ماموستا سیّدحسن حسینی

ماموستا سیّدحسن حسینی
ماموستا حسینی در سال 1317شمسی در روستای «ساروجه‌ی علیا» از توابع شهرستان «شاهین‌دژ» واقع در جنوب استان آذربایجان‌غربی چشم به‌ جهان گشود. استاد حسینی در سنّ هفت سالگی از مهر و محبت پدری محروم، اما با مساعی مادر شیردل و برادر بزرگش به‌ تحصیل علوم دینی مشغول می‌شود.

استاد حسینی در محضر اساتید برجسته‌ی منطقه‌ی «مکریان» از جمله‌ ملامحمّدامین اشعری، ملاعلی ربّانی و ملاعلی حفید ولزی که‌ رییس‌العلماء زمان خود بود به‌ تحصیل عقاید، اصول فقه‌، فلسفه‌، تشریح الافلاک، فقه‌ و تفسیر می‌پردازد و در نتیجه‌ یکی از شاگردان ممتاز و موفّق به‌ دریافت گواهی افتا و تدریس در علوم معقول و منقول می‌شود.

استاد حسینی جوان بعد از دریافت گواهی افتا و تدریس در زادگاه‌ خویش مشغول تدریس و تعلیم تعالیم دینی می‌شود.

استاد حسینی در سالهای بعد به‌ اتهام مخالفت با نظام شاهنشاهی دستگیر و مدّت دو سال در زندان «قزل قلعه»‌ و «قصر» تهران زندانی شده‌ و پس از مرخص شدن از زندان دگربار به‌ زادگاه‌ خویش جهت ادامه‌ی ارشاد و تعلیم دینی بازگشت؛ امّا بر اثر محدودیت‌ها و فشارهای ساواک، مجبور به‌ ترک دیار خویش شده‌، در شهر شاهین‌دژ سکنی می‌گزیند. بعد از انقلاب در سال 1359 به‌ شهرستان بوکان مهاجرت نموده و به‌ علّت قابلیت‌های علمی و اخلاقی‌اش به‌ عنوان مدرّس و امام جماعت مسجد ایلخانی‌زاده‌ی آن شهر تعیین می‌شود و علاوه‌ بر تدریس در حجره‌ی مسجد مذکور، در مدرسه‌ی علوم دینی امام شافعی(رح) بوکان نیز به‌ تدریس بلاغت، اصول فقه‌ می‌پردازد.

استاد حسینی تا لحظه‌ی وفات، از تدریس، تحقیق و تبلیغ دین باز نایستاد و علاوه‌ بر تدریس در مدرسه‌ی علوم دینی بوکان، در مرکز دانشگاه‌ پیام بور بوکان نیز تدریس می‌نمود.

از استاد حسینی دو کتاب منتشر شده‌ است؛ کتاب «ارث در فقه‌ امام شافعی» که‌ جامع مسایل ارثی همراه‌ با دلایل متقن در هر موضوع است. این کتاب علاوه‌ بر اینکه‌ شرح کاملی برای فرایض «شرح منهج» است، با عبارات ساده‌ و رسا نوشته‌ شده‌ است که‌ قابل استفاده‌ برای عموم نیز می‌باشد.

«فتاوای روز» نام کتاب دیگر ماموستا سیّد حسن است که‌ شامل 120 سؤال و جواب مهم درباره‌ی مسایل گوناگون است.
 
ایشان صبح چهارشنبه ‌ 25/6/1388 بر اثر بیماری، دعوت حقّ را لبیک نموده‌ و جان به‌ جان ‌آفرین تسلیم نمود. ماموستا سیّدحسن حسینی در میان غم و اندوه‌ مجموعه‌ای کثیری از مردم بوکان، شاگردان، دوستان و خانواده‌ و وابستگان داغدارش در قبرستان عمومی شهر بوکان به‌ خاک سپرده‌ شد.

برگرفته از اصلاح وب

0 نظرات:

ارسال یک نظر