بدون احقاق حقوق ملت فلسطین، مذاکرات سازش معنایی ندارد

شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در خطبه‏های آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، ضمن گرامیداشت روز جهانی قدس، این روز را روز حمایت از آزادی بیت المقدس  نامید و افزود: ملت ایران در طول سالهای پس از انقلاب فریاد آزادی فلسطین را سر داده‏اند و همواره اقدامات تجاوزکارانه اسرائیل و حامیان آن را محکوم کرده‏اند.

ایشان با تاکید بر اینکه ملت مظلوم فلسطین همیشه باید مورد حمایت قرار گیرد و اسرائیل ظالم همواره باید سرزنش ومحکوم شود، اظهار داشت: این حق مسلم ملت مسلمان فلسطین است که بحمدالله در ایران مورد توجه قرار می‏گیرد.

امروز متاسفانه ملت فلسطین و مردم عزیز غزه که برای آزادی سرزمین خود مبارزه می‏کنند و تا کنون هزاران شهید در این راه تقدیم کرده‏اند، تروریست خوانده می‏شوند، در حالی که آنها سالیان سال است که از اشغالگری و تجاوز رژیم صهیونیستی رنج می‏برند، در طول تاریخ، صحنه دنیا شاهد اشغالگری‏های زیادی بوده است، همین انگلیس و آمریکا، کشورهای مختلفی را به اشغال خود در آورده‏اند، اما پس از مدتی ناچار به ترک آن شده‏اند، اما رژیم صهیونیستی حاضر نیست از سرزمین فلسطین عقب‏نشینی کند، علت امر هم پشتیبانی همه جانبه آمریکا و انگلیس از این رژیم متجاوز است.

امام جمعه اهل سنت زاهدان با تاکید بر اینکه قدرت‏های بین‏المللی باید صادقانه در جهت احقاق حقوق از دست رفته ملت مظلوم فلسطین تلاش کنند، خاطرنشان کرد: باید عدالت و قانونی باشد که ملت فلسطین با تمسک به آن به حقوق خود دست یابد. باید گوش شنوایی باشد که فریاد ملت مظلوم فلسطین را بشنود.

وی ادامه داد: سازمان ملل و دیگر قدرت‏های بین‏المللی باید بدانند تا زمانی كه مشكل فلسطين حل نشود و حق آنان داده نشود نشست سازش نتيجه نخواهد داد.

مولانا عبدالحمید همچنین از "تروریسم" به عنوان پدیده‏ای شوم، که نه از نگاه شریعت و نه از لحاظ اخلاقی مورد تایید است، یاد کرد و اظهار داشت: امروز آمریکا آستین بالا زده و مدعی مبارزه با تروریست است، اما کسی نیست که از سران این کشور و هم پیمانان آنها بپرسد که به راستی این پدیده شوم چگونه ایجاد شده است؟

ایشان با بیان این مثال که سالها پیش سازمان بهداشت جهانی مدتی با بیماری "مالاریا" مبارزه کرد اما به نتیجه‏ای دست نیافت تا آنکه بالاخره پشه مالاریا را علت این بیماری تشخیص داد و پس از مبارزه با آن، موفق به مهار این بیماری شد، اقدامات کنونی جامعه جهانی در راه مبارزه با تروریسم را نیز پرداختن به معلول و غافل ماندن از علل و عوامل اصلی «تروریسم» دانست و گفت: معلوم نیست امروز جامعه جهانی چرا از علت غافل مانده است؟

مولانا عبدالحمید همچنین در پیامی خطاب به دبیر کل سازمان ملل و تمام سران حکومتها و کشورهایی که مدعی مبارزه با تروریسم هستند، اظهار داشت: بدانید که مبارزه با تروریسم تا زمانی با ریشه‏های اصلی این پدیده مبارزه نشده و علت‏یابی نشود، راه به جایی نخواهد برد.

ایشان ادامه داد: سخن ما به ابرقدرتها اين است كه راه حل مقابله با تروريسم در جهان بمباران و موشك اندازی و كشتار مردم بي‏گناه نيست، بلكه بايد علت پيدايش تروريسم در جهان شناسايی و رفع شود. باید با استفاده از عقل و منطق، امنیت مورد پیگیری قرار گیرد و با تروریسم مبارزه شود، تا اين آسيب‏شناسی انجام نگيرد همه تلاش‏ها برای حل معضل تروريسم محكوم به شكست است.



سعی کنیم از روزهای باقی مانده رمضان به نحو احسن استفاده نماییم

خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نعمت‏های مادی و معنوی پروردگار بی‏نهایت بوده و ما انسانها قادر به شکرگذاری هیچ یک از این نعمت‏ها نیستیم، از قرآن عظیم الشان و ماه مبارک رمضان به عنوان دو نعمت ویژه خداوند متعال یاد کرد و گفت: رمضان ماه ضیافت و رحمت، ماه مغفرت و ماه آزادی گردن‏ها از آتش جهنم است. بهاری که ما در آن به سر می‏بریم، بهار قرآن عظیم‏الشان است، این تحول و دگرگونی معنوی مربوط به کلام زیبا و پاکی است که در چنین شب‏هایی نازل شده است، این نعمت چنان عظیم است که شکر آن را ما نمی‏توانیم به جا آوریم، مگر با توفیق رب العالمین. تا چنین توفیقی شامل حال ما نشود، هیچ کاری از دست ما بر نخواهد آمد و ما همانند سنگی بی‏جان، بی‏تاثیر خواهیم بود، اگر رب العالمین از ما کار نگیرد و ما را به سوی خود جذب نکند، از دست ما هیچ کاری ساخته نیست، تنها خواسته ما آن است که رب العالمین همان توفیقی را به ما عنایت کند که به اولیا و بندگان نیک خود، آنانی که اهل توفیق و سعادت بوده‏اند، داده است.

ایشان با بیان اینکه جمعه پایانی ماه مبارک رمضان از ویژگی خاصی برخوردار است، خطاب به نمازگزاران حاضر گفت: دعا کنید الله رب العزت در این آخرین جمعه ماه رمضان رحمتهای خاص خود را بر ما نازل کند و ما را با رحمت و مغفرت بی‏پایان خود نوازش و پذیرایی نماید. نکته مهمی که در این موقعیت باید به شما یادآور شوم این است که ماه رمضان در آستانه وداع گفتن با من و شماست و هر لحظه ما به پایان این ماه پربرکت نزدیک‏تر می‏شویم، در این ماه بسیاری از فرصت استفاده نموده و برای دنیا و آخرت خود توشه‏ای تهیه کردند، رمضان ماه دعا و استغفار، ماه تضرع و زاری و ماه صدقات و خیرات بود، ماه توجه به انسانهای تنگدست و بی‏بضاعت، فقرا و بیماران و خانواده زندانیان و کسانی که در زندگی با مشکلات مواجه‏اند، ماه مواسات و همدردی بود، به راستی در این ماه ما چه قدر توانستیم همدردی کنیم. چه قدر توبه و استغفار کردیم، به چه میزان خیرات و صدقات در راه خدا پرداخت کردیم، این ماه، ماه قرآن عظیم الشان بود، ما چه اندازه توانستیم تلاوت کنیم، چه اندازه توانستیم به حفاظ کلام الله مجید در نمازهای تراویح اقتدا کنیم و مقاومت نماییم، چه اندازه توانستیم به استماع قرآن مجید بپردازیم و دلهایمان را متوجه الله تعالی کنیم؟

ایشان در ادامه یاداور شد: من این سخنان را تنها برای شما نمی‏گویم، اول خطاب به نفس خودم و بعد خطاب به شما می‏گویم، اینها مسائلی است که باید بدان توجه کرد، اینک ما در عشره اخیر رمضان به سر می‏بریم، آنحضرت صلی الله علیه وسلم در این لحظات بیش از پیش به عبادت و تلاوت قرآن مجید می‏پرداخت و وقتی عشره اخیر رمضان داخل می‏شد رختخواب در خانه نبوت جمع می‏شد و رسول اکرم صلی الله علیه وسلم به مسجد تشریف می‏بردند و تمام شبها را زنده نگه می‏داشتند، نمازهایی طولانی- که به تعبیر حضرت عایشه رضی الله عنها «لاتسئل عن حسنهن و طولهن»؛ از زیبایی و طولانی بودن آنها نپرسید- اقامه نموده و به تلاوت قرآن مجید می‏پرداختند.

آیا این عشره که هم اکنون چند شب از آن سپری شده، ما توانسته‏ایم به سید و آقایمان- رسول اکرم صلی الله علیه وسلم- اقتدا کنیم؟. تا چه اندازه موفق و به چه میزان ناموفق و بی‏توفیق بوده‏ایم؟، اینها نکاتی است که می‏بایست در جمعه پایانی رمضان مورد توجه قرار داد. چرا که هنوز فرصت است، هنوزه فرصتها به طور کامل از دست نرفته‏اند. خداوند متعال منتظر است که اگر در گذشته از جانب ما کوتاهی صورت گرفته است، اینک به جبران گذشته بپردازیم و رجوع کنیم به طرف او و به ذکر و تلاوت قرآن مجید مشغول شویم. خداوند را به کثرت ذکر و یاد کنیم، اگر در طول رمضان این توفیق به ما داده نشده است اینک  که روزهای پایانی رمضان را سپری می‏کنیم در این باره اهمیت قائل شویم و خود را کاملا مشغول کنیم، باشد که رمضان از ما راضی شده و شفاعت ما را در بارگاه الهی بکند

ایشان در ادامه به بیان اهمیت فکر و اندیشه پرداخت و گفت: عزیزان! فکر کردن بسیار مهم است و پاداش و ثواب آن حتی بالاتر از ذکر کردن است، در واقع فضیلت اعتکاف از این جهت است که انسان در حالت اعتکاف فرصت فکر کردن می‏یابد، اگر ما فرصت اعتکاف نیافته‏ایم حداقل در گوشه خانه‏مان بنشینیم و فکر کنیم، به موت بیندیشیم که فکر موت قلب را صیقل می‏دهد، با خود بیندیشیم که چه اندازه اهل توفیق بوده‏ایم، آیا توانسته‏ایم به کاروان اهل توفیق و سعادت ملحق شویم.

شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در ادامه با اشاره به حدیثی از رسول اکرم صلی الله علیه وسلم افزود: آنحضرت صلی الله علیه وسلم در حدیثی می‏فرماید: «یا باغی الخیر أقبل و یا باغی الشر أقصر» (ای کسی که طالب خیر و نیکی هستی روی بیاور و پیش برو و ای کسی که به دنبال شر و بدی هستی، از کار خود باز بیا.) به راستی! ما چه اندازه توانسته‏ایم طالب خیرات باشیم و به سوی آن حرکت کنیم و چه اندازه توانسته‏ایم از بدی‏ها بپرهیزیم و دوری کنیم.

ایشان یادآور شد: در این شبها باید گریه و زاری کرد، رمضان را باید با ذکر و یاد خدا، توبه و استغفار، انجام اعمال نیک و پرداخت خیرات و صدقات بدرقه کرد، رمضان ماه وفور نعمتهای خداست، این ابر بهاری می‏بارد و می‏گذرد، ما باید متوجه باشیم و توشه‏ای برای خود جمع کنیم، بدبخت ازلی کسی است ک این ماه فرا رسد و سپری شود و او برای خود توشه‏ای جمع نکند، تمام عشره اخیر رمضان را ما باید در عبادت و ذکر و یاد خدا سپری کنیم، 23 روز از ماه مبارک رمضان سپری شد. با خود بیندیشیم که در این مدت چه محصولی جمع آوری کردیم، باید دلهای ما پریشان باشد زیرا ماه برکت و نعمت دارد به پایان می‏رسد.

خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در فرازی دیگر از سخنان خود به برگزاری مراسم‏های ختم کلام الله مجید طی این شبها، اشاره کرد و گفت: این شبها در مساجد مراسم‏های ختم کلام الله مجید برگزار می‏شود، حُسن این گونه مراسم‏ها آن است که در آن سخنرانی می‏شود، احکام و مسائل شرعی مورد یادآوری قرار می‏گیرند و در پایان نیز دعا می‏شود، در واقع جشنی برگزار نمی‏شود و ما حتی از اینکه در این مراسم‏ها شربت و شیرینی تقسیم شود منع کرده‏ایم. این مراسم‏ها مایه خیراند. در این مراسم  جز خیر و نیکی وجود ندارد، به شرط آنکه ماهیت آنها تغییر نخورد، در این مراسم‏ها تضرع و زاری دسته جمعی انجام می‏گیرد و الله تعالی تضرع و زاری دسته جمعی را رد نمی‏کند.

ایشان همچنین با بیان اینکه دعا مغز عبادت است، به مردم توصیه کرد به دعا و تضرع و زاری توجه بیشتری بکنند.

مولانا عبدالحمید در ادامه «قبر» را صحنه‏ای خطرناک توصیف کرد و افزود: در آن لحظه که سر ما را بر خاک لحد می‏گذارند چیزی جز همین اعمال نیک به داد ما نخواهد رسید، حساب و کتاب بسیار نزدیک است. نزدیک است روزی که انسان دوستان خود را می‏بیند اما فرصت و مجالی برای احوال پرسی نمی‏یابد.

آن روز که الله تعالی در صحنه حساب و کتاب حاضر می‏شود و از ما حساب می‏گیرد، بسیار نزدیک است. روزی که تمام بندگان خدا در صحنه قیامت جمع می‏شوند و صاحبان حقوق از دست ما شاکی می‏شوند و حق خود را طلب می‏کنند. آنجا ما چیزی نداریم، سرمایه‏ای نداریم، فقط همین روزه و عبادت ما می‏تواند به داد ما برسد.

ایشان با اشاره به قطعه شعری از حضرت ابوبکر صدیق رضی الله عنه تاکید کرد: بدانید که مرگ دور نیست، مرگ به من و شما از تسمه کفش‏هایمان نزدیک‏تر است. بنابراین از فرصت استفاده کنید، خدا را به دست آورید و خوشنودی او را حاصل کنید، این ماه فرصت گرانبهایی است، من و شما در پایان این ماه باید چنان عمل کنیم که بعد از رمضان زندگی ما دگرگون شود.

0 نظرات:

ارسال یک نظر