امام حسين (رض) تنها متعلق به يک فرقه اسلامي نيستند


امام حسين (رض) تنها متعلق به يک فرقه اسلامي نيستندمراسم اولين نماز جمعه از ماه محرم الحرام سال هـ1430، در زاهدان همچون گذشته با شرکت گسترده مردم متدين اين شهر برگزار شد.
مولانا عبدالعزيز رح ،در اين مراسم حضرت شيخ الاسلام مولانا عبدالحميد امام جمعه اهل سنت زاهدان که سخنان خود را با تلاوت آيه ” و لا تحسبن الذين قتلوا في سبيل الله امواتا بل احياء عند ربهم يرزقون” آغاز کرده بود ند خاطر نشان کردند: تاريخ گذشته اسلام روايتگر حوادث گوناگوني هست که در ماه مبارک ذي الحجه و محرم الحرام رخ داده اند.
هر يک از اين حوادث براي ما داراي درس عبرت ، راهنمايي و هدايت مي باشد هيجدهم ذي الحجه از شهادت حضرت عثمان (رض) حکايت دارد و اول محرم روز شهادت امير المومنين عمر بن الخطاب(رض) است، دهم محرم نيز روز شهادت حضرت حسين (رض) و ياران با وفايش به حساب مي آيد.
به شهادت رسيدن حضرت حسين (رض) و يارانش در اين روز چنان حادثه ي تلخي بود که چون رخ داد مسلمانان با يکديگر گفتند تا کنون ما حادثه اي تلخ تر از آن را تجربه نکرديم.
مولانا عبدالحميد در ادامه مقداري به توصيف امير المومنين عمر بن خطاب پرداخته و فرمودند: سيدنا عمر (رض) شخصيتي به حساب مي آيد که جايگاه والايش بر هيچ يک از جهانيان پوشيده نيست در کتاب هاي تاريخ اسلامي و غير اسلامي در رابطه با شايستگي و عدالت محوري ايشان سخن بسيار رفته است. ايشان تا جايي که در توان داشتند سعي مي کردند که عدالت و انصاف مورد مراعات قرار گيرد خود ايشان کوچکترين تمايلي به سوي دنيا نداشته و همواره زاهدانه زندگي مي کرده کردند.
در زمان ايشان دامنه اسلام و مرز هاي اسلامي گسترش چشمگيري يافته و و الله سبحانه و تعالي دو ابر قدرت آن روز جهان يعني ايران و روم را در اسلام داخل کردند مردم ايران و روم که زير دست سلاطين ستمگر آن زمان که مردم را غلام و کنيز خود قرار داده بودند و مثل حيوان با آنان رفتار مي کردند اسير بودند را خداوند متعال به دست ايشان نجات داده و از آتش پرستي و بت پرستي رهانيد.
حضرت رسول اکرم (ص) در حديثي که غالبا در جامع ترمذي روايت شده است مي فرمايد” اگر بعد از من پيامبري مبعوث مي شد حقا که او حضرت عمر (رض) مي بود.
آري اينان همه شاگردان مکتب اسلام و رسول اکرم(ص) بودند، خواه حضرت علي (رض) باشد خواه حضرت ابوبکر (رض) و خواه حضرت عثمان (رض) و ساير صحابه باشند همه و همه شاگردان مکتب نبوي به حساب مي آيند.
آن حضرت (ص) شاگردان خود را به خوبي تربيت کردند در گذشته استادي برجسته و توانا همچون آن حضرت (ص) نبوده و در آينده نيز نخواهد بود آن حضرت شاگردان خود را زيبا تربيت نمودند خداوند متعال محبت اين بزرگواران را در قلوب ما جاري نموده و امت اسلامي را نسبت به آنان وفادار بگرداند.
شيخ الاسلام مولانا عبدالحميد در ادامه از حادثه جانکاه عاشورا و به شهادت رسيدن حضرت امام حسين و هفتاد و دو تن از ياران با وفايش به عنوان رخدادي ياد کردند که مسلمانان امروز جهان مي توانند از آن درسها بگيرند
ايشان خاطرنشان کردند : دهم محرم يادآور قيام امام حسين(رض) است من معتقدم که اين بزرگواران نه تنها در يک تاريخ خاص بلکه همواره بايد مورد تذکر قرار بگيرند زهد ، تقوا، ايثار ، ثبات و پايمردي آنان بايد همواره مورد مذاکره مسلمانان قرار گيرد.
قيام حضرت امام حسين(رض) درست زماني صورت گرفت که ايشان احساس کردند دين نياز به حمايت دارد و کساني در حال نشستن بر مسند حکومت هستند که فاقد هرگونه شايستگي مي باشند.
حضرت امام حسين و تمام بزرگان صحابه رضي الله عنهم اجمعين حامي حضرت ابوبکر( رض )حضرت عمر (رض) حضرت عثمان(رض) و حضرت علي (رض)بودند و هيچ مشکل و دغدغه اي نداشتند اگر مسائلي بود در حد امر به معروف و نهي از منکر و ارشاد بود اما زمانيکه حکومت به دست يزيد ، اين فرد نالايق افتاد اين بزرگواران احساس کردند که اکنون ديگر کار به دست نااهلان افتاده است و اين دين که خون هزاران نفر در راه گسترش آن ريخته شده است نياز به حمايت دارد و بايد خلافت از دست نااهلان گرفته شود. مردم با نوشتن نامه به امام حسين از ايشان خواستند که جهت بيعت کردن مردم با ايشان اعلان آمادگي نمايد.
سيدنا حسين رض در هنگامه حج عازم کوفه شدند که در پي آن حادثه جانگداز کربلا اتفاق افتاد حادثه اي که وقت به ما اجازه پرداختن به تمام جزئيات آنرا نمي دهد.بنابر اين من سعي مي کنم به بيان چند نکته مهم در رابطه با آن بپردازم .
اولين و در واقع مهمترين نکته اين است که براستي چرا و به چه منظور حضرت امام حسين (رض) قيانم کردند . شايد کساني باشند که با خود بگويند قيام ايشان به منظور در دست گرفتن حکومت و يا تسلط يافتن بر مال و منال دنيا بوده است .
حاشا و کلا ، چنين چيزي از ساحت مقدس امام حسين (رض) و تمام صحابه (رض) فرسنگها فاصله دارد چرا که ايشان تربيت يافته آنحضرت ، حضرت علي (رض) و حضرت فاطمه (رض) بودند . بدون شک قيام ايشان صرفا براي خدا ، نجات دين و خدمت به مردم و قيام عدل و عدالت بود ايشان در راه امر به معروف و نهي از منکر و گسترش عدل و عدالت و نشر اسلام و حمايت از آن قيام کردند . و حقا که قيام ايشان درسي براي تمام امت اسلامي است.و اما نکته ديگر اينکه ببينيم انسانها براي رسيدن به پست و مقام چه خونهاي پاکي را بر زمين ميريزند ، خون حضرت حسين(رض) بدون ترديد خون آنحضرت (ص)، خون حضرت علي(رض) و خون حضرت فاطمه زهرا(رض) بود .چنين پست و مقامي با چنين قيمتي نصيب هيچ کس مباد.
بنگريد که دشمنان حضرت امام حسين(رض) بعد از به شهادت رساندن او و يارانش با چه سرنوشت شومي گرفتار آمدند. يقينا کسي که به خاطر رسيدن به دنيا و رسيدن به پست و مقام خيانت کند به فرجامي بس وحشتناکتر گرفتار خواهد آمد و زبون خواهد گشتت.
مولانا عبدالحميد اظهار داشتند : حضرت امام حسين (رض) و همچنين تمام اهل بيت حضرت رسول اکرم (ص) تنها به يک فرقه اسلامي تعلق ندارد ، ايشان متعلق به تمام مسلمانان بوده و همه با ايشان محبت مي ورزند و ايشان را الگوي خود مي دانند.
از زندگي ايشان تمالم مسلمين جهان بايد اين درس را بگيرند که هرگاه حکومت به دست ظالمان و ستمگران افتاد و حقوق الناس ضايع شد قيام نمودن وظيفه آنان خواهد بود.
خطيب جمعه اهل سنت در ادامه به وضعيت اسفبار مردم غزه در اين روزها اشاره کردند و ضمن اعتراض به سکوت مجامع بين المللي و بخصوص سران کشورهاي اسلامي در برابر اين حادثه ، از نمازگزاران حاضر خواستند که بعد از مراسم نماز جمعه با شرکت در راهپيمايي به حمايت از مردم غزه بپردازند .ايشان همچنين از مردم خواستند با کمکهاي نقدي خود از طريق موسسات خيريه با مظلومين غزه همدردي نمايند.
شيخ الاسلام مولانا عبدالحميد در آخرين بخش از سخنان خود به سفر دکتر احمدي نژاد و هيئت دولت به استان اشاره کرده و خاطر نشان کردند : به روايت دو نماينده خاش و زاهدان که در جلسه هيئت دولت شرکت داشته اند الحمدلله مصوبات بسيار خوبي به تصويب رسيده است .
اميدواريم مشکلات اخيري که در استان ما پيش آمده اند با حسن نيت حل شوند . بدون شک آنچه براي مردم استان ما حياتي است وحدت و انسجام مي باشد.

جمعه ۱۳/۱۰/۱۳۸۷

 

0 نظرات:

ارسال یک نظر