرد كه تاريخ نويسان سني هميشه مي خواستند مقام و منزلت امامان را بپوشانند. از شما مي خواهم جواب اين سؤال را بدهيد تا ابهامات برطرف گردد. درا صل سؤال اين است كه چرا طبري بعد ذكر چگونگي صلوات مي گويد(صلي الله عليه وسلم)
جواب ما اهل سنت:
خود متن شبهه جواب خودش را میدهد!!
الف: خودتان اعتراف بر این دارید که امام طبری روایات مربوط به شیوه صلوات دادن را نقل کرده است و بعد میگویید: او قصد پنهان کردن....؟
ب: امام طبری در مقدمه کتابش اینگونه مینویسد: وصلى الله على محمد نبيه وآله وسلم تسليما.. (تاریخ طبری ص 5 // ناشر : مؤسسة الأعلمي للمطبوعات - بيروت – لبنان) و در جایی از کتابش : علقت فاطمة بالحسين صلوات الله عليهما... ( ج2 ص 213) و در جایی: عبد الله بن الحسن بن الحسن بن على بن أبى طالب صلوات الله عليهم ( ج 5 ص 305) و : الحسن ابن يزيد بن حسن بن حسن بن على بن أبى طالب صلوات الله عليه( ج 6 ص 288)

اگر امام طبری قصد داشت ، فضایل والای آل نبی صلی الله علیه وسلم را بپوشاند! چرا باید مقدمه و صفحات اول کتابش را با صلوات بر آنها شروع کند؟؟ این خنده دار نیست؟ میبینید که او بر نوه و ندیده حضرت علی رضی الله عنه نیز صلوات میفرستد، آنوقت شما میگویید: او صلوات را ناقص مینوشت تا منزلت آنها نمایان نشود؟؟پ:ما وقتی میگوییم: آل محمد به این معنی نیست که این را منحصر بر حضرت علی و حسنین و... بدانیم، بلکه هر گاه نام آل و خانواده و خاندان به میان آمد.. در درجه اول همسران و فرزندان آن حضرت مد نظر هستند که از جمله همسران:خدیجه بنت خویلد رضی الله عنها و عایشه بنت ابی بکر صدیق رضی الله عنها و حفصه بنت عمر فاروق رضی الله عنه و ام سلمه و... و در مورد فرزندانش هم که از خورشید و ماه ، مشهور تر هستند: سیدة النساء ، حضرت فاطمه رضی الله عنها و ام کلثوم و رقیه(دو همسر حضرت عثمان ذی النورین) و زینب. پس اگر شیعه کمی عقل داشت این موضوع را درک میکرد و اگر طبری چنین قصدی داشته در درجه اول منزلت امهات المومنین را پوشانده است!!
ت: در روایات بسیاری آمده که خود حضرت علی خطاب به پیامبر صلی الله علیه وسلم فرموده اند: صلی الله علیک ... پس امام طبری و .... از آن حضرت رضی الله عنه تبعیت میکنند.( در روز غسل دادن آن حضرت صلی الله علیه وسلم.. فقه الرضا / ابن بابویه قمی / ناشر : المؤتمر العالمي للإمام الرضا علیه السلام - مشهد المقدسة // و تذکرة الفقها ج 2 ص 93/حلی/ ناشر : منشورات المكتبة المرتضوية لإحياء الآثار الجعفرية)
سـ : امام صادق علیه السلام و امام باقر علیه السلام هر دو در یک روایت نقل میکنند که: حضرت علی علیه السلام خطاب به حضرت عمر رضی الله عنه فرمود: صلى الله عليك يا عمر .. (سمط النجوم، عصامی ص 413/ و تاریخ دمشق ابن عساکر ج 44 ص452 و 453 ناشر : دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع - بيروت - لبنان)
حال من میپرسم: چرا شما سنت حضرت علی علیه السلام را به جا نمی آورید و عوض سلام و صلوات ؛ طعن و نفرین میکنید؟؟
ج:تیجانی در کتاب ثم اهتدیتش مدعی میشود که: بخاری صلوات را مختص حضرت علی علیه السلام میداند!!!( ثم اهتديت ص (44-42) و ترجمه کتاب (آنگاه هدايت شدم) ص (67-66) )
بعد شیعه ما را متهم به کم لطفی در حق اهل بیت میکند؟؟ (تناقض!!)
ح: هر وقت که شنیدید که ما بگوییم: اللهم صلی علی محمد و صحب محمد، آن وقت بر ما ایراد بگیرید.
شبهه: 2- چرا در طبري با اينكه در مورد كوچكترين چيزها مثل تعداد شمشيرها و انواع و تعداد بزهاي پيامبر به تمامي و كمال سخن به ميان آورده ولي وقتي به غدير خم رسيده فقط در حد نيم صفحه از آن سخن گفته؟
جواب:
در ترجمه فارسی کتاب تاریخ طبری ص 43 از قول مترجم شیعه ( و ایشان به نقل از روضات الجنات) اینچنین نوشته شده: «... ولى در پيش من شبهه بزرگى است درباره مذهب ابو جعفر طبرى بلكه بودن او از اهل مذهب حق (يعنى شيعه) نزد من رجحان دارد بدلايل ذيل:
اول- طبرى از شهرى بوده است كه مردمان آنجا از قديم معروف بتشيع بوده اند و درين مذهب كمال تصلب و تعصب داشته اند بويژه در زمان پادشاهان آل بويه.
دوم: اقدام وى بتأليف كتابى درباره حديث «غدير خم»!! در صورتى كه عموم اهل سنت و مخصوصاً متعصبان اين طايفه بهيچوجه راضى بنوشتن اينگونه كتب نيستند.

سوم: پيروى نكردن طبرى در فروع از هيچيك از مذاهب چهارگانه اهل سنت كه تمام سنيان پيرو يكى از آن مذاهب ميباشند و غير از طبرى هيچكس را از اهل سنت سراغ نداريم كه پيرو يكى از مذاهب چهارگانه نباشد. با اين وصف هيچگونه دليل و باعثى براى اين امور وجود ندارد مگر اينكه بگوييم كه طبرى هر چند بظاهر از نظر رعايت جانب خلفاء و بزرگان دولت كه همگى مذهب اهل تسنن داشتند، تظاهر بمذهب اهل سنت داشته است ولى در باطن از پيروان مذهب تشيع بوده است ...»حالا چه میگویید؟؟؟ آقای طبری قصد تالیف کتابی در این زمینه را داشته و شما او را در همین مورد متهم میدانید؟؟
مترجم شیعی کمی جلوتر میگوید: كتاب فضائل على بن ابى طالب عليه السلام درين كتاب طبرى از صحيح بودن حديث غدير خم سخن رانده و پس از آن بذكر فضائل حضرت على عليه السلام پرداخته ولى موفق باتمام كتاب نشده است.!!(ترجمه تاریخ طبری ص 87)
باز هم از رو نمیروید؟؟
ذهبي مي‌‌گويد: «طبري وقتي شنيد كه «ابن ابي الداود»، حديث غدير را تكذيب كرده است، كتابي در فضائل اهل بيت علیه السلام و صحت حديث غدير تاليف كرد.» سپس مي‌‌افزايد: «من خود يك مجلد از آن را ديده‌ام.» ذهبي، تذكره الحفاظ، ج 2، ص 713.
ابن کثیر نیز میگوید: کتابى از طبرى ديدم كه احاديث غدير خم را در دو مجلّد فراهم آورده است.( نجاشي و طوسي و ياقوت حموي نيز آن را تاييد كرده‌اند.)
و نام آن کتاب را «الرد علی الحرقوصیه» گفته اند . و تصریح شده که در باره حدیث غدیر است: «له کتاب الردّ علی الحرقوصیة، ذکر طرق خبر یوم الغدیر».
(معالم العلما (ص 106، ش 715)؛ و عمدة عیون صحاح الأخبار، ابن بطریق، ص 157)
و راست گفته پیامبر اسلام صلی الله علیه وسلم که میفرمایند: «إذا لمتستح، فاصنع ما شئت»(صحیح بخاری)
«هرگاه شرم نكردى، هرچه كه خواهى انجام ده!»..
شبهه:3 - در طبري با اينكه سني ها آن را صحيح مي دانند كفر ديده مي شود.براي مثال قضيه ي لباس هاي حضرت موسي را مي آورد كه آب برد و مردم به عورت او نگاه مي كردند. و نمونه ديگر آن پايين آمدن خدا و وارد درياچه شدن.!
جواب:
اولا هیچ کس نگفته کتاب تاریخ طبری صحیح است بلکه کتابی است که پر از دروغ و اسرائیلیات و ... است که در این مورد امام طبری بی تقصیر است و خود ایشان نیز میفرمایند: من شنیده ها را نوشته ام و تحقیق صحت آن بر عهده محقق است.
گذشته از آن در صحیحترین کتب اهل تشیع صدها برابر بدتر از اسرائیلیات تاریخ طبری موجود است!!
از جمله روایاتی که صحبت از تحریف قرآن میکنند!!!و یا روایاتی که صحبت از نزول خداوند دارد(نعوذ بالله!)
مردی از ابو عبدالله رضی الله عنه پرسید: آیا شما می گویی خداوند به آسمان دنیا پایین می آید ؟ ابو عبدالله گفت : ما این را می گوییم، چون روایات و احادیث صحیح در این مورد آمده است.
بحار الانوار ، ج 3 / 331 .
علمایشان ادعا کرده اند که علی رضی الله عنه گفته است: من فرعی از فروع ربوبیت هستم.
شرح الزیاره الجامعه الکبیره خویی ، ج 1 / 70 .
و از این جمله روایات زیاد هستند که نقل کردن آن خوشایند نیست!
                                                                                                                                                   التماس دعا
 

0 نظرات:

ارسال یک نظر