در عاشوراء چه بايد کرد؟


در عاشوراء چه بايد کرد؟
 
نوشته: احمد طارق فيض
 
عاشوراء و يا ده محرم يوم مبارکي است که متاسفانه ذهنيت خرافات گرايانه و غير اسلامي در جامعه افغاني به خود گرفته است. در اين شکي نيست مبارزه با خرافات و رسوم منحط و گنديده که ريشه در جهل و عدم آگاهي عوام الناس دارد و از سوي ديگر گره خورده با احساسات عوام است، کار طاقت فرسا، مشکل اما ممکن مي باشد.

ما در جامعه افغاني خويش متاسفانه از بدنيا آمدن الي از دنيا رخت بستن درگير با رسوم طاقت فرسا و خرافات هستيم. از همه درد آور اينکه رسوم منحط و طاقت فرسا در شکل شعائر دين در خور افراد جامعه داده ميشود و سر انجام زندگي در همچو جامعه مشکل آفرين و از سوي ديگر ديده ميشود مردم از رسوم نه تنها غير اسلامي بلکه کاملا ضدي اسلامي بعنوان شعائر اسلامي تمسک ميجويند و قسما در قالب دين از آنها دفاع هم ميکنند.

خرافات و رسوم جاهلانه دو آفات اساسي با خود همراه دارد. اولا اينکه در جهت مخالف با اسلام در حرکت هستند. خرافات و رسوم منحط، زندگي را بالاي افراد جامعه مشکل و طاقت فرسا مي سازد بهترين مثال رسم ازدواج و رسم تشحي جنازه و فاتحه داري مي باشد. امروز جوانان بسن بلوغ ميرسند اما توانمندي ازدواج را ندارند. چرا؟ بخاطريکه امروز والدين در عوض اينکه پل شوند براي فرزندان شان در راستاي رشد و پيشرفت در زندگي، برخلاف ديده ميشود رول والدين ظالمانه و نهايت منفي است و صفاکانه دست بر فروش و مکيدن خون اولاد خويش ميزنند با تحميل نمودن رسوم شاقه و طاقت فرسا.

در حاليکه اسلام با خود پيام سهل و آساني را همراه دارد و ميخواهد انسان را از بند و قيود رواج و خرافه پرستي رهايي ببخشد.

ثانيا عمل کرد بر اساس اوهام و رسوم منحط سبب خدشه دار نمودن ايمان مومن ميشود. اسلام پاي کوبي و ظاهر شدن بدون حجاب را حرام ميداند اما تقاضا رسوم برخلاف آن ميباشد. تقاضاي اسلام پرستش خداوند واحد است اما رسوم مجبورا انسان را وا ميدارد در پهلوي (الله) واحد اشخاص و افراد هم بشکل از انها منحيث ياوران قرار گيرد.

عاشورا هم تا جاي رنگ عوض نموده و آن شکل حقيقي و با مسئووليت ديني آن چنانيکه در عصر رسول اکرم صلي الله عليه وسلم مطرح بود ديگر به فرسنگ ها از آن فاصله داريم.
در نزد مردم ذهنيت قبول شده طوري است گويا شهادت حضرت حسين رضي الله عنه سبب حرمت افزايي عاشورا ميشود در حاليکه اين اشتابه است. عاشورا با شهادت حضرت حسين رضي الله عنه هيچ گونه ارتباطي ندارد بلکه برميگردد بر دوران رسول مقبول صلي الله عليه وسلم.
براي دور نمودن ابهامات بايد عرض کرد که رسول اکرم صلي الله عليه وسلم ميفرمايد حسن و حسين ايندو سرداران جوانان بهشت اند و محبت اصحاب رسول الله بدون شک ريشه در ايمان دارد.

بهرترتيب سنت رسول اکرم صلي الله عليه وسلم در ده محرم، گرفتن روزه است نه پختن شوله شرين عزيزان اشتباه نگيرند بنده بر خلاف شوله شرين نيستم حتي طرفدار هميشه پختن آن مي باشم اما اينکه در سال صرفاصرف در ده محرم بشکل رسم و شعائر دين اين عمل انجام مي پذيرد قاطعانه بايد عرض نمود مطلقا اين عمل بدعت محض است و بهيچ عنوان ريشه در دين ندارد.
روزه عاشورا قبل از فرض شدن روزه ماه مبارک رمضان حتي حکم واجب را بالاي مسلمين داشت چنانچه در حديث سلمه بن اکوع رضي الله عنه روايت ميکند که رسول الله صلي الله عليه وسلم مردي را روز عاشوراء فرستادند تا در بين مردم ندا کند! کسيکه(طعامي را) خورده باقيمانده روز را به افطار پوره کند يا روزه بگيرد و کسيکه چيزي نخورده بايد نخورد. رواه البخاري، کتاب الصوم

همچنان در حديث ديگر: همچنان در حديث ديگر:{أَرْسَلَ النَّبِىُّ - صلى الله عليه وسلم - غَدَاةَ عَاشُورَاءَ إِلَى قُرَى الأَنْصَارِ«مَنْ أَصْبَحَ مُفْطِرًا فَلْيُتِمَّ بَقِيَّةَ يَوْمِهِ،وَمَنْ أَصْبَحَ صَائِمًا فَلْيَصُمْ».قَالَتْ فَكُنَّا نَصُومُهُ بَعْدُ، وَنُصَوِّمُ صِبْيَانَنَا، وَنَجْعَلُ لَهُمُ اللُّعْبَةَ مِنَ الْعِهْنِ ،فَإِذَا بَكَى أَحَدُهُمْ عَلَى الطَّعَامِ أَعْطَيْنَاهُ ذَاكَ ،حَتَّى يَكُونَ عِنْدَ الإِفْطَارِ(1).
" از ربيع دختر معوذ روايت شده که رسول الله صلي الله عليه وسلم صبح روز عاشوراء به قريه هاي انصار مردي را با اين هدايت فرستادند که: (کسيکه صبح کرده و افطار نموده بايد متباقي روز به همان افطار بگذراند و کسيکه از صبح روزه گرفته بايد روزه خود را تمام کند) ربيع گفت: بعد از آن ما در آنروز روزه ميگرفتيم، و اطفال مانرا هم روزه دار نگه ميداشتيم و براي اطفال خود بازيچه از پشم آماده مي کرديم که هرگاه يکي از ايشان بخاطر طعام گريه مي کرد آنرا بدستش ميداديم تا که وقت افطار ميرسيد".

اين حالت يعني واجب بودن روزه عاشوراء زماني از گردن مسلمين ساقط و به امر مخير مبدل ميشود که خداوند سبحانه و تعالي حکم فرضيت روزه ماه مبارک رمضان را ميفرستد. شرح اين موضوع در احاديث رسول اکرم صلي الله عليه وسلم آمده چنانچه:
حديث ابن عمر رضي الله عنهما که گفت: در زمان جاهليت مردم در روز عاشوراء روزه مي گرفتند، وقتيکه فرض بودن روزه ماه رمضان نازل شد رسول عليه السلام فرمودند: کسيکه بخواهد در آنروز روزه بگيرد و کسيکه بخواهد افطار کند.رواه البخاري.

فضيلت روزه عاشوراء:
{عَنْ حَفْصَةَ قَالَتْ أَرْبَعٌ لَمْ يَكُنْ يَدَعُهُنَّ النَّبِىُّ -صلى الله عليه وسلم- صِيَامَ عَاشُورَاءَ وَالْعَشْرَ وَثَلاَثَةَ أَيَّامٍ مِنْ كُلِّ شَهْرٍ وَرَكْعَتَيْنِ قَبْلَ الْغَدَاةِ}(2).
"از حفصه رضي الله عنها روايت است که پيامبر صلي الله عليه و آله وسلم چهار چيز را هيچگاه ترک نمي کرد: روزه عاشورا، روزه ده روز ذي الحجه، روزه سه روز از هر ماه و دو رکعت نماز قبل از چاشت".

و در حديث ديگر از ابي قتاده روايت است که از رسول خدا صلي الله عليه و سلم در مورد روزه عاشوراء پرسيده شده آنحضرت صلي الله عليه وسلم در جواب فرمودند:{صِيَامُ يَوْمِ عَاشُورَاءَ أَحْتَسِبُ عَلَى اللَّهِ أَنْ يُكَفِّرَ السَّنَةَ الَّتِى قَبْلَهُ}(3)
گناهان سال گذشته را محو مي کند.

بهرترتيب با مدنظر گرفتن احاديث فوق رسم اسلامي و سنت رسول الله اينست که همه مسلمانان در ايام نهم و دهم محرم روزه بگيرند نه اينکه متوصل به هزار بدعت و عمل خارج از دين شوند.
بناء بنده تمام عزيزان را دعوت به تمسک جستن به سنت رسول مقبول صلي الله عليه وسلم نموده و اميدوارم در هاي قلب و خانه هاي مبارک تان را بر روي اين خرافات و رسوم طاقت فرسا که با هزار تاسف رنگ ديني در جامعه سنتي ما گرفته اند، بسته نموده و براي هميش به آنها وداع بگويد. انشاءالله.

نوشته: احمد طارق فيض
مصدر: سايت نوار اسلام
IslamTape.Com

مــصــــــا در:
(1) تحفة 15833- 48/3البخاري (7284) في الصوم باب:صوم الصبيان رقم (1960)
(2) النسائي في الصيام -باب كَيْفَ يَصُومُ ثَلاَثَةَ أَيَّامٍ مِنْ كُلِّ شَهْرٍ.رقم (2428 ) (1185)
(3)رواه مسلم (7317)

0 نظرات:

ارسال یک نظر