سیگار کشیدن کودکان را روانی می‌کند

سیگار کشیدن کودکان را روانی می‌کند
مادرانی که در دوران بارداری خود سیگار می‌کشند خطر ابتلا به بیماری‌های روانی در سنین نوجوانی را افزایش می‌دهد.
دانشمندان 4 دانشگاه بریتانیایی مطالعه‌ای را روی 6 هزار و 356 کودک 12 ساله به انجام رساندند و علائم بیماری‌های روانی را در آنها تحقیق کردند. در طی این بررسی مشخص شد نزدیک به 19 درصد مادران این کودکان در دوران بارداری سیگار می‌کشیدند.
تحقیقات قبلی نشان داده بود که سیگار می‌تواند در دوران بارداری به جنین آسیب‌های جدی وارد کند. نوزادان مادران سیگاری به احتمال بیشتر کوچک‌تر از حد معمول به دنیا می‌آیند. هم‌چنین این کودکان به احتمال بیشتر به بیماری‌های قلبی و سندروم مرگ ناگهانی در نوزادان دچار می‌شوند.
استنلی زامیت روانشناس دانشگاه کاردیف که این تحقیق را به انجام رسانده است در این‌باره گفت: هرچه مادران بیشتر سیگار بکشند فرزند آنها به احتمال بیشتری ممکن است به بیماری‌های روانی دچار شود. تحقیقات ما نشان می‌دهد در صورتی که مادران در دوران بارداری سیگار کشیدن را کنار بگذارند نزدیک به 20درصد از تعداد افرادی که در دوران نوجوانی به بیماری‌های روانی دچار می‌شوند کاهش پیدا می‌کند.
بررسی‌های مشابه نشان داده است مصرف مشروبات الکلی در دوران بارداری نیز بسیار خطرناک است و خطر ابتلا به بیماری‌های روانی در کودکان را افزایش می‌دهد. البته هنوز دلیل این موضوع که چرا سیگارکشیدن مادران در دوران بارداری باعث بروز بیماری‌های روانی در کودکان می‌شود مشخص نیست اما پزشکان معتقدند به دلیل قرار گرفتن جنین در معرض تنباکو میزان توجه، درک و قوه برداشت کودکان کاهش پیدا خواهد کرد.
منبع: خبر آنلاین

0 نظرات:

ارسال یک نظر