پدر مشغول ... و مادر سرگردان بازار!


پدر مشغول ... و مادر سرگردان بازار!
مسئولیت تربیت فرزندان با وجود اینکه از اهمیت بالایی برخوردار است ولی امروزه والدین اهمیت چندانی به آن نمی دهند بلکه متاسفانه آنرا در ته لیست کارها ی خود قرار داده اند و به آن بهایی نمی دهند اگر فرصتی پیش آمد شاید چند دقیقه ای فکر و وقت گرانبهای خود را به فرزندان و تربیت آنها اختصاص دهند و اگر نه ....
پدر مشغول است .... خسته در پی بدست آوردن لقمه نانی و غالبا طمع او را وا میدارد که در بدست آوردن هر چه بیشتر مال دنیا خود را خسته و از پای در آورد . اما مادر .... به بهانه خریدخانه راهی بازار و یا جهت تهیه لباسهای مد روز با خیاط محل وقت دارد و یا برای خبردار شدن از آخرین مدل گریم سر و صورت در صف آرایشگاه بسر می برد .
هیچ یک از آندو فرصتی برای فکر کردن در مورد جگر گوشه خود ندارند و بغیر از محیا ساختن خوراک و پوشاک دیگر برنامه ای برای او وجود ندارد .
گاهی فرزند خانه به خود فکر می کند و می گوید فرق من با طوطی و قناری که در خانه داریم چیست ؟
آن کودک مسکین امانتی است گم شده و انسانی است رها شده در بادها و طوفانهای زمانه که او را در هم می کوبد و هوا وهوس او را درو می سازد و رها شده تا اینکه افکارهای منحرف و شیطانی بر او غلبه کنند .
گاهی بر دامان خدمتکار خانه است و گاهی بر لب خیابانها پرسه می زند و در مسیر خود با الگوهای بد و زشت و تاریک دست و پنجه نرم می کند .
این نوجوان مسلمان وقتی که ندای الله اکبر را می شنود هیچ احساسی در خود نمی بیند و این ندا برای او غریب و نا آشناست یاد ندارد برای نماز سرخود را بالا آورده باشد و پاهای او برای رفتن به طرف درب مسجد حرکت کرده باشد.
نمازگذاران محل خود را نمی بیند مگر در روز جمعه و شاید هم روز عید واگر هم خیلی خوش فکر باشیم و بگوییم بعضی از روزهای رمضان مسجد را می شناسد . اما قرائت و حفظ قرآن و فهمیدن مسایل حلال و حرام ! ابدا فکرش هم نکن الا من رحم الله .
خیلی از دوستان با من مخالف هستند و می گویند تو بد بین هستی ....
اما کسی که خوب دقت کند و مسئله را مورد مطالعه قرار دهد به واقع امر پی خواهد برد .
خواننده محترم برادر و خواهر عزیزم : اکنون نمومنه هایی از واقعیتهای جامعه را برایت بازگو می کنم تا ببینی که این امانت گرانبها در چه جایگاهی قرار دارد و سهل انگاری ما پدر و مادر تا چه حدی است ؟
مثال اول :
چند نفر نوجوان شرکت کننده در نماز جماعت مساجد داریم ؟
انسان وقتی به این مسئله فکر می کند ترس بر او مستولی می شود به الله قسم انگار ما در حال حاضر امتی هستیم که کودک و نوجوان نداریم و آینده ای نخواهیم داشت . کجاست دستور پیامبر که می گوید کودکان خود را در سن 7 سالگی به نماز امر کنید .
مثال دوم :
چند درصد از مردم جامعه ما به تربیت فرزندان خود اهمیت می دهند و اگر هم در صدی باشند می خواهند جگر گوشه هایشان ، طبق فرهنگ غرب و شرق تربیت نمایند و فرهنگ اسلامی در نظر آنها یک شی غول آسا و قدیمی و برای عهد بوق می دانند و غافل از اینکه فرهنگ اسلامی از طرف سازنده و آفریننده او برای راهنمایی و درست زندگی کردن و در خور تمام زمانه ها است و تا قیامت از تاریخ آن نمی گذرد و در رده خواهد ماند .
اگر احیانا کتابی در مورد تربیت اسلامی فرزندان ببینند فورا قیمت آن برای آنها خیلی بالا جلوه گر می شود در حالی چند ریالی بیشتر نیست !و در امر تربیت فرزند با سلیقه شخصی خود عمل می کند و حساسیتی برایش ایجاد نمی شود .
این را سخت نمی گیریم ، بیایید در کیفیت برخورد این پدر و مادر در مسایل دیگر دقت کنیم برای مثال اگر آقا یا خانم اهل اقتصاد و بازار باشند بمحض اینکه کتاب و یا مجله ای در موضوع مورد علاقه خود ببینند با هر قیمتی که شده آنرا تهیه می کنند و مبلغ هنگفتی را برای اشتراک این نوع مجلات و روزنامه ها ی اختصاصی پرداخت می کنند. در جلسات و کنفرانسها و سخنرانیها اقتصادی شرکت دارند و اخبارها و اعلانات تجاری و بورس را پی گیر می شوند و همچنین اخبارهای رادیویی و تلویزیونی را از دست نمی دهند و ....
چند خانواده سراغ داری کتابی در مورد تربیت اسلامی کودکان داشته باشند حال اگر هم داشته باشند چند نفر آنها از این کتاب استفاده می کنند و برای دکور کتابخانه خود استفاده نمی کنند ! و ...
مثال سوم :
پدر ، وقت گرانقدر خود را برای ساخت منزل و آپارتمان صرف می نماید و در آفتاب سوزان و سرمای شدید و برف و بوران می ایستد و دقت می کند کنترل می کند مراقبت شدید و پی گیری دارد ... کم می کند ... زیاد می کند .... تا اینکه نکنه عیبی به ساختمان وارد آید ... استاندارد خود را از دست بدهد و یا ...
مسکین فراموش کرده که فردا چه کسی می خواهد در این خانه زندگی کند ؟!
ای پدر مهربان و مادر دلسوز :
در روزی بسیار بزرگ و سخت ، مورد سئوال و بازخواست قرار خواهی گرفت ! از امانتی که در دستهای تو بوده چرا آنرا ضایع ساختی ؟! چرا سهل انگاری نموده ای ؟!
بدان که این فرزندان ، آگر آنها را ضایع ساختی : فرمانبردار امروز تو و دشمنان فردای تو ! و آگر آنها را حفظ نمودی و امانت داری کردی تاجی برای سر تو خواهند بود !
رسول الله صلی الله علیه وسلم می فرماید : (همه شما مسئول هستید، مسئول افراد تحت تکفل خود ، امام و رهبر مسئول مردم تحت رهبریت و امامت خود ، مرد مسئول اهل و خانواده خودش ، زن مسئول شوهر و خانه او ، و همه جوابگوی مسئولیت خود خواهند بود . )
انس رضی الله عنه می گویند (همانا الله از هر مسئولی در مورد مسئولیتش سئوال خواهد گرفت که آیا آنرا حفظ نموده و یا اینکه ضایع ساخته است ؟)
چنانکه جگر گوشه های خود را از آتش دنیا و گرمایش و سختی ها و گرفتاریهای روزگار حفظ می کنی بر تو واجب است گفتار الله جل جلاله که می فرماید (ای کسانی که ایمان آورده اید جانهای خود و خانواده خود را از آتش جهنم حفظ کنید آتشی که هیزم آن مردم و سنگهاست .)
از الله خواهانیم که فرزندانمان را نور چشم مسلمانان قرار دهد و آنها را صالح و مصلح گرداند و از گزند وشر شیطانهای انس و جن محافظت نماید و خادمین دین اسلام و مسلمین قرار دهد . آمین یا رب العالمین


تهيه كننده: عبدالملک القاسم

ترجمه با تصرف و اختصار: نوار اسلام
IslamTape.Com

0 نظرات:

ارسال یک نظر