احاديث ضعيف و ساختگي در رابطه با علي بن ابي طالب رضي الله عنه







بسم الله الرحمن الرحيم

1- خدا در شب معراج در رابطه با علي سه چيز را به من وحي کرد: اينکه او سالار مؤمنان است و امام متقيان است و فرمانده و مهتري بي‌نظير و يگانه است.
(موضوع) است، سلسله احاديث ضعيف آلباني شماره (353).

2- سه کس سبقت جسته‏ اند: يوشع بن نون به سوي موسي سبقت جسته، صاحب ياسين به عيسي سبقت جسته و علي بن ابي طالب به محمّد سبقت جسته.
(جداً ضعيف است) سلسله احاديث ضعيف، شماره 358، و ضعيف الجامع شماره (3334).

3- علي امام نيکوکاران است و قاتل فاجران است کسي که او را ياري دهد، ياري خواهد شد و کسي که او را خوار کند، خوار و درمانده خواهد شد.
(موضوع است) سلسله احاديث ضعيف آلباني شماره 357، و ضعيف الجامع (37799).

4- مبارزه ي علي بن ابي طالب با عمرو بن عبدود در روز خندق، تا روز قيامت از اعمال همه امتم افضل‌تر است!
(دروغ است) سلسله احاديث ضعيفه، شماره (400).

5- خدايا، بنده ي تو علي بخاطر پيامبرت خودش را حبس کرده، پس پرتو و درخشش آن را به او بازگردان! (و در روايتي) خدايا او در طاعت تو و طاعت پيامبرت بوده، پس خورشيد را براي او بياور، اسماء گفت: ديدم که غروب کرد، سپس ديدم که بعد از آن غروب، دوباره طلوع کرد.
(موضوع است) سلسله احاديث ضعيف، شماره 971، آلباني

6- خداوند متعال به من دستور داده که چهار نفر را دوست داشته باشم و به من خبر داده که آنها را دوست مي‌دارد، گفته شد: اي رسول خدا، آنها چه کساني هستند؟ (و در روايتي: آنها را براي ما نامگذاري کن! ) گفت: علي از آنهاست، اين را سه بار مي‌گويد، نيز ابوذر، سلمان و مقداد، به من دستور داد که آنها را دوست بدارم و به من خبر داده که آنها را دوست مي‌دارد.
(ضعيف است) سلسله احاديث ضعيف، آلباني، به شماره‌هاي (1549و 3128) و ضعيف الجامع (1566)، و ضعيف سنن ترمذي (771)، و ضعيف سنن ابن ماجه (28)، المشکاه (6249)

7- من شهر علم هستم، و علي دروازه ي آن است، پس کسي که خواهان علم است، بايد از در آن وارد شود.
(موضوع است). سلسله احاديث ضعيف، شماره (2955).

8- من بنده ی خدا و برادر رسول خدا و من صديق اکبر هستم، بعد از من کسي اين را نمي‌گويد مگر اينکه کذّاب است، هفت سال قبل از مردم نماز گذاردم.
(باطل است) ضعيف سنن ابن ماجه، شماره (23).

9- خدا به علي رحم کند، خدايا به هر جا که رفت، حق را با او بچرخان!
(جداً ضعيف است) سلسله احاديث ضعيف (2094)، و ضعيف الجامع (3095) و ضعيف سنن ترمذي (767) و المشکاه (6125).

10- علي با قرآن است و قرآن با علي است آن دو از هم جدا نمي‌شوند تا اينکه بر حوض کوثر وارد مي‌شوند.
(ضعيف است) ضعيف الجامع شماره (3802)

11- علي سردسته ی مؤمنان است و مال و ثروت سردسته ی منافقان است.
(ضعيف است) ضعيف الجامع (3805)

12- در شب معراج درباره ی علي سه چيز به من وحي شد: او سيد و سالار مسلمين است، ولي متقين و رهبري بي‌نظير است.
(موضوع است) سلسلة احاديث ضعيف آلباني 4889.

13- اي انس! برو سيد عرب را براي من فرابخوان - منظورش علي است - آنگاه عايشه گفت: آيا تو سيد عرب نيستي؟! گفت: من سرور و سالار فرزند آدم هستم و علي سيد عرب است اي جماعت انصار، آيا شما را به چيزي راهنمايي نکنم که اگر به آن تمسک کنيد، هرگز بعد از آن گمراه نمي‌شويد؟! گفتند: آري اي رسول خدا! گفت: اين علي است، او را همچون من دوست داشته باشيد و همچون من او را احترام بگذاريد، زيرا جبرئيل از طرف خداي عزوجل آنچه را که به شما گفتم، به من امر فرمود.
(موضوع است) سلسله احاديث ضعيف شماره 4890.

14- تو آنچه را که امّت من بعد از من در آن دچار اختلاف مي‌شوند، براي آنها روشن و تبيين مي‌نمايي.
(موضوع است) سلسله احاديث ضعيف، شماره (4891).

15- من انذار کننده هستم و علي هدايت‌دهنده، اي علي، بوسيله ی تو هدايت‌يافتگان - بعد از من - هدايت مي‌يابند.
(موضوع است) سلسله احاديث ضعيف، شماره (4899).

16- وقتي که به معراج رفتم، ديدم که در ساق عرش نوشته شده بود: لااله الا الله محمّد رسولالله، برگزيده‌ام از خلقم، او را با علي تأييد بخشيدم و ياري کردم.
(موضوع است) سلسله احاديث ضعيف، شماره 4902.

17- هر کس که مي‌خواهد عمل آدم و فهم نوح و بردباري ابراهيم، زهد يحيي و شجاعت موسي را مشاهده کند، پس بايد به علي نگاه کند!
(موضوع) سلسله ضعيفه، شماره 4903

18- ناکثين و قاسطين و مارقين (گمراهان) درکوچه‌ها و نهرها و قله‌ها با هم مبارزه مي‌کنند.
(موضوع است) سلسله احاديث ضعيف، شماره 4922.

19- اين آيه « يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ» در روز غدير خم در رابطه با علي نازل شد.
(موضوع است) سلسله احاديث ضعيف شماره
4922
20- وقتي که پيامبر صلي الله عليه وسلم در غدير خم علي را منصوب کرد و ولايت او را اعلام کرد، جبرئيل فرود آمد و اين آيه را آورد« الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي ».
موضوع است، سلسله احاديث ضعيف، شمار(4923).


21- اين برادر و صي و خليلفه ی من در ميان شماست، پس به او گوش دهيد و از او اطاعت کنيد! منظورش علي است.
(موضوع است) سلسله احاديث ضعيف، شماره 4932

22- شما را بخدا سوگند مي‌دهم: آيا در ميان شما هست کسي که پيامبر صلي الله عليه وسلم به هنگامي‏که ميان مسلمانان پيوند برادري و اخوت برقرار نمود، - به غير از من، ميان خود و او پيوند برادري برقرار کرده باشد؟ گفتند: نه بخدا،
(موضوع است) سلسله احاديث ضعيف شماره 4949

23- شمشير نيست الا ذوالفقار، و جوانمرد نيست جز علي.
دروغ است بر علي. منهاج السنه (5/70).

24- حب و علاقه به علي حسنه و نيکي‌اي است که هيچ گناهي با آن زياني ندارد و مغبوض داشتن وي يک گناه است که هيچ حسنه و خوبي‌اي همراه با آن فايده‌اي ندارد.
اين سخن به دروغ به علي نسبت داده شده است منهاج السنه (5/73)

25- ثقلين: يکي کتاب خداست که يک طرف آن بدست خداوند متعال و طرف ديگر آن بدست شماست، پس به آن چنگ زنيد و گمراه نشويد و ديگري عترت و خانواده ی من است. خداي لطيف و آگاه به من خبر داده که قرآن و اهل بيت من از هم جدا نمي‌شوند تا اينکه (باهم) بر حوض کوثر وارد مي‌شوند، اين را براي آن دو از پروردگار خود مسألت کردم، پس از آنجا جلو نيفتيد که هلاک مي‌شويد. و از آنها کوتاهي نورزيد که هلاک مي‌شويد و به آنها (اهل بيتم) ياد ندهيد که از شما داناتر هستند.
(ضعيف است) سلسله احاديث ضعيف، شماره (4914).

26- شناخت آل بيت نجات يافتن از آتش است و محبّت به اهل بيت محمّد، گذشتن از صراط است و ولايت آل محمّد، امنيت يافتن از عذاب است
(موضوع است) سلسله احاديث ضعيف، شماره (4917)

27- اين برادر من، وصي و خليفه ی بعد از من است، پس به او گوش دهيد و از او اطاعت کنيد.
اين حديث به لحاظ متن و سند باطل است، از ناحيه ی سند بدين دليل که در آن عبدالغفار بن قاسم وجود دارد، که ذهبي درباره ی او گفته است: ابومريم انصاري رافضي است، موثوق و معتبر نيست، علي بن مديني گفته است: حديث وضع مي‌کرد. ميزان الاعتدال (2/640)

28- وصي و جايگاه اسرار و رازهاي من همان علي بن ابي طالب است و بهترين کسي که بعد از خودم باقي گذاشتم که وعده‌ام را انجام مي‌دهد و قرضم را پرداخت مي‌کند، علي بن ابي طالب است.
هيثمي‏اين حديث را در مجمع الزوائد روايت کرده است (9/141) و آن را به طبراني نسبت داده است و گفته است: در آن ناصح بن عبدالله وجود دارد که متروک الحديث است.

29- من سرزمين حکمت هستم و علي دروازدة آن است. ترمذي آن را روايت کرده، و ابونعيم در مورد اين سخن ترمذي که مي‌گويد: اين حديث غريب و منکر است سکوت اختيار کرده است.
اين حديث را ما از يکي از موثوقهاي شرح کنندگان حديث نشناخته‌ايم. شماره (3723) و ابن جوزي گفته است: اين حديث موضوع است، مشکاة المصابيح (3/1777) و ابن جوزي حکم کرده که اين حديث مکذوب است (الموضوعات 1/349)

30- تو اي علي و شيعه‌ات ﭽ ﯤ ﯥ ﭼ يعني بهرين انسان‌ها هستند. در اين حديث، ابوالجارود: زياد بن منذر کوفي وجود دارد که حافظ ابن حجر درباره ی او گفته است: رافضي است. يحيي بن معين او را دروغگو دانسته است. (التقريب 210)

31- خداوند متعال درباره ی علي سه چيز را به من وحي کرد: او سالار مؤمنان، امام متقيان و قائد و فرمانده ی غُرّ محجلين است.
حافظ گفته است: حاکم در مناقب گفته است: سند اين حديث صحيح است. مي‌گويم: بلکه جداً ضعيف و نيز منتقطع است. تحاف المهره (1/344) گفته که عمر بن حصين عقيلي و اسنادش يحيي بن علاء رازي هر دو متروک الحديث هستند بلکه تصريح کرده که اين حديث موضوع است.

32- به‌به براي تو اي علي، به مولاي ما و مولاي هر ايماندار مرد و زني تبديل شدي.
در اين روايت علي بن زيد بن جدعان وجود دارد که جوزجاني دربارة او گفته است که واهي الحديث و ضعيف است. الشجره في احوال الرجال ص 194 ابن جوزي در (علل المتناهيه في الاحاديث الواهيه)، (1/226) گفته است: اين حديث جايز نيست که مورد احتجاج قرار بگيرد و از بالاي او تا ابوهريره، همگي ضعيف هستند و بزار گفته است: جماعتي از اهل علم دربارة آن سخن گفته‏اند (کشف الاسنار 490)و دارالقطني گفته است: قوي نيست. سنن دار القطني (1/301)
33- خدا به علي رحم کند، خدايا به هرجا که رفت، حق را با او بچرخان!

حاکم آن را روايت کرده و گفته است بر شرط شيخين صحيح است (المستدرک 3/125) در آن مختار بن نافع تميمي‏وجود دارد که ذهبي در توضيح (سخن) حاکم مي‌گويد: مختار ساقط است. و حافظ گفته است: مختار ضعيف است. (التقريب 6522)

34- علي برادر من در دنيا و آخرت است. ضعيف است (به ضعيف جامع آلباني 3801 نگاه کنيد! )

35- علي باب حطه (تخفيف) است هر کس وارد آن شود امنيت مي‌يابد، موضوع است. در آن حسين اشقر وجود دارد. بخاري گفته است: در آن نظر وجود دارد (التاريخ الکبير 2/2862) و گفته: کارهاي منکري از او سر زده (التاريخ الصغير 2/319) سلسلة احاديث ضعيف آلباني (3913)


36- علي بهترين انسان‌ است هر کس سر باز زند، کفر ورزيده است.
(موضوع است) حافظ بن حجر گفته است: ابن عدي اين روايت از طرقي استخراج کرده که همگي ضعيف هستند. شديد القوس (3/89)، ذهبي گفته است: اين حديث منکر است و ذهبي اين حديث را بهاين وصف کرده که باطل آشکار است. (ميزان الاعتدال 1/521) و ابن جوزي در موضوعات (1/348)

37- تو دانستي که علي دو يا سه بار از پدرم براي تو محبوب‌تر است. آلباني اين حديث را ضعيف دانسته است (ضعيف ابي داود، ص 491)

38- مَثَل اهل بيتم مثل کشتي نوح است. هر کس سوار آن شود نجات مي‌يابد و هر کس از آن عقب بماند، غرق مي‌شود.
طبراني اين حديث را در الکبير (3/37) و هيثمي‏(9/168) روايت کرده‏اند. و در سند آن عبدالله بن داهر و حسن بن ابي جعفر وجود دارد که هر دو - طبق گفته هيثمي‏- متروک الحديث هستند.

39- هر کس دوست دارد که چون من زندگي کند و همچون من بميرد و در بهشت جاويداني که پروردگارم به من وعده داده ساکن شود، و با دست خود نهال‌هاي آن را بکارد، پس علي بن ابي طالب را دوست بدارد و ولايت او را بپذيرد.
حاکم آن را صحيح دانسته (3/128). ذهبي در مورد آن توضيح داده که در آن قاسم وجود دارد که متروک است، شيخ او هم ضيعف است و او يحيي بن علي اسلمي ‏است. حافظ در تقريب (7677) گفته است: او شيعي ضعيف است. امّا او در ذکر نام اسلمي‏اشتباه کرده و او را محاربي ‌نام نهاده و عبدالحسين در مراجعات از اين اشتباه به شدت استفاده کرده است.

40- هرچه را که خدا به من الهام کرده به علي هم الهام کرده است.
حديث موضوعي است. (الموضوعات 1/131) اسس الطالب (1262)

41- دوستدار تو دوستدار من است و دوستدار من دوستدار خداست و دشمن‌دار تو، دشمن‌دار من است و دشمن‌دار من دشمن‌دار خداست.
حافظ گفته است: ابن عربي آن را روايت کرده که او باطل و بي‌پايه است. (لسان الميزان 2/109)

42- اي علي، مژده بده که تو و يارانت در بهشت هستيد. اي علي آيا نماز عصر را خوانده‌اي؟! گفت: خير، گفت: خدايا تو مي‌داني که او سرگرم حاجت تو و حاجت رسول توست، پس خورشيد را دوباره براي او بيرون بياور! گفت: آن را دوباره براي او بيرون آورد و علي نماز عصر را فراخواند و خورشيد غايب شد.

وصلي الله وسلم علي محمد وعلي آله و اصحابه الي يوم الدين
منبع:کتاب علي ابن ابيطالب رضي الله عنه ، تاليف: محمد علي صلابي
سايت نوار اسلام
IslamTape.Com

0 نظرات:

ارسال یک نظر