امداد مظلوم و سرکوبی ظالم از مقررات اسلام است


حیدر علی قلمداران

یکی از فرائض شریعت اسلام امداد مظلوم و عدم تمکین به ظالم است که متأسفانه مدتهاست در امت اسلام متروک و مهجور مانده به طوریکه امروز آنرا هیچکس از وظایف دینی خود نمی‌داند و تسلیم بر ستمگران و واگذاشتن مظلومان در دست ظالمان یکی از کارهای عادی است به طوری که اگر کسی در این امور دخالت کند او را ناراحت و فضول و اگر سکوت کند مرد سنگین و معقول می‌دانند!! در حالیکه پروردگار عالم در چند آیه قرآن سلمانان را بر انتصار و دادخواهی ترغیب و تشویق و از تسلیم بر ظلم و ستمگری توبیخ و برحذر داشته است در سوره الشعرا آیه 227 در صفات مؤمنین می‌فرماید :
{ وَانتَصَرُوا مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُوا } (شعراء : 227)
«مؤمنان کسانید که چون مظلوم واقع شدند دادخواهی می‌کنند.»
و در سوره الشوری نیز بعد از ذکر صفات مؤمنین می‌فرماید :
{ ‏ وَالَّذِينَ إِذَا أَصَابَهُمُ الْبَغْيُ هُمْ يَنتَصِرُونَ }  (شوری : 39)
«مؤمنان کسانید که همینکه به ایشان ستم رسید دادخواهی می‌کنند.»
پس تسلیم به ظلم از ایمان خارج بوده و منظلم در ردیف مؤمنین نیست بلکه باید او را جزو فساق و کفار شمرد مسلمان نه تنها باید از خود دفع ظلم نماید بلکه باید مظلومان را از دست ستمکاران نجات دهد زیرا بعثت انبیا نیز برای همین منظور بوده، چنانکه حضرت موسی کلیم به فرعون می‌فرماید: [فَأَرْسِلْ مَعَنَا بَنِي إِسْرَائِيلَ وَلَا تُعَذِّبْهُمْ] {طه:47} و نعمت‌های باری تعالی که در قرآن شریف شمرده[يَسُومُونَكُمْ سُوءَ العَذَابِ يُقَتِّلُونَ أَبْنَاءَكُمْ وَيَسْتَحْيُونَ نِسَاءَكُمْ]{الأعراف:141} و نعمت رسالت ختمی مرتبت[وَاذْكُرُوا نِعْمَةَ اللهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ] {آل عمران:103} بیشتر همین نظر است وصیت پیغمبر بزرگوار صلي الله عليه و سلم  که در کتاب کافی از سکونی روایت شده از حضرت امام محمّد باقر که فرمود: «قال رسول الله من سمع رجلا ینادی یا للمسلمین فلم یجبه لیس بمسلم» رسول خدا صلي الله عليه و سلم  فرمود: هر مسلمانی بشنود که مردی (خواه مسلمان باشد یا غیرمسلمان) فریاد می‌زند که ای مسلمانان (به فریادم رسید) و آن را اجابت نکند مسلمان نیست! و نیز حضرت صادق فرمود: «قال رسول الله عونک الضعیف من افضل الصدقة» کمک ‌کردن تو بناتوان از فاضلترین صدقات است و حضرت امیرالمؤمنین عليه السلام  فرمود: قال رسول الله صلي الله عليه و سلم  «من ردعن قوم من المسلمین عادیة او ناراً وجبت له الخیر»
کسیکه از گروهی از مسلمانان شرو ستمی را یا آتشی را رد کند بهشت او را واجب می‌شود.
و در نهج‌البلاغه در فرمان مبارک امیرالمؤمنین به مالک اشتر می‌فرماید: «فانی سمعت رسول الله صلي الله عليه و سلم  یقول فی غیر موطن لن تقدس امة لایؤخذ للضعیف منها حقه من القوی غیرمتمیتع»
رسول خدا در موارد متعدده فرمود! امتی که حق ضعیف آن امت از قوی بدون ملاحظه گرفته  نشود هرگز روی پاکی و نیکی نبیند و در وصیت خود به حسین عليه السلام  می‌فرماید: «وکنا للظالم خصماً و للمظلوم عونا» همواره با ستمگر دشمن بوده و یار و مددکار مظلوم باشید وحدیثی که عامه وخاصه به صحت آن متفقند که رسول خدا صلي الله عليه و سلم  فرمود : «ان الناس اذا رأوا للظالم فلم یأخذوا علی یدیه اوشک ان یعمهم الله بعذاب من عنده»
یعنی مردم همینکه ظالم را دیدند و جلوی او را نگرفتند بسا باشد که خدا همه آنها را به عذابی از جانب خود مبتلی سازد اینها دستورات شرع مبین است که اندک قصوری در آن موجب ویرانی خانة دین و پریشانی و پراکندگی مسلمین می‌شود، ولی تقیه غلط یعنی بزدلی و بی‌ایمانی کار را به جائی کشیده که هر روزه‌ هزاران جنايت از هر رذل و پست و بی‌شرفی دیده می‌شود ولی نفس از عالی و دانی برنمی‌آید و بهانه هم در نزد آنانکه می‌دانند لا بدتقیه بی‌پیر است!!.


برگرفته از كتاب: ارمغان آسمان (در بیان عوامل و علل ارتقاء و انحطاط مسلمانان)، نوشته: حیدر علی قلمداران

0 نظرات:

ارسال یک نظر