از مجموع شمار مسلمانان جهان، چقدر شیعه؟!



از مجموع شمار مسلمانان جهان، چقدر شیعه؟!

بر اساس برآورد یک موسسه تحقیقاتی آمریکایی شمار مسلمانان جهان ۱.۵۷ میلیارد نفر است که به گفته این موسسه، ۶۰ درصد آنها ساکن آسیا هستند.
این گزارش توسط مجمع دین و زندگی عمومی پیو (Pew) تهیه شده است و تهیه آن با جمع آوری اطلاعات از ۲۳۲ کشور و منطقه، سه سال طول کشید.
گزارش موسسه پیو نشان می دهد یک پنجم مسلمانان جهان در خاورمیانه و شمال آفریقا زندگی می کنند.
همچنین بر اساس این گزارش شمار مسلمانان آلمان بیشتر از لبنان است و در روسیه مسلمانان بیشتری از مجموع مسلمانان لیبی و اردن زندگی می کنند.
پژوهشگران برای تهیه این گزارش ۱۵۰۰ منبع، از جمله گزارش های سرشماری، مطالعات جمعیت شناسی و برآورد های عمومی جمعیتی را مورد استناد قرار دادند.
برایان گریم، پژوهشگر ارشد موسسه پیو به شبکه CNN گفت رقم اعلام شده برای خود گروه تحقیقات هم شگفت آور بوده است و آن را “بیش از آنچه انتظار می رفت” توصیف کرد.
بر اساس این گزارش که در روز چهارشنبه هفتم اکتبر منتشر شد اتیوپی تقریبا هم اندازه افغانستان مسلمان دارد.

از مجموع شمار مسلمانان جهان رقمی بین ۱۰ تا ۱۳ درصد شیعه، و ۸۷ تا ۹۰ درصد سنی برآورد شده اند، که اکثر شیعیان در ایران، هند، پاکستان، و عراق زندگی می کنند.
۳۸ میلیون مسلمان که حدود دو درصد جمعیت مسلمانان جهان و پنج درصد جمعیت قاره اروپا را تشکیل می دهد، در این قاره زندگی می کنند و بیش از نیمی از ۴.۶ میلیون مسلمان قاره آمریکا ساکن ایالات متحده آمریکا هستند (۰.۸ درصد جمعیت آمریکا).
مجمع پیو اعلام کرده است که نتایج این گزارش بنیان پژوهش آتی این موسسه را تشکیل خواهد داد که نحوه رشد جمعیت مسلمانان در نقاط مختلف جهان را بررسی می کند و اینکه در آینده جوامع مسلمان در چه وضعیتی قرار خواهند داشت.
این موسسه قصد دارد تحقیقات مشابهی را درباره دیگر ادیان جهان نیز انجام دهد.
 

0 نظرات:

ارسال یک نظر