مصاحبه با مولانا عبدالحمید در مورد طلاب تاجیک

سني نيوز: اخیراً پس از اعلام دولت تاجیکستان مبنی بر استرداد طلاب تاجیک از مدارس دینی کشورهای خارجی از جمله ایران، تعداد زیادی از طلاب مدارس دینی اهل سنت استان سیستان و بلوچستان نیز مجبور شدند تا از ادامه تحصیل منصرف شده و به کشور خودشان بازگردند. پایگاه اطلاع رسانی سنی آنلاین بر آن شد تا در همین موضوع با حضرت شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید، رئیس شورای هماهنگی مدارس دینی اهل سنت استان، مصاحبه‏ای را انجام دهد. آنچه در پی می آید مشروح این مصاحبه است:
سنی آنلاین: لطفا مختصرا در مورد حضور طلاب تاجیک در مدارس اهل سنت استان توضیح دهید.
مولانا عبدالحمید: پس از استقلال و آزادی ممالک اسلامی از استعمار شوروی سابق، مسلمانانی که هفتاد سال در خفقان و فشار زندگی می کردند و آزادی دینی به صورت مطلق از آنان سلب شده بود و هفتاد سال علیه اسلام، با تمام ابزار و امکانات تبلیع شده بود، فرزندان مسلمین برای فراگیری علوم دینی و شرعی به بلاد اسلامی سفر کردند و در این میان جمعی برای کسب علم به ایران اسلامی پناه آوردند که تعدادی از این برادران به مناطق سنی نشین کشور ایران و مخصوصا به سیستان و بلوچستان و زاهدان عزیمت کردند، شاید دلیل اینکه بلوچستان را انتخاب کردند به خاطر آن باشد که برادران تاجیک از لحاظ مذهبی حنفی مذهب هستند و با مدارس سیستان و بلوچستان مشترکات بیشتری از لحاظ فقهی داشتند. مدارس دینی سیستان و بلوچستان از برادران تاجیک به این خاطر استقبال کردند که مردم عزیز تاجیک از استعمار شوروی تازه آزاد شده بودند و مدتهای مدیدی رابطه آنها با جهان اسلام قطع گردیده بود و اکنون نیاز به تعلیم دارند و سزاوار همدردی هستند.
سنی آنلاین: با توجه به اینکه اخیراً تعداد زیادی از طلاب تاجیک از مدارس دینی اهل سنت سیستان و بلوچستان به کشورشان بازگردانده شدند، به نظر جنابعالی دلیل این خروج همگانی و اصرار دولت تاجیکستان بر این امر چیست؟
مولانا عبدالحمید: در مدتی که برادران تاجیک در منطقه سیستان و بلوچستان بودند هیچ ضرری برای دولت و ملت ایران نداشتند و مردمی بسیار شکیبا، صبور و بی آزار بودند و حتی یک مورد شکایت از برادران تاجیک، بنده سراغ ندارم، لذا اصحاب مدارس و عموم طلاب ایرانی از برادران تاجیک بسیار راضی و خشنود بودند و به طلاب تاجیک توجه داشتند.
از سال گذشته مسئولین ایران پافشاری کردند که طلاب تاجیک که در منطقه سیستان و بلوچستان تحصیل می‏کنند ویزای تحصیلی ندارند و باید از مدارس دینی اخراج و به تاجیکستان برگردانیده شوند. شایان ذکر است که از بدو ورود طلاب تاجیک به مدارس، اصحاب مدارس هم مکاتبتاً و هم شفاهاً و هم با ارسال وفود به تهران پیگیر این مسئله بودند که مجوز رسمی و ویزای تحصیلی بگیرند.
از سال گذشته رسما مقامات مسئول ایران پافشاری کردند که باید طلاب تاجیک اخراج شوند و اصحاب مدارس در این باره مقاومت کردند و گفتند، همان طور که به طلاب تاجیک "جامعة المصطفی" در قم و در مشهد و اصفهان و گرگان ویزای تحصیلی داده اید به طلاب تاجیک در استان سیستان و بلوچستان نیز ویزای تحصیلی بدهید، و به همین خاطر چند نفر از علمای سرشناس و شاخص به زندان انداخته شدند و علمای ما زندان را قبول کردند و ما گفتیم که طلابی که در حال تحصیل هستند، تحصیل آنها ناقص و ناتمام نشود و باید به جایی برسند و اینها برای علم آمده‏اند و راه علم بر روی آنها مسدود نشود و کشور تاجیکستان تازه استقلال حاصل کرده است و مردم تاجیکستان نیز نیاز شدید به علوم شرعی دارند.
این پیگیریها ادامه داشت تا اینکه دولت تاجیکستان تصمیم به بازگشت طلاب تاجیک که در این منطقه تحصیل می‏کردند گرفت و به خانواده های آنها فشار وارد کرد، لذا در نتیجه این فشارها طلاب در منطقه به صورت گروهی در حال بازگشت به کشور هستند، و حدود120 نفر در یک گروه از مدارس مختلف بازگشتند و قبل از این هم تعداد زیادی بازگشته اند.
سنی آنلاین: رئیس جمهور تاجیکستان ادعا کرده که مدارس دینی خارج از کشور، باعث ایجاد افراط گرایی و جذب طلاب به خشونت می شوند، به نظر شما این ادعا تا چه اندازه منطقی و درست است؟
مولانا عبدالحمید: آن چیزی که برای ما مشخص است این است که گزارشهایی به دولت تاجیکستان رسیده مبنی بر اینکه در مدارس بلوچستان گرایش به سوی خشونت موجود است و این طلاب تاجیک ممکن است تحت تاثیر این گرایش قرار بگیرند، در حالی که ما با اطمینان کامل می توانیم بگوئیم که سالم‏ترین و بهترین محل برای تحصیل طلاب تاجیک مدارس سیستان و بلوچستان هستند، زیرا هم از لحاظ مذهبی اهل سنت هستند و هم از لحاظ فقهی حنفی مذهب هستند و از لحاظ خط مشی راه اعتدال را دارند، بین افراط و تفریط بوده و قانون‏گرا هستند. نه اعتقادی به خشونت دارند و تا کنون هیچ موردی پیش نیامده است که علما و اساتید حوزه ها با خشونتی دست داشته باشند و یا راضی به خشونت باشند و یا دنبال تفرقه و دودستگی بین اقوام و مذاهب اسلامی باشند. اما از جاهای دیگر که طلاب تاجیک در آنجا مشغول تحصیل بوده اند، اطلاعی نداریم.
سنی آنلاین: طبق منابع موثق، تعداد زیادی از طلاب تاجیک در مدارس اهل تشیع در قم، گرگان، مشهد و غیره، از جمله در "جامعة المصطفی العالمیة" نیز مشغول تحصیل هستند، آیا دستور بازگشت طلاب، شامل این مدارس نیز شده است؟
مولانا عبدالحمید: تا جایی که بنده اطلاع دارم با کمال تاسف این فراخوان تنها متوجه طلابی شده است که در مدارس دینی اهل سنت مشغول تحصیل اند و طلاب تاجیکی که در مدارس دینی شیعه درس می خوانند هنوز در این مدارس حضور دارند و این دستور شامل حال آنها نشده است.
سنی آنلاین: توصیه شما به مقامات جمهوری تاجیکستان در قبال این موضوع چیست؟
مولانا عبدالحمید: آرزوی قلبی ما این بوده که تاجیکستان که تازه استقلال یافته و کشوری نوپاست هم درعرصه‏های دینی و هم دنیوی ترقی و پیشرفت حاصل کند و در این باره سراً و علنا ما دعای خیر کرده ایم.
آرزوی دیگر ما این بوده که ملت تاجیکستان با هم اتحاد و انسجام داشته باشند و امنیت پایدار. و ما هم به شاگردان تاجیک همین توصیه را نموده ایم که برای وحدت و انسجام تاجیکستان تلاش کنند و مایه اختلاف و تفرقه نباشند. برای ما مایه افسوس است که کاش مقامات تاجیکستان تحقیق به عمل می آوردند و فرصت می دادند که تحصیلات این طلاب به پایان می رسید و با سرمایه علم به کشورشان بر می گشتند؛ مطمئنا آنان به جای ضرر صد درصد نفع می بردند.  هم اکنون تقاضای ما از مقامات تاجیکستان و شخص رئیس جمهور این است که در این دستور و فرمان خویش تجدید نظر کنند و تحقیق کامل به عمل بیاورند.
همچنین دلسوزانه و خیرخواهانه به جناب "امام علی عبدالرحمان"، ریاست محترم جمهور تاجیکستان، که انسان بسیار اندیشمند و فهیمی است، که برگزاری کنفرانس امام اعظم از ابتکارات ایشان است، توصیه می کنیم که در کشور خویش همان گونه که تقاضای دموکراسی واقعی است آزادی بدهد، مخصوصا آزادی‏های دینی از قبیل برگزاری نماز در هر جای ممکن، آزادی تشکیل مدارس دینی و آزادی تبلیغ دین در جامعه وجود داشته باشد، زیرا کارشناسان معتقدند در هر کشوری که تبعیض و بی عدالتی بر مردم، خصوصا بر اهل دین، فشار آورده و آزادی آنها را سلب نماید، آن کشور با بحران اختلاف و ناامنی مواجه خواهد شد.
در پایان دعای ما آن است که کشور تاجیکستان در تمام عرصه های مادی و معنوی ترقی نموده و از مشکلات ناامنی و اختلاف در امان باشد. (آمین)
سنی آنلاین

0 نظرات:

ارسال یک نظر