ابتدای ادعای تحریف قرآن




 

تألیف: عبدالرحمن بن سعد الشثری
 مترجم: اسحاق دبیری رحمه الله

س – علمای شیعه چگونه ابتدا کم و زیاد شدن و تحریف قرآن را مطرح کردند؟
ج - این نظریه از کتاب سلیم بن قیس آغاز شد و فقط دو روایت در این خصوص ذکر کرده بود، این قضیه داشت فراموش می شد، اما شیخ شیعه علی بن ابراهیم قمی (متوفای 307) در قرن سوم این قضیه را احیا کرد وگفت: «بخشی از قرآن ناسخ، و بعضی منسوخ است، و پاره ای از آن تحریف شده است، و قسمتی حرفی به جای حرف دیگر قرار گرفته، یا بر خلاف آن صورتی که خداوند نازل کرد قرار دارد، مانند:
{كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتَابِ لَكَانَ خَيْرًا لَهُمْ مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَكْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ } (١١٠) (آل عمران:١١٠) گفتند: ابوعبدالله‎گفته: « كُنْتُمْ خَيْرَ أئمّة أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ » گفتند این آیه هم تحریف شده { لَكِنِ اللَّهُ يَشْهَدُ بِمَا أَنْزَلَ إِلَيْكَ أَنْزَلَهُ بِعِلْمِهِ وَالْمَلائِكَةُ يَشْهَدُونَ وَكَفَى بِاللَّهِ شَهِيدًا (١٦٦) } (النساء:١6٦) گفتند:
در اصل بعد از « أَنْزَلَ إِلَيْكَ» «فی عَلِیِّ» است که حذف شده است.
و گفتند: این آیه در اصل چنین بوده:
{ يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ «فی عَلِیِّ» وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ} (المائدة: ٦٧). و نیز گفتند این آیه چنین بود: { إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَظَلَمُوا «آل محمّد حقّهم» لَمْ يَكُنِ اللَّهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ وَلا لِيَهْدِيَهُمْ طَرِيقًا } (النساء: ١٦٨).
و گفتند: این آیه هم در اصل چنین بود:
{ وَ سَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا } (شعراء: ٢٢٧) «آل محمّد حقّهم» { فِي غَمَرَاتِ الْمَوْتِ } (انعام: ٩٣) .

خواننده ی گرامی ملاحظه کن
بزرگان شیعه با روح و احساس از کتاب خدا بسیار فاصله دارند، بطوری که در نقل آیات قرآن اشتباه می کنند، یا عمداً بهتان و افتراء را به نام اهل بیت می سازند، بیندیش چگونه با روش غیبی بخشی از آیه ی 227 شعراء را در کنار بخشی از آیه 93 انعام قرار داده اند.
بعد از قُمی شاگردش محمّد بن یعقوب کلینی رازی (متوفای سال 382 هـ) آمد و اعتقاد تحریف قرآن را احیا کرد، چنان که می گوید: از ابی عبدالله روایت است که گفت: «قرآنی که جبرئیل بر محمّد صلی الله علیه و آله و سلم نازل کرده است هفده هزار آیه است» .
همچنین از علمای شیعه محمّد بن مسعود بن عیاش سلمی معروف به عیاشی سخن از تحریف قرآن گفت، چنان که می گوید: «میسر از ابی جعفر روایت کرده که گفت: اگر قرآن کم و زیاد نمی شد حق ما بر افراد عاقل پوشیده نبود» .
و همچنین محمّد بن حسن صفار از ابی جعفر روایت می کند که گفت: « ... اما کتاب خدا را تحریف کردند و کعبه را منهدم نمودند و عترت را به قتل رسانیدند» .
و نیز از علمای شیعه که گفته اند قرآن تحریف شده است فرات بن ابراهیم کوفی متوفای352هـ را می توان ذکر کرد. و علی بن احمد ابو القاسم کوفی در کتابش«الاستغاثه ص25» گفته: قرآن تحریف شده است، و مدعی بود که این آیه حاوی نام علی بود و چنین بوده:
{ بِئْسَمَا اشْتَرَوْا بِهِ أَنْفُسَهُمْ أَنْ يَكْفُرُوا بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ «فِی علیٍّ» } (بقره: ٩٠)

يكي دیگر ازآنها محمّد بن ابراهيم نعماني (متوفاي380هـ) است، از جمله از اصبغ بن نباته روایت کرده که گفت: «از علی علیه السلام شنیدم که می گفت: گویی عجم را می بینم که در مسجد کوفه در خیمه های خود در مسجد قرآن را آنگونه که نازل شده به مردم آموزش می-دهند، گفتم: ای امیرمؤمنان مگر این قرآن آنگونه نیست که نازل شد؟ گفت: خیر، نام هفتاد نفر از قریش با نام خود و پدرانشان در ان ذکر شده بودند، ولی نامشان از آن پاک شده، و نام ابولهب را تنها به منظور تحقیر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم پاک نکردند چون عموی ایشان بود» .
و شیخ شیعه محمّد بن محمّد بن نعمان ملقب به مفید (متوفای 413 هجری) در کتابش (اوائل المقالات ص 51) می گوید: علمای شیعه بر این عقیده اجماع دارند. همچنین در کتاب خود (الارشاد ص 365) آن را نقل کرده است. و از جمله علمای شیعه که می گوید قرآن تحریف شده است. طبرسی صاحب کتاب (الاحتجاج) است.
هاشم بن سلیمان بحرانی کتکانی در مقدمه تفسیرش ص 36 می گوید: بدان که حقیقتی که بر مبنای روایات متواتر بیان می شوند گریز ناپذیر است، و آن اینکه: بعد از پیامبر رضی الله عنه در قرآنی که در دسترس ما قرار دارد تغییراتی پدید آورده شده است، و کسانی که بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم آن را جمع آوری کرده اند بسیاری از کلمات و آیات را حذف کرده اند.

در اواخر قرن 13 شیعه دچار رسوایی بزرگی شدند
استاد علمای شیعه حسین نوری طبرسی (متوفای 1320 هـ) کتاب بزرگی تألیف کرد و در آن اعتقاد و نظر علمای شیعه را بر این باور کفر آمیز جمع آوری کرد و آن را (فصل الخطاب فی اثبات تحریف کتاب ربّ الارباب) نامید و این کتاب برای همیشه لکه ننگی برای شیعیان است.


مأخذ: سؤال و جوابهايي در مورد شیعیان اثنا عشری، تألیف: عبدالرحمن بن سعد الشثری، مترجم: اسحاق دبیری

0 نظرات:

ارسال یک نظر