شریعت اسلامی؛ راه برون رفت از بحران مالی کنونی


شریعت اسلامی؛ راه برون رفت از بحران مالی کنونی

ترجمه و نگارش: ابوعامر
 
تعدادی از روزنامه های بزرگ اقتصادی در اروپا تطبیق شریعت اسلامی در مجال اقتصادی را تنها راه حل نجات از چنگال سرمایه داری که عامل بحران اقتصادی اخیر است، دانستند.

“بوفیس فانسون” مدیر تحریر مجله ی اقتصادی “چالنجز” سرمقاله ای با عنوان “پاپ یا قرآن” نگاشته است که باعث عکس العمل های متفاوت و شدیدی از سوی محافل اقتصادی گردیده.

وی در این سرمقاله اخلاق سرمایه داری را به پرسش کشانده است و از نقشی که کلیسای کاتولیک با سهل انگاری نسبت به این پدیده و توجیه آن بازی کرده است انتقاد کرده. وی نوشته: این نسل بد اقتصادی انسانیت را به پرتگاه سقوط کشانده است.

وی در پرسشی سرزنش آمیز نسبت به پاپ و کلیسا می گوید: “من فکر می کنم ما برای آنکه بهتر بدانیم در این بحران چه بلایی دارد سر ما و بانک هایمان می آید باید به جای انجیل قرآن را بخوانیم زیرا اگر سردمداران بانکهای ما به آنچه در قرآن آمده است احترام می گذاشتند و آن را پیاده می کردند این همه فاجعه وبحران برای ما پیش نمی آمد که ما را به این وضعیت نامناسب بکشاند زیرا پول، پول تولید نمی کند”

در همین سیاق و البته صریح تر و با جرات بیشتر، “رولان لاسکین” رئیس تحریر مجله ی “لو ژورنال دو فاینانس” در سرمقاله ی این هفته پیشنهاد کرده است برای پایان دادن به بحران اخیر مالی، شریعت اسلامی مورد عمل قرار گیرد. لاسکین در مقاله ی خود به عنوان “آیا وال استریت آماده ی عمل به مبادی شریعت اسلامی است؟” خطراتی را که سرمایه داری را تهدید می کند مورد بررسی قرار داده و برای نجات وضعیت کنونی پیشنهاد داده است سریعا یک نظام جایگزین معرفی شود. وی سلسله ای ار راه حل های جنجال برانگیز را رائه داده است که در پیشاپیش آنها تطبیق شریعت اسلامی آمده است.این پیشنهاد با وجود تعارضی است که شریعت اسلامی با ارزش های غربی و اعتقادات دینی آن دارد.

اصل خبر: محمد النوری/ سایت اسلام آنلاین

اصل مقاله ی “بوفیس فانسون” در مجله ی چالنجز با عنوان “پاپ یا قرآن؟” (به فرانسه)

اصل مقاله ی “رولان لاسکین” در مجله ی “لو ژورنال دو فاینانس” (به فرانسه)

———– پایان خبر ————

ربا از بزرگترین حرام هایی است که در قرآن و سنت به شدت با آن برخورد شده است.

گرچه معاملات ربوی در ظاهر سودآور به نظر می رسند اما واقعیت امر این است که ربا چیزی تولید نمی کند. الله سبحانه و تعالی در باره ی ربا می فرماید:

{يَمْحَقُ اللّهُ الْرِّبَا وَيُرْبِي الصَّدَقَاتِ} [بقره: 276]

(الله ربا را کم می کند و صدقات را فزون می کند)

شاید سنگینترین وعیدها در قرآن و سنت علیه ربا و رباخواران آمده است.

برای نمونه:

{يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَذَرُواْ مَا بَقِيَ مِنَ الرِّبَا إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ * فَإِن لَّمْ تَفْعَلُواْ فَأْذَنُواْ بِحَرْبٍ مِّنَ اللّهِ وَرَسُولِهِ وَإِن تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُؤُوسُ أَمْوَالِكُمْ } [بقره: 278 ـ 279]

(اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، از الله بترسید و اگر مؤمنيد، آنچه را از ربا باقى مانده است رها کنید * و اگر (چنين‏) نكرديد، بدانيد به جنگ با الله و رسول وى‏، برخاسته‏ايد؛ و اگر توبه كنيد، سرمايه‏هاى شما از خودتان است )

عبدالله بن حنظله (رضی الله عنما) از رسول الله صلی الله علیه و سلم روایت می کند که ایشان فرمودند: “یک درهم ربا از سوی شخصی که به تحریم آن آگاه است نزد پروردگار از 36 بار زنا بدتر است” [به روایت احمد و دارقطنی و ابن عساکر]

همچنین رسول الله صلی الله علیه وسلم می فرماید: “ربا هفتاد و چند باب است که کمترین آن به مانند زنای شخص با مادرش است”

این چند مورد تهدید شدید از قرآن و سنت برای فهمیدن خطر ربا و زشتی آن کافی است. رفتن به جنگ خدا و رسول و … علاوه بر عاقبت شدید ربا در آخرت، معاملات ربوی در دنیا نیز عاقبت خوبی نخواهد داشت:

{يَمْحَقُ اللّهُ الْرِّبَا وَيُرْبِي الصَّدَقَاتِ} [بقره: 276]

(الله ربا را کم می کند و صدقات را فزون می کند)

همچنین ابن مسعود رضی الله عنه از رسول الله صلی الله علیه وسلم روایت می کند: “هیچ کس در گرفتن ربا زیاده روی نکرد مگر آنکه عاقبت به کمی گرفتار شد” [به روایت ابن ماجه]

عاقبت ربا بسوی کمی و از بین رفتن است زیرا ربا ثروت واقعی تولید نمی کند و به مانند دزدی است. یعنی تنها ثروت را جابجا می کند اما به روشی مکارانه و زشت.

ربا در رسالت های آسمانی تحریم شده است. اما یهود این تحریم را نادیده گرفتند و ربا را بر خود مشروع دانستند:

{فَبِظُلْمٍ مِّنَ الَّذِينَ هَادُواْ حَرَّمْنَا عَلَيْهِمْ طَيِّبَاتٍ أُحِلَّتْ لَهُمْ وَبِصَدِّهِمْ عَن سَبِيلِ اللّهِ كَثِيرًا * وَأَخْذِهِمُ الرِّبَا وَقَدْ نُهُواْ عَنْهُ وَأَكْلِهِمْ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَاطِلِ وَأَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ مِنْهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا} [نساء: 160ـ 161]

(پس به سزاى ستمى كه از يهوديان سر زد و به سبب آنكه [مردم را] بسيار از راه خدا باز داشتند چيزهاى پاكيزه‏اى را كه بر آنان حلال شده بود حرام گردانيديم * و [به سبب] رباگرفتنشان با آنكه از آن نهى شده بودند و به ناروا مال مردم خوردنشان و ما براى كافران آنان عذابى دردناک آماده كرده‏ايم)

بعدها نیز سرمایه داری به تبعیت از یهود تمام روش های ربوی را وارد اقتصاد کرد.

فروپاشی نظام اقتصادی سرمایه داری شاید به این سادگی که برخی فکر می کنند نباشد. این اقتصاد به قدری قوی هست که فعلا در برابر بحران ها استقامت کند اما دیر یا زود پایه ای که بر اساس خطا گذاشته شده است باید فروریزد.

از سویی دیگر این فروپاشی خیلی نیز به نفع ما نیست. متاسفانه وضعیت اکثر کشورهای اسلامی به اقتصاد آمریکا و دلار وابسته است. راه برون رفت از این بحران همانگونه که برخی از تحلیلگران غربی عنوان کرده اند تغییر این نظام است و ما مسلمانان باید پیش از آنان به دین خویش عمل کنیم.

اولین قدم در این راه نیز جدا کردن زندگی شخصی خویش از ربا و معاملات ربوی است.

اگر مسلمانان از ربا حمایت نمی کردند بانک های ما نیز اینچین علنی معاملات ربوی انجام نمی دادند. متاسفانه اکثر بانکها در کشورهای اسلامی از جمله همه ی بانک های ایرانی به شدت ربوی هستند.

امام مسلم از رسول الله صلی الله علیه وسلم چنین روایت می کند: {لعنت خداوند بر گیرنده ی ربا و دهنده ی آن و نویسنده معامله ی ربوی و دو شاهد آن}


به نقل از سايت بيداري

0 نظرات:

ارسال یک نظر