بازگشت حضرت رسول‌اکرم -صلى الله عليه وسلم- از تبوک در ماه رجب سال نهم هجرت


بازگشت حضرت رسول‌اکرم -صلى الله عليه وسلم- از تبوک در ماه رجب سال نهم هجرت

بازگشت حضرت رسول‌اکرم -صلى الله عليه وسلم- از تبوک و ورود آن حضرت به مدينه- پس از يک غيبت نسبتاً طولاني- در ماه رجب سال نهم هجرت روي داد [1].
غزوة تبوک- بر روي هم- پنجاه روز به طول انجاميد. از اين مدت، بيست روز را درتبوک گذرانيدند، و مابقي اين مدّت را در مسير رفت و برگشت به تبوک بودند؛ و اين غزوه آخرين غزوة پيامبراکرم -صلى الله عليه وسلم- بود.


به نقل از: خورشيد نبوّت، ترجمه فارسي «الرحيق المختوم» مؤلف: شيخ صفي الرحمن مبارکفوري، برگردان : دکتر محمدعلي لساني فشارکي

[1]- حقّ مطلب هم همين است، نه آنچه ابن اسحاق مي‌گويد که بازگشت آنحضرت در ماه رمضان بوده است؛ زيرا، لازمه گزارش وي آن است که پيامبراکرم -صلى الله عليه وسلم- دومين پنجشنبه ماه رجب عازم تبوک شده باشند، و اين پنجشنبه مطابق با بيست و پنجم اکتبر بوده است و دماي هوا در چنين روزهايي از سال معتدل و نزديک به سرما است، به خصوص صبح‌ها و عصرها، و مدتي از رسيدن محصول خرما گذشته است؛ در صورتيکه عزيمت آنحضرت بسوي تبوک در روزهايي بوده است که گرماي هوا شدّت داشته و فصل رسيدن خرما بوده است. از اين گذشته پيامبراکرم -صلى الله عليه وسلم- در ماه شعبان همين سال، به هنگام وفات دخترشان امّ‌کلثوم در مدينه حضور داشته‌اند. بنابراين، درست آن است که رسول‌خدا -صلى الله عليه وسلم- در ماه رجب به مدينه بازگشته‌اند، و عزيمت ايشان از مدينه پنجاه روز پيش از آن، يعني در ماه جمادي‌الاولي بوده است.

0 نظرات:

ارسال یک نظر