روز عاشورا را چگونه بگذرانيم؟


روز عاشورا را چگونه بگذرانيم؟
 
نوشته:
اسحاق دبيري

 
در نزد اهل سنت و جماعت روز عاشورا چنين است:
خلاصه ى قصه ى موسى و فرعون:
موسى عليه السلام وهمراهانش بدستور خداوند متعال راهى ساحل دريا شدند، فرعون وهمراهانش بدنبال موسى و بني اسرائيل روان گشتند، موسى عليه السلام و بني اسرائيل به ساحل دريا رسيدند اما كشتى و چيزى در اختيار نداشتند، جلو رويشان دريا و پشت سرشان فرعون ولشكريانش همه بسلاح بودند.
همراهان موسى عليه السلام گفتند فرعونيان بما مى رسند موسى عليه السلام گفت فرعونيان هرگز بما نمى رسند زيرا پروردگار با من است، مرا راهنمائى مى كندو راه نجات را بمن نشان مى دهد.
خداوند وحى به موسى فرستاد تا عصاى خود را به دريا بزند، دريا از هم شكافته شد و براى موسى و همراهانش دوازده جادّه در دريا پيدا شد، در دو طرف جادّه آب دريا بصورت كوهى عظيم ايستاده بود، فرعون بهت زده با چشم خود مى ديد كه موسى و همراهانش از راه باز شده در ميان دريا مى گذرند، در آن موقع كه فرعون مى ديد موسى و بني اسرائيل در ساحل ديگر از دريا بيرون مى روند و در ساحل راه مى روند فرعونيان تصور كردند كه راه براى آنها نيز در دريا باز است و بدنبال موسى و همراهانش وارد شدند، اما همين كه موسى و بني اسرائيل به ساحل رسيدند دريا سر بهم نهاد و فرعون و لشكريانش را به زير آب برد، وقتى فرعون به حال غرق شدن رسيد چنان كه خـداوند از زبان او در قـرآن بيان مى فرمايد چنين گفت: ﴿قَالَ آمَنتُ أَنَّهُ لا إِلِـهَ إِلاَّ الَّذِي آمَنَتْ بِهِ بَنُو إِسْرَائِيلَ وَأَنَاْ مِنَ الْمُسْلِمِينَ آلآنَ وَقَدْ عَصَيْتَ قَبْلُ وَكُنتَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ فَالْيَوْمَ نُنَجِّيكَ بِبَدَنِكَ لِتَكُونَ لِمَنْ خَلْفَكَ آيَةً ﴾ [سوره يونس آيات 90 ـ 93].
«ايمان آوردم به اين كه معبودى بحق نيست مگر خداى يكتائى كه بني اسرائيل به او ايمان آوردند و من از مسلمانان هستم، خداوند فرمود آيا حالا ايمان مى آورى و پيش از اين از مفسدان و تبهكاران بودى؟ امروز تو را با جسم بى جانت از دريا بيرون آريم تا براى كسانى كه بعد از تو مى آيند درس عبرتى باشد و بدانند كه تو بنده اى و مانند تو غرور بر ندارند».
وقتى رسول اكرم صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم از مكه به مدينه هجرت فرمودند ديدند كه يهود مدينه روز عاشورا را روزه مى گيرند پس فرمود: «مَا هَذَا اليَوْمُ الذِي تَصُومُونَهُ» براى چه اين روز را روزه مى گيريد؟ گفـتـند: اين روزى است كه خـداونـد موسى و مؤمنين را از دست فـرعـون و لشكريانش نجات داد، و فرعون و همراهانش را در دريا غرق كرد، موسى عليه السلام براى شكرگذارى خدا آن روز را روزه گرفتند و ما نيز آنرا روزه مىگيريم.
رسول اكرم صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم فرمود: «نَحْنُ أَحَقُ مِنْكُم بِمُوسَى» ما به موسى از شما برحق تر هستيم، و امر كرد به روزه گرفتن آن روز، و فرمود: «لَئِنْ بَقَيْتُ إِلَى قَابِلٍ لَأَصُومَنَ التَّاسِعَ»، اگر در سال آينده زنده بودم روز نهم را نيز روزه خواهم گرفت، يعنى روز نهم و دهم را روزه خواهم گرفت.
رسول اكرم صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم مى فرمايد: «أَفْضَلُ الصَّوُمِ بَعْدَ رَمَضَانَ شَهْرُ اللهِ المُحَرَّم».
بهترين روزه ها بعد از روزه ماه مبارك رمضان روزه ماه محرم الحرام است.
و درباره روزه روز عاشورا پرسيده شد آن حضرت فرمودند: «يُكَفِّرُ السَّنَةِ المَاضِيَةِ».
روزه گرفتن آن كفاره گناهان (صغيره) سال گذشته مى شود.
روز عاشورا فضيلت بسيار بزرگى را دارد و روزه آن در ميان پيامبران عليهم السلام مشهـور و معروف است، همچنين قريش در جاهليت آنرا روزه مى گرفتند.
و در روايت ديگرى آمده كه آن حضرت صلى الله عليه آله وصحبه وسلم فرمودند: «صُوموُا يَوُمَاً قَبْلَهُ أَوْ يَوُمَاً بَعْدَهُ، خَالِفُوا اليَهُودَ».
با يهود مخالفت كنيد و يك روز قبل از آن و يا يك روز بعد از آن روزه بگيريد.
پس بايستى مسلمان روزهاى نهم و دهم، يا دهم و يازدهم را روزه بگيرد تا اينكه فائده هاى بسيارى ببرد و از اين فائده ها:
1 ـ اينكه اجر يك ماه براى او نوشته مى شود زيرا هر حسنه و نيكى بـه ده برابر تبديل مى شود و رسـول اكرم صلى الله عليه وآله وصحبـه وسلم سـه روز از هر ماه را روزه مى گرفتند و به آن امر مى كردند.
2 ـ اينكه روزه اين ماه (محرم الحرام) بهترين روزه ها بعد از ماه مبارك رمضان است چنانكه درحديث آمده است.
3 ـ اين كه با روزه گرفتن روز نهم و يازدهم با روز دهم مخالفت با يهود مى شود.
4 ـ اينكه اقتدا و تأسى به رسول اكرم صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم است.
5 ـ اينكه كفاره گناهان صغيره يك سال خواهد بود.
و فوائد بسيار ديگر.
 

0 نظرات:

ارسال یک نظر