رابطه نماز با تندرستی بدن

رابطه نماز با تندرستی بدن
نویسنده : استاد دکتر محمد راتب نابلسی
مترجمان: محمد آزاد شافعي، عبدالباسط عيسى زاده


رابطه نماز با تندرستی جسم موضوع دقیق و مطلوبی می‌باشد، و در اینجا جای بسط و تفصیل آن ممکن نیست، ولیکن برخی مطالب را از این موضوع دقیق گل‌چین نموده، و از زاویه بسیار کوچکی که بیانگر رابطه تندرستی بدن و نماز باشد سخن خواهیم گفت، نماز علاوه بر این که عبادت واجب و در آن خشوع و آرامش وجود دارد، توانایی قلب و گردش خون را بالا می‌برد، و در میان نمازگزاران به ندرت افرادی یافت می‌شوند که گرفتار بیماری ستون فقرات باشند، چون طبیعت رکوع و سجود و قیام عامل تندرستی ستون فقرات است، انواع التهاب‌های مفاصل، و بیماری واریس [سیاهرگ‌های گشایش‌یافته] و لختگی‌های عمیق شاهرگ‌ها، و نیز تراکم خونی در لگن که سبب بواسیر و خونریزی رحم می‌شود در میان نمازگزاران به ندرت یافت می‌شود.
و سینه تنگی که ناشی از تراکم گاز دی‌اکسید کربن در شش‌ها می‌باشد اندک می‌باشد چون دم و بازدم و تنفسی که رکوع و سجود به طور طبیعی ایجاد می‌نمایند، موجب تقویت قلب و شش‌ها می‌گردد.
یاوه‌گویی (بچه‌صفتی در پیرمردان) و فراموشکاری پیرانه میان نمازگزاران نیز اندک می‌باشد. چون غالباً یاوه‌گویی و خرف‌گری پیران به علت کمبود ظرفیت‌های مغزی می‌باشد، اما سجود و طبیعتاً بر ظروف و کاسه سر خون ریخته و مغز را آبیاری نموده، و یاوه‌گویی و بچه‌صفتی را در میان نمازگزاران کاهش می‌نماید.
و پیامبر (ص) هم اشاره مختصر و شفافی به این مسأله نموده است : از سالم بن اَبی جَعْد نقل شده است، که مردی از زبان مَشعر بیان نموده است : - «به گمانم از طایفه خزاعه باشد» - کاش نماز می‌خواندم تا استراحت و آرامش می‌یافتم، گویا آنان بر او خرده گرفتند، و گفت : از پیامبر شنیده‌ام که می‌فرمود : ای بلال نماز را اقامه کن، مرا با نماز راحت گردان»[1] و راحتی در نماز همان آرامش روحی و جسمی با هم می‌باشد، کار خداوند بسیار بزرگتر از این است که تنها با علت و یا حکمت واحدی تفسیر گردد، چون حکمت و علل دستورات الهی قابل شمارش نیست.
و دانشمندان آزمایشی را انجام داده‌اند که فرد چون سرش را پایین بیاورد خون در آن جمع گشته، و باعث افزایش فشار شرایین‌ها می‌گردد، و چون ناگهانی سرش را بالا ببرد بلافاصله فشار از بین می‌رود، و بر اثر ازدیاد فشار و از بین رفتن آن در ظرفیت‌های خونی انعطاف ایجاد می‌گردد، و چنانچه فشار انسان به بیست و سه درجه جیوه‌ای برسد این ظروف [انعطاف‌پذیر] تحمل این فشار را دارا می‌باشند، اما فردی که نماز را به پای نمی‌دارد، چنانچه فشار وی به هشت درجه برسد، چه بسا رگ‌های مغز وی پاره شوند، و دچار سکته مغزی گردد.
و بیماری نیز به نام واژگونی و هم در زنان وجود دارد که با تمریناتی تماماً مانند حرکات نماز معالجه می‌گردد، دستور الهی هزار فایده را در بر می‌گیرد.
دستوراتی که از طرف خالق علیم و خبیر ما، سازنده انسان، به ما امر شده است، تا اینکه انسان قبل از طلوع آفتاب، و قبل از غروب آن بیدار باشد و خود را در معرض این اشعه سودمند ماوراء بنفش قرار دهد عملی است که در آن رضایت خداوند و سودمندی و تأمین نیاز جسم فراهم شده است.
بلکه تازه‌ترین یافته‌های پزشکی بیان می‌دارد که ورم‌های سرطانی به علت ضعف دستگاه مصونیت ناشی از فشار درونی به وجود می‌آید، و توحیدِ خداوند، انسان را از رویارویی با این نوع فشارها محفوظ می‌دارد.
در هر نقطه و مکانی می‌توانید اعلان نمائید و بگویید : که ایمان تندرستی است، چون وقتی دانستی که خداوند تنها متصرف، حکیم، علیم، و رحیم و قادر است و تنها یک دست در هستی تصرف می‌نماید، درونت آرامش می‌یابد، و یا آرامش درون، فشار درونی نیز بر تو سبک و دستگاه مصونیت تقویت گردد، زیرا بیشترین رشد سلول‌های سرطانی به سبب ضعف دستگاه مصونیت است، و ضعف آن هم ناشی از فشار درونی بر انسان می‌باشد. و جز توحید و یگانگی خداوند چیزی فشار درونی را بهبود نمی‌بخشد، لذا بندگان بهتر از توحید را فرا نگرفته‌اند، و خداوند می‌فرماید :
{فَلا تدعُ معَ الله اِلهاً آخَرَ فتکونَ مِنَ المعذَّبین }(شعراء : 213)
«همراه خدا معبود دیگری را فرا مخوان [در غیر این صورت] از زمره عذاب‌شدگان می‌باشید».


مصدر: سايت نوار اسلام
IslamTape.Com



[1]- ابوداود (4985) و احمد (63137).
 

0 نظرات:

ارسال یک نظر