حوادث تاریخ اسلامی در رمضان




تألیف:عبدالغفور گردهانی
 
● (حوادث در هفنه اول)

◊ 1رمضان

*نزول صحف إبراهیم:

صحف ابراهیم در شب اول رمضان نازل شد.

* مسلمانان در اول ماه‌ رمضان روزه گرفتند:

در روز یکشنبه یکم رمضان سال دوم هجری برابر با 2فوریه سال624 م. اولین رمضانی بود که مسلمانان روزه گرفتند و گفته شده روزه رمضان در روز دوشنبه اول شعبان سال 2 هجری فرض شد.


*فتوحات:

در روز اول رمضان سال20هجری برابربا 13 اگست641 م.در زمان خلیفه دوم حضرت عمر بن خطاب فتوحات اسلامی به دست فرمانده قهرمان حضرت عمرو بن عاص (رض)به مصر رسید و مصر جزو کشورهای اسلامی شد.

*محاصره دیوار بابلی ها:

در اول رمضان20هجری برابر با13 اگست 641م. عمرو بن عاص دیوار بابلیون را بعد از آنکه در مسیر لشکر روم آنها را زمین گیر نمود محاصره نمود.

*شروع فتح اندلس:

در اول رمضان 91هجری برابر با 710 م.مسلمانان به رهبری طریف بن مالک در ساحل جنوبی اندلس فرود آمدند و با نیروهای جنوبی جنگ نمودند و فتح اندلس آغاز شد.موسی بن نصیر طریف بن مالک رابه منظور گشودن راهی برای جنگ اندلس معین کرده بود.

*تولد "شکیب أرسلان":

در یکم رمضان 1286 هجری برابر با 25 دسامبر 1869 میلادی امیر شکیب ارسلان یکی از کسانی که به وحدت عربی فرا می خواند متولد شد. او اولین کسی بود که خواستار ایجاد دانشگاه عربی شد، همچنین او از بارزترین مردان اصلاح و رهبران آزاد سازی وطن در برابر استعمار بود. مقالات و نوشته هاو گفتارهای زیادی واز جمله تالیف (حلل ا لسند سیه ) و تاریخ غزوات عرب از او بر جا مانده است (اطلا عات بیشتر/arabic www.islamonline.Net )

*دشمنی صهیونیست و افزایش شهداء:

در اول رمضان 1425 برابر با 15 اکتبر 2004 میلادی 110 نفر فلسطینی شهید شدند که در میانشان 30 کودک بودند،در طی عملیاتی وسیع در شمال غزه که 17 روز ادامه داشت 400 نفر فلسطینی که نصفشان اطفال بودند مجروح گردیدند. اسرائیل آنرا ایام پشیمانی نام نهاد.



◊ 2رمضان

* جنگ بلاط الشهداء:

در 2 رمضان 114 هجری برابر با 26 اکتبر 733م آتش جنگ (بلاط الشهداء ) میان مسلمانان به رهبری عبد الرحمان غافقی و فرانسه به رهبری شارل مارتل شعله ور شد. این جنگ در منطقه ای واقع در بین 2 شهر تور و بواتییه فرانسه رخ داد و آتش جنگ بمدت 10 روز از اواخر شعبان تا اوائل ماه رمضان بر پا بود این جنگ با پیروزی هیچ کدام از دو گروه به پایان نرسید اما مسلمانان شبانه میدان جنگ را ترک کردند.

* کنفرانس " تربیت وسیله ای برای آماده کردن دعوتگران ":

در2 رمضان 1402 هجری برابر با 24 یونیو1981 میلادی اتحاد جمعیت های دانشجویان مسلمان در بریطانیا کنفرانس نوزدهم خود را با شعار (تربیت وسیله ای برای آمادگی دعوتگران ) برگزار کرد.

* فتح مغرب میانی:

در 2 رمضان سال 82 هجری لشکریان مسلمان در شمال افریقا در مواجه با رومیان از یکسو وبربرها از جهت دیگر در گیر شدند. رهبر بربرها موسوم به کاهنه توانست که نیروها را جمع نماید وبا مسلملنان سالیانی طولانی جنگ نمود و فرمانده مسلمانان زهیر بن قیس نتوانست که بر او پیروز شود تا اینکه حسان بن نعمان مصمم به فتح همه مراکش در برخورد با لشکریان کاهنه در رمضان سال 82 هجری بر او چیره شد.

*سقوط دولت امویان و قیام عباسیان:

در 2رمضان سال 132 هجری برابر با 13 آوریل 750 میلادی عبد الله ابو عباس بر دمشق چیره شد و بدینوسیله دولت اموی سقوط نمود و دولت عباسیان بر پا گشت.

* تولد مورخ وفیلسوف مسلمان ابن خلدون:

او در 2رمضان سال 732 هجری برابر با 27 می 1332 میلادی از مادر زاده شد.

*استیلا بر کریت:

در این روز 1239 هجری برابر با سال 1824 میلادی مصری ها بر جزیره کریت چیره شدند.



◊ 3رمضان

*وفات فاطمه زهرا (رض):

در سوم رمضان برابر با 21 نوامبر 632 میلادی حضرت فاطمه زهرا دختر رسول (ص)و همسر علی بن ابیطالب و مادر اسباط حسن وحسین (رض) دار فانی را وداع گفت.

*وفات مروان بن حکم:

در3 رمضان 65 هجری برابر با 14 نوامبر 683 میلادی مروان حکم فوت نمود او موسس دولت اموی دوم است که در زمان خود تعدادی از مظاهر تمدنی از جمله نظام اوزان و مقادیر را قرار داد و در سال 65 هجری در دمشق وفات نمود.

*شهادت فرمانده چادی:

در 3 رمضان 1307 برابر با 22 آوریل 1890 میلادی فرمانده مسلمین امیر راج بن زبیر که اولین کشور اسلامی را در منطقه چاد بر پا نمود به شهادت رسید. پایتخت آن شهر دیکوا بود که پس از قیام فرانسوی ها در جنگ با کشوربه پایتخت دیکوا وارد شد.

*توقف مجله النذیر:

در سه رمضان 1358هجری برابر با 16 اکتبر 1939 جلوی انتشار مجله النذیر گرفته شد. النذیر یکی از مجلاتی بود که جماعت اخوان المسلمین آن را منتشر می کرد.

*حادثه تحکیم:

در سوم رمضان 37هـ برابر 11با فوریه 658م پیمات حکمیت میان علی بن ابی طالب ومعاویه بن ابی سفیان رضی الله عنهما منعقد شد.این اتفاق پس از جنگ جمل که از یکسو نیروهای تحت فرماندهی حضرت علی وبین بنی أمیه وعائشه وطلحه وزبیر از سوی دیگردر ماه شعبان سال 36هـ، وبعد از جنگ صفین در محرم سال 37هـ بین سپاه حضرت علی ومعاویه رخ داد.حکمیت با ظهور خوارج و استیلای معاویه بر مصر همزمان بود. رضی الله عن الصحابة أجمعین.

*دخول جلال الدوله سلطان بنی بویه بغداد:

در سوم ماه رمضان سال 418هـ، أبو طاهر جلال الدوله وارد بغداد شد. خلیفه قادردر استقبال او از شهر خارج شده بود و بدین ترتیب جلال الدوله در بغداد مستقر شد و خودش خطبه خواند.



◊ 4رمضان

فتح شهر بلگراد:

اگست 1521م:در 4 رمضان 927 ه. برابر با 8 اگست سلطان عثمانی موفق به فتح شهر بلگراد گردیدکه در میانه قرار داشت و دارای قلعه محکمی بود و دروازه اروپا به شمار می رفت. این شهر سه بار در سالهای 1441و 1456 و 1492توسط عثمانی ها محاصره شده بود..

إعلان جنگ بر علیه آلمان:

در 4رمضان 1073 برابر با12آوریل 1663م.دولت عثمانی بر علیه دولت آلمان اعلان جنگ نمود.این در حالی بود که 56سال از عهدنامه سیتفاتوروک که باعث توقف جنگ قبلی میان 2 کشور بود گذشته بود.این جنگ سبب بستن قلعه محکمی در حدود مرز عثمانی شد.



◊ 5رمضان

استرداد شهر انطاکیه:

در5 رمضان 666هـبرابر با 19 من می 1268م:مسلمانان موفق شدند به رهبری بیبرس شهر انطاکیه را از دست صلیبی ها باز ستانندانطاکیه 170 سال اسیر بود و باز پس گیری آن کار دشواری بود.

جنایت صهیونیست ها در شهر اللد:

در 5 رمضان 1367هـ برابر با11 من یولیو 1948م:نیروهای صهیونیستی به رهبری "موشه دایان" مرتکب جنایت سنگینی در شهر اللد فلسطین شدند،آها هنگام عصر وارد شهر شدند و مردم از ترس به مسجد هجوم بردند.در این حمله 426 فلسطینی به شهاددت رسیدند.آنها به این اکتفا ننموده به دستگیری جوانان در ورزشگاه شهر پرداختند و به اهالی نیم ساعت فرصت دادند که بدون هیچ گونه آب و مواد غذایی شهر را ترک نمایند که این خود عامل فوت بسیاری از سالخوردگان،زنان و کودکان گردید.

تولد عبد الرحمن الداخل:

در 5 رمضان 113هـ برابربا 9 نوامبر 731م عبد الرحمن الداخل (صقر قریش)دردمشق متولد شد. او موسس دولت اموی در اندلس است.



◊ 6رمضان

نزول تورات:

تورات بر سیدنا موسى علیه وعلى نبینا الصلاه والسلام نازل شد.

فتح عموریه:

در 6 رمضان 223هـ برابربا 31 یولیو 838م خلیفه عباسی معتصم ندای طلب کمک در فتح عموریه را لبیک گفت و آن را فتح نمود.

اولین پیروزی مسلمانان بر صلیبی ها:

در ششم رمضان سال 532هـ برابر با 17 می 1138م،به رهبری عماد الدین زنگی اولین پیروزی بر علیه صلیبی ها در شهر حلبدر شمال شام رخ داد.

فتح سرزمین سند:

در 6 رمضان 63هـ برابربا 14 می 682م محمد بن قاسمبر سپاهیان هند در رود سند پیروز گردید و فتح سرزمین سند پایان یافت.این کار در اواخر زمان ولید بن عبد الملک رخ داد.



◊ 7رمضان

افتتاح دانشگاه الأزهر به عنوان عبادت و علم اندوزی:

در 7 رمضان 361هـ برابربا 971م اولین نماز جماعت در الازهر اقامه شد وبدین ترتیب الازهر هم مسجد جامع و هم دانشگاه شد.

قاهره پایتخت فاطمیان شد:

در این روز به سال 632ه.قاهره توسط خلیفه فاطمی المعز به عنوان پایتخت تعیین شد در حالی که پایتخت قبلی المهدیه بود.



_________________



● (حوادث در هفنه دوم)

◊ 8رمضان

وفات استاد عباس سیسی:

در 8 رمضان 1425هـ برابر با 22 أکتوبر 2004م:استاد عباس سیسی یکی از افراد برجسته دعوت اسلامی در گذشت.او یکی از شاگردان امام شهید حسن البنا موسس جماعت اخوان المسلمین بود و با کتابش تحت عنوان "الدعوة إلى الله حب" مشهور است که در واقع یک مدرسه در زمینه دعوت است.

پیروزی بر دولت غزنویان:

در8 رمضان 431 هـ برابر با 23 می 1040 م:سلطان سلجوقی طغرل بیک بر سپاهیان دولت غزنوی در جنگ دندانکان پیروز شد و بدین ترتیب بر خراسان چیره گشت. او غزنویان را مجبور ساخت که دولت سلجوقیان را به عنوان یکی از دولت های بزرگ و قوی به رسمیت بشناسند.

سلطان آلب أرسلان حکومت را بدست گرفت:

در 8 رمضان 455هـ برابر با 4 سپتامبر 1036م:سلطان سلجوقی به نام "الب أرسلان"، بعد از وفات عموی خود سلطان "طغرل بیک" مؤسس حقیقی دولت سلجوقی قدرت را به دست گرفت.الب ارسلان از مردان بزرگ تاریخ است که توانست در نبرد ملاذ گرد در برابر رومیان به پیروزی دست یابد.

غزوه تبوک (العسرة):

در هشتم ماه رمضان 9هـ برابر با 18دسامبر 630م غزوه تبوک رخ داد و رسول الله پس از آنکه خداوند او را به بهترین صورت یاری کرد در همین ماه به شهر بازگشت.



◊ 9رمضان

وفات استاد مصطفى مشهور مرشد عام پنجم إخوان المسلمین:

در شامگاه پنج شنبه نهم رمضان المبارک 1423هـ مطابق با 14 نوامبر 2002م: استاد مصطفى مشهور مرشد عام پنجم إخوان المسلمین، پس از یک زندگی پربار توام با عطاء وعمل وجهاد وفداکاری دار فانی را وداع گفت.او یکی از خدمتگزارن اسلام بود که در 15 سپتامبر سال 1921م، در روستای السعدیین از توابع مرکز مینا القمح (استان شرقی)از مادر متولد شد.

قیام موسى بن نصیر در تکمیل جنگ اندلس:

در نه ماه رمضان سال 93هـ برابر با 18 یونیو 712م،فرمانده مسلمان موسى بن نصیر به منظور تکمیل جنگ اندلس قیام نمود و إشبیلیة وطلیطلةرا بطور کامل فتح کرد.

واقعه بلاط الشهداء

در نهم ماه رمضان 114هـ برابر با اکتبر 732م جنگ بلاط الشهداء در (تور – بواتیه) میان شارل مارتل فرمانده فرنگی و عبد الرحمن غافقی رخ داد.در این جنگ نیروهای عرب شکست خوردند و غافقی کشته شد واین جنگ در نزد فرنگیان به نام جنگ (تور) یا (بواتییه)موسوم شد.

فتح صقلیه:

در 9 رمضان 212هـ برابر با1 دسامبر 827م مسلمانان در سواحل جزیره صقلیه فرود آمدند و بر آن چیره شدند تا اسلام رادر آنجا منتشر سازند. فتح صقلیه به دست زیاد بن اغلب صورت گرفت.

شکست حرکت (بابک خرم دین)

در نهم ماه رمضان سال 222هـ برابر با 837م فرمانده حیدر بن کاوس اشروسنی – معروف به (افشین)که گمارده خلیفه عباسی معتصم بود توانست به شهر (البذ) مقر بابک خرم دین نفوذ کند.بابک پا به فرار گذاشت اما افشین اورا دستگیر نمود و به سامرا حمله نمود تا باقی مانده پیروان او را هم دستگیر نماید.او بسیاری را کشت و خانواده های آنان را اسیر ساخت.بدین ترتیب حرکت بابک خرم دین که نزدیک به 20 سال بر گرده مسلمین سوار بود به پایان رسید.طایفه بابک خرم دین مربوط به سرزمین فارس بود.

جنگ زلاقه:

در 9 رمضان 479هـ، برابر با 17 دسامبر 1086م یوسف بن تاشفین فرمانده سپاهیان مرابطین بر فرنگی ها به رهبری الفونس ششم در جنگ زلاقه پیروز شد. در این جنگ الفونس به همراه 9 تن از لشکریانش نجات یافت. برخی از منابع به آن اشاره دارند که جنگ زلاقه در روز جمعه 12 رجب 479هـ برابر با 23/10/1086م رخ داده است.

مجاهدان حجاز به مصر رسیدند تا در برابر نیروهای فرانسه بجنگند

در نهم ماه رمضان سال 1213هـ برابر با 18 فوریه 1899م مجاهدان حجاز به بندر (القصیر) مصر رسیدند تا در جهاد بر علیه نیروهای صلیبی فرانسوی به برادران مصری خود ملحق شوند.



◊ 10رمضان

آغاز حرکت برای فتح مکه:

در 10 رمضان 8هـ برابر با 1 ینایر 630م:رسول خدا–صلى الله علیه وسلم- واصحاب او در سال هشتم هجری حرکت بسوی مکه را برای فتح آن آغاز کردند،سالی که به سال فتح معروف شد.با این فتح تلاشهای پیامبر(ص)در دعوت اسلامی ثمر داد و آزار و اذیت از مسلمانان در شبه جزیره برداشته شد.

وفات بانو خدیجه بنت خویلد:

در 10 رمضان، ده سال پس از بعثت نبوی (3 ق. هـ) برابر با 620م مادر مومنان خدیجة دختر خویلد همسر رسول خداصلى الله علیه وسلم وفات یافت.

کشته شدن ولید پسر معاویه:

در دهم ماه رمضان سال 132هـ برابر با 21 آوریل 750 م خلیفه اموی،ولید بن معاویة را به قتل رساند.

کشته شدن وزیر (نظام الملک):

در ده رمضان سال 485هـ برابر با 13 اکتبر 1092م نهاوند، نظام الملک أبو الحسن علی بن إسحاق را بقتل رساند.او وزیر سلطان الب ارسلان بود وسپس بمدت سی سال به وزارت دربار پسر او ملکشاه سلجوقی رسید. نظام الملک فردی دانشمند؛بخشنده و بردبار بود که به تاسیس مدارس در سرزمین های فتح شده مشهور است.

جنگ المنصوره:

در 10 رمضان 648هـ برابر با 1250م شجرة الدر (زن ملک صالح) توانست درجنگ المنصوره بر لویس نهم چیره شود.او لویس را اسیر ساخت و تعداد بسیاری از سپاهیان او را کشت.

جنگ 6 اکتبر 1973م:

در 10 رمضان 1393هـ برابر با 6 اکتبر 1973م نیروهای مصری (بهترین نیروهای زمین)موفق شدند در جنگ (العبور )بر یهودیان پیروز شوند.این پیروزی پس از آن رخ داد که در نبردهای متعددی نیروهای عرب نتوانسته بودند یهودیان را شکست دهند.



◊ 11رمضان

شهادت سعید بن جبیر:

در 11 رمضان 95هـ برابر با 714م سعید بن جبیر بدست حجاج بن یوسف ثقفی به شهادت رسید.

وفات چنگیز خان:

در11 رمضان 624هـ برابر با 25 اگست 1227م:تموچین پسر یسوکای بهادرمعروف به چنگیز خان موسس امپراتوری مغول وفات یافت. او یکی از قسی القلب ترین جنگجویان تاریخ بود که مرتکب جنایات زیادی شد که از شدت ترس اقدامات او مو بر اندام راست می شود.

پیروزی عثمانی ها بر صفویان در جنگ "شماهی":

در11 رمضان 986 هـ برابر با 11 نوامبر 1578م:عثمانی ها بر صفویان در جنگ "شماهی" در قفقاز پیروز شدند. در این جنگ لشکر صفویه پانزده هزار کشته داد،طرفین این جنگ به منظور رهبری برجهان اسلام با هم می جنگیدند.

آشکار شدن حکومت عباسی در خراسان:

در یازده رمضان سال 129هـ برابر با 25 می 477م عباسیان در خراسان به رهبری ابو مسلم خراسانی حکومت خود را اعلام کردند.

نامه هولاکوخان به خلیفه مستعصم بالله:

در یازده رمضان سال 655هـ برابر با 21 سپتامبر 1257م فرمانده مغول هولاکو نامه ای به خلیفه عباسی مستعصم باللهنوشت ودر این نامه از او خواست که دربرابر او تسلیم شده و فرمانبرداری خود را به او اعلام دارد.



◊ 12رمضان

وفات امام ابن جوزی:

در 12 رمضان 597هـ برابر با 16 یونیو 1200م توفی امام "أبو الفرج بن الجوزی" شیخ عراق وفات یافت.وی امام حدیث وفقه و لغت وتفسیربود ودارای تالیفات زیادی بالغ برسیصد اثر است که از مهمترین آنها می توان به کتابهای "المنتظم فی تاریخ الملوک والأمم"، و"صفو الصفوة" "و"أخبار الأذکیاء" وغیره اشاره کرد.

بستن نشریه اخوان المسلمین:

در 12 رمضان 1357 هـ برابر با 4 نوامبر 1938 م:جلوی انتشارهفته نامه اخوان المسلمین گرفته شد.

کشتار مسلمانان توسط تایلندی ها:

در 12 رمضان 1425ه برابر با 26 من اکتبر 2004م:87 نفر مسلمان در تظاهراتی که در بخش نارسیوات در اعتراض به آزادی زندانیان مسلمان از زندان برگزار شده بود بدست نیروهای امنیتی تایلند کشته شدند. نارسیوات یکی از بخش های تایلند است که در آنجا اکثریت با مسلمانان است.

وارد شدن احمد بن طولون به مصر:

در دوازده رمضان سال 254هـ مطابق با 3 سپتامبر 867م أحمد بن طولون از طریق باکباک و عراق وارد مصر شد.

بنای مسجدجامع ابن طولون درقاهرة:

در12 رمضان سال 265هـ برابر با 7 می 879م مسجد جامع ابن طولون در قاهر بنا شد.

برپایی دولت دوم عباسی:

در 12 ماه مبارک رمضان سال331هـ برابر با 9 می 943م توزون از طریق ناصر الدوله ابن حمدان وارد بغدادشد و دولت دوم عباسی برپا ساخت.

فتح انطاکیه:

در 12 رمضان سال 666هـ برابر با 25 می 1268م انطاکیه بدست ظاهر بیبرس فتح شد. انطاکیه چنانچه معروف است شهری عربی در جنوب ترکیه است.



◊ 13رمضان

نزول انجیل:

انجیل بر پیامبر خدا حضرت عیسى علیه السلام در سیزده رمضان نازل شد.

وفات استاد عمر تلمسانی مرشدسوم جماعت اخوان المسلمین:

در 13 رمضان 1406ه برابر با 22 می 1986م:استاد عمر تلمسانی مرشد سوم جماعت اخوان المسلمین بعد از حیاتی مملو با جهاد وفداکاری وفات یافت. در دوران محنت حکومت جمال عبدالناصر با صبر و ثبات زندانهای ناصری را گذراند. او فردی بود که توانست بعد از مدتها دوری جماعت اخوان از جامعه مصر این جماعت را به صحنه اجتماع مصر برگرداند.

رسیدن عمر بن خطاب به فلسطین وفتح بیت المقدس:

در 13 رمضان 15هـ برابر با 18اکتبر 636م أمیر المؤمنین عمر بن خطاب بعد از جنگهایی که ضررهای زیادی را متوجه سپاه اسلام نموده بود و همگی در راستای فتح شام صورت گرفته بود به فلسطین رسید وکلیدهای شهر قدس بدست او داده شد.او در نامه ای به مردم نوشت که جان و اموالشان در امان است.

رسیدن عبد الرحمن بن هشام به خلافت در قرطبه:

در سیزده رمضان سال 414هـ برابر با 28 نوامبر 1023م عبد الرحمن بن هشام در قرطبه به خلافت دست یافت.او خلیفه اموی مشهور به مستظهر بالله بود و بمدت یک ماه و 17 روز خلافت کرد.

- برخورد صاعقه به مسجد نبوی:

در 13 رمضان سال 886هـ برابر با 5 نوامبر 1481م مسجد نبوی شریف در مدینه منوره دچار صاعقه ای شد که ستونها را سوزاند اما گنبد وقبر سالم ماند.



◊ 14رمضان

وفات مظفر الدین کوکبوری:

در 14 رمضان 630ه برابر با 24 یونیو 1233م:مظفر الدین کوکبوری یکی از امیران ماهر و فرماندهان سلطان صلاح الدین ایوبی در جهاد بر علیه صلیبی ها در گذشت. او در 27 محرم 549م متولد شده بود.

ولایت سلطان حسن بن ناصر محمد قلاوون

در14 رمضان 748ه برابر با 18 دسامبر 1347م سلطان حسن بن ناصر محمد قلاوون

حکومت مصر را بدست گرفت.قدرت مطلقا در دست او نبود.وی بزرگترین اثر اسلامی را در مصر موسوم به مدرسه سلطان حسن بنا نهاد.

سیطره مسلمانان بر سرقوسه:

در14 رمضان سال 264هـ برابر با 19 می 878م مسلمانان توانستند بر شهر سرقوسه در جزیره صقلیه مسلط شوند.

قرار دادن سنگ بنای دانشگاه الأزهر:

در 14 رمضان سال 359هـ برابر با 20 یولیو 970م سنگ بنای الازهر گذشته شد و بنای آن تا 2 سال به طول انجامید.

وفات محمد علی پاشا:

در 14 رمضان 1265هـ برابر با 3 اگست 1849م محمد علی پاشای بزرگ حاکم مصر درگذشت.

حوادث اسلامی در نیمه دوم رمضان

● (حوادث در هفنه سوم)

◊ 15رمضان

پیروزی دولت عثمانی بر روسیه:

در15 رمضان 1224 هـ برابر با 24 من أکتبر 1809م:انتصرت دولت عثمانی بر روسیه در جنگ "تاتاریج پیروز شد."،در این جنگ 10هزار سربازروسی کشته شدند.

تولد حسن بن علی بن أبی طالب:

در 15 رمضان 3هـ برابر با 1 مارس 625م حسن بن علی بن أبی طالب تولد یافت.

استانداری محمد بن أبی بکر صدیق بر مصر:

در 15 رمضان سال 37هـ برابر با 23 فوریه 658م محمد بن أبی بکر استانداری مصر را عهده دار شد.

وفات عبید الله بن عمر بن خطاب:

در 15 رمضان 37هـ برابر با 23 فوریه 658م عبیدالله بن عمر بن خطاب رضی الله عنه در گذشت.

عبور عبد الرحمن الداخل به اندلس:

در 15 رمضان 138هـ برابر با 20 فوریه 756 م عبد الرحمن الداخل معروف بـ (صقر قریش) از طریق دریابه اندلس رسید تا دولت قوی اسلامی را در اندلس تاسیس کند و این دولت از سلسله اموی بود.



تسلیم شدن قلعه صفد:

در 15 رمضان عام 584هـ برابر با 6 نوامبر 1188م قلعه صفد تسلیم فرمانده مسلمان صلاح الدین ایوبی شد.



◊ 16رمضان

ولادت شیخ حسنین مخلوف:

در 16 رمضان 1307 هـ برابر با 6 می 1890م:عالم بزرگ حسنین محمود حسنین مخلوف- مفتی دیار مصر متولد شد.

وفات مؤرخ مقریزی:

در شانزده رمضان سال 845هـ برابر با 27 ینایر 1442م، أحمد بن علی المقریزی مورخ مشهور رحلت نمود. او صاحب کتاب (المواعظ والاعتبار فی ذکر الخطط والآثار)و کتابهای دیگر است.



◊ 17رمضان

غزوه بدر کبرى:

در 17 رمضان 2هـ برابر با 13 مارس 623م غزوه بدر میان مسلمین به فرماندهی رسول الله- صلى الله علیه وسلم- و مشرکین رخ داد و این اولین پیروزی حق بر علیه باطل بود که به غزوه فرقان معروف شد.

وفات بانو رقیه رضی الله عنها:

در 17 رمضان 2هـ برابر با 13 مارس 623م بانو رقیه دختر پیامیر صلى الله علیه وسلم وفات نمود.

شهادت امام علی بن أبی طالب:

در 17 رمضان 40هـ برابر با 24 ینایر 660م:حضرت امام علی بن أبی طالب چهارمین خلیفه راشد وفات نمود.

او زود مسلمان شد و در غزوات زیادی با رسول خدا شرکت نمود و با دختر پیامبر بنام حضرت فاطمه رضی الله عنها ازدواج نمود.او به شجاعت وفصاحت وبلاغت مشهور است ودر حالی که 58سال داشت بدست یکی از خوارج بنام عبد الرحمن بن ملجم حمیری به شهادت رسید.

پیروزی بر دولت بیزانس در جنگ عموریه:

در 17 رمضان 223هـ برابر با 12 من اگست 838م پیروزی مسلمانان بر دولت بیزانس در جنگ عموریه به رهبری خلیفه معتصم عباسی به تحقق پیوست.او به منظور نجات جان مسلمانانی که از آنجا از او کمک خواسته بودند نیروی بزرگی را برای گوشمالی دولت بیزانس فرستاد.

وفات بانو عائشه رضی الله عنها:

در شب سه شنبه 17 رمضان 85هـ برابر با 12 یولیو 678م حضرت عائشة همسررسول الله صلى الله علیه وسلم دار فانی را وداع گفت. او دختر أبو بکر صدیق رضی الله عنه بود که در بقیع دفن شد.

وفات حجاج بن یوسف ثقفی:

در 17 وگفته شده در 21 رمضان سال95هـ برابر با یونیو 714م حجاج بن یوسف ثقفی قبل از پایان مدت خلافت ولید بن عبدالملک در کمتر از یکسال وفات کرد.وفات او در عراق بود و 54 سال داشت.

برکناری بیبرس از تخت مصر:

در17 رمضان سال 709هـ برابر با 17 فوریه 1310م، سلطان بیبرس از تخت مصر در حالی که از حکومت او یکسال و نیم می گذشت به زیر آمد.



◊ 18رمضان

وفات سیف الله "خالد بن الولید":

در 18 رمضان 21هـ برابر با 20 من اگست 642م:شمشیر برهنه خدا "خالد بن ولید" صاحب تعداد زیادی از فتوحات وپیروزی ها بر علیه دو امپراتوری ایران و روم در گذشت،همه زندگی او در جهاد در راه خدا گذشت.

درگیریهای میان هندو ها ومسلمانان در شهر کالکوتای هند:

در 18 رمضان 1365 هـ برابر با 16 من اگست 1946م:درگیریهای میان هندو ها ومسلمانان در شهر کالکوتای هند شروع و دامنه آن به چند شهر کشیده شد.این درگیریها 3روز ادامه یافت و 7 هزار کشته داشت.

بیعت حسن بن علی به خلافت

در 18 رمضان 40هـ برابر با 24 ینایر 661 حسن بن علی رضی الله عنه بعد از وفات پدرش به خلافت رسید.

یوسف بن تاشفین باعث اتحاد مسلمانان در اندلس شد:

در 18 رمضان 484هـ برابر با1091م فرمانده یوسف بن تاشفین توانست که مسلمانان را در اندلس متحد کند و به تفرقه میان طوایف پایان دهد.

پایان دولت مرابطین مغرب

در 18 رمضان سال 539هـ،دولت مرابطین در مغرب عربی به پایان رسید و دولت موحدین تشکیل شد.هنگامی که درگیری میان (مرابطین) به رهبری تاشفین بن علی بن یوسف بن تاشفین وموحدین- به رهبری عبد المؤمن بن علی- شدت یافت و درگیری و کشتار میان دو گروه رخ داد پس از آنکه از روی صخره پرت شد کشته شد که موحدین سر او را از بدن جدا کرده و به مرکز موحدین در جایی بنام (تینمل) مرکز دعوة موحدین بردند. با این اتفاق حکومت مرابطین در مغرب به پایان رسید،هرچند که اعضای مرابطین پس از مرگ تاشفین با برادر او موسوم به اسحاق بیعت کردند اما اثری نداشت.



◊ 19رمضان

تأسیس دانشگاه الزیتونه:

در 19 رمضان 1375 هـ برابر با30 آوریل 1956م:حکومت تونس دستوری مبنی بر اختصاص دانشگاه زیتونیه مخصوص علم صادر کرد و 5دانشکده داشت.

وفات شیخ حسنین مخلوف:

در 19 رمضان 1410هـ برابر با 15 آوریل 1990م:عالم بزرگ حسنین محمد حسنین مخلوف، مفتی دیار مصر درگذشت.او یکی از چهره های فقه در جهان اسلام در قرن چهاردهم هجری به شمار می رود که به موضعگیرهای شجاعانه و اظهارات حق شهرت دارد.

جنگ دریایی میان عثمانی ها و پرتغالی ها:

در 19 رمضان 1121هـ برابر با 30 نوامبر 1806م جنگ دریایی میان اسکادران عرب عثمانی و ناوگان پرتغال ها رخ داد که نتیجه آن بازگشت ناوگان اعراب به راس الخیمه بود.



◊ 20رمضان

بنای مسجد قیروان:

در بیستم رمضان 51هـ برابر با 29 سپتامبر 671م مسجد قیروان بدست عقبه بن نافع رضی الله عنه بنا شد.

کوچ هزاران تن از قرطبه:

در 20 رمضان 202 هـ برابر با 30 مارس 818م:پس از آن که قیام اندلسی های قرطبه بر ضد حکومت امیر حکم بن هشام شکست خورد و خانه های آنان ویران شد؛ هزاران تن از آنان که نزدیک به 15 هزار نفر بودند به مصر کوچ کردند.



◊ 21رمضان

فتح مکة مکرمه:

در 21 رمضان 8 هـ برابر با 11 ینایر 630م فتح مکه مکرمه به اتمام رسید و این سال به سال فتح معروف شد.

این فتح (فتح الفتوح) هم نامیده شد زیرا پس از آن بود که مردم گروه گروه به دین خدا داخل شدند. در فتح مکه ابوسفیان هم مسلمان شد.

وفات حجاج بن یوسف ثقفی:

در 21 رمضان 95هـ برابر با 9 یونیو 714م:توفی حجاج بن یوسف ثقفی یکی از مردان دولت اموی درگذشت.او یکی از افراد مشهور تاریخ اسلامی است که به قدرت و خشونت در برخورد با دشمنان معروف است.در زمان حکومت او خدمات شایانی صورت گرفت که از جمله می توان برقراری امنیت و گسترش فتوحات اسلامی،ایجاد شهرواسط و نقطه گذاری قران مجید را نام برد.

ولایت سلطان أورخان اول:

در 21 رمضان 726هـ برابر با 21 اگست 1325م:سلطان أورخان اول بر سریر حکومت عثمانی تکیه زد.او دومین نفر در سلسله سلاطین محسوب می شود که موجب محکم شدن پایه های حکومت و وسعت مقام عثمانی گردید و فرقه مشهور انکشاری را بوجود آورد.

شروع حفاری در کانال سوئز:

در 21 رمضان 1275 هـ برابر با 24 من آوریل 1859م:عملیات حفاری در کانال سوئز که دریای سفید و احمر را به هم وصل می کند اغاز شد.این کار بمدت 10 سال ادامه داشت و درآن 60 هزار کشاورز مصری شرکت داشتند.در 19 نوامبر 1869 افتتاح شد. طول ان 162ونیم کیلومتر است.

وفات دعوتگر بزرگ شیخ إبراهیم عزت:

در 21 رمضان 1403 هـ برابر با 2 یولیو 1983م:دعوتگر بزرگ شیخ إبراهیم عزت یکی از دعوتگران بزرگ مصر در ربع پایانی قرن بیستم؛ درگذشت.



___________________

● (حوادث در هفنه چهارم)

◊ 22رمضان

جنگ طائف

در22 رمضان سال 8 هـ برابر با 12 ینایر 630م جنگ طائف رخ داد.



حفر کانال سوئز

22 رمضان 1275هـ برابر با 25 آوریل 1859م حفر کانال سوئز در مصر آغاز شد.

وفات امام ابن ماجه:

در 22 رمضان 273هـ برابر با 20 فوریه 886م امام حافظ أبی عبد الله محمد بن یزید بن ماجه قزوینی، صاحب سنن ابن ماجه،یکی از کتابهای شش گانه حدیث دار فانی را وداع گفت.بقیه کتابهای حدیث شامل صحیح بخاری ومسلم، وسنن نسائی وترمذی، وأبی داود است.

تولد عبد الرحمن ناصر هشتمین امیر اندلس:

در 22 رمضان 277هـ برابر با 7 ینایر 891م:عبد الرحمن ناصر هشتمین نفر از امرای اندلس از سلسله اموی از مادر زاده شد.او اولین کسی بود که لقب أمیر المؤمنین گرفت و به القاب خلافت هم نامیده شد.عصر او 50 سال ادامه یافت و در زمانی بود که تمدن اندلس در شکوفایی بود.





◊ 23رمضان

انهدام مجسمه لات:

در 23 رمضان 9هـ برابر با 631م مجسمه بت لات از بین رفت.

پیروزی مسلمانان بر ساسانیان:

در 23 رمضان 31هـ برابر با 652م در زمان خلافت حضرت عثمان بن عفان- رضی الله عنه- سپاه اسلام بر لشکر ساسانی پیروز شد.این اتفاق پس از کشته شدن فرمانده ساسانیان به نام یزدگرد بن شهریار آخرین پادشاه مملکت فارس رخ داد و بدین ترتیب بساط سلطنت فارس برچیده شد.

ولادت "أحمد بن طولون" مؤسس دولت طولونی:

در 23 رمضان 220هـ موافق با 20 سپتامبر 835م:"أحمد بن طولون" مؤسس دولت طولونی در بغداد متولد شد.او آموزشهای نظامی و دینی را در همانجا دید و پس از بود که توجه همه به علم و شجاعت او جلب شد.درسال 254هـ برابربا 868م والی مصر گردید وموفق گردید که دولتی قوی که شامل مصر وشام وحجازبود تاسیس کند.مسجد بزرگ قاهره نشانگر پیشرفت و بزرگی دولت اوست.

انتشار شماره اول نشریه "الأخبار:

در 23 رمضان 1371هـ برابر با 15 یونیو 1952م:اولین شماره نشریه الاخبار بدست علی و مصطفی امین منتشر شد.این نشریه تاکنون تحت عنوان "أخبار الیوم" منتشر می شود.



◊ 24رمضان

بنای مسجد عمرو بن عاص درفسطاط:

در بیست و چهار رمضان سال 20هـ برابر با 5 سپتامبر 641م بنای مسجد عمرو بن عاص رضی الله عنه درفسطاط به پایان رسید.

تسلیم شدن ژاپن:

در24 رمضان 1364 هـ برابر با 2 سپتامبر 1945م:وزیر خارجه ژاپن پیمان تسلیم کشورش را در جنگ جهانی دوم تقدیم ژنرال آمریکایی ماک آرچر در میسوری نمود.تسلیم شدن ژاپن پس از بمباران شیمیایی هیروشیما و ناکازاکی که کشتار وحشتناکی به دنبال داشت رخ داد.

سلاح نفت در جنگ دهم رمضان:

در 24 رمضان 1393هـ برابر با 21 اکتبر 1973م:کشورهای کویت وقطر وبحرین ودبی تصمیم گرفتند که صادرات نفت به ایالات متحده آمریکا وهلند را متوقف کنند.این اتفاق در هم پیمانی بامصر و سوریه در جنگ پیروزمند بر علیه اشغالگران یهودی در جنگ ده رمضان و ششم اکتبر رخ داد.

وفات شکارچی تانکها:

در24 رمضان 1422هـ مطابق با 9 دسامبر 2001م:شکارچی معروف تانکها مشهور در جنگ أکتبر 1973م "محمد عبد العاطی"درگذشت.. که به اسم شکارچی تانکها معروف است. واسم او در کتابهای تاریخ جنگها ثبت شده است.



◊ 25رمضان

نابودی بتها:

در25 رمضان 8 هـ برابر با 15 ژانویه 630م رسول الله صلى الله علیه وسلم خالد بن ولید را مامور نابودی بتها و از جمله عزی نمود. همچنانکه عمرو بن عاص نابودگر سواع، و سعد بن زید الأشهلی نابود کننده منات بود و هر کدام با موفقیت وظیفه خود را انجام دادند.

جنگ (ملاز جرد):

در بیست و پنجم رمضان سال463هـ برابر با 1070م، مجاهد (ألب آرسلان) فرمانده سپاه اسلام وسلطان دولت سلجوقی، پیروز یگانه لشکر تاریخ اسلامی، بر دولت بیزانس، پیروز شد و با صلیبیان پیمان بست. در این جنگ امپراتور دولت بیزانس بنام رومانوس چهارم اسیر گشت.این جنگ درنزدیکی مرزهای غربی آسیای صغیر رخ داد.

کشته شدن خلیفه عباسی الراشد بالله:

در25 رمضان سال 532هـ برابر با 5 ژوئن 1138م، خلیفه عباسی الراشد بالله در اصفهان؛ هنگامی که گروهی از اهالی خراسان را کشت به قتل رسید.

جنگ عین جالوت:

در روز جمعه 25 رمضان 658هـ برابربا 1260م مسلمانان بر مغولان پیروز شدند؛ این پیروزی پس از آن رخ داد که ممالیک مغولها راشکست دادند ودر جنگ عین جالوت به فرماندهی سلطان پیروز سیف الدین قطز آنها را به عقب راندند. این جنگ در منطقه ای واقع در بیسان و نابلس در فلسطین اتفاق افتاد. فرمانده مغولان در این جنگ "کیتوبوقا"، بود.بدین ترتیب خداوند تمدن اسلامی را از نابودی مغولان نجات داد.

تولد عالم برجسته فخر الدین رازی:

در25 رمضان عام 544هـ برابر با 25 ژانویه 1150م، عالم بزرگوار فخر الدین رازی متولد شد. او فقیه واصولی بزرگ "محمد بن عمر بن حسین بن علی"، معروف بـه "فخر الدین رازی"، صاحب تفسیر قرآن کریم "مفاتیح الغیب"،است که از تفاسیر مشهور است و مولفات او بالغ بر صد جلد است.

ولادت رهبر مصری محمد فرید:

در 25 من رمضان 1284 هـ برابر با 20 ژانویه 1868 م:رهبر یکی از حرکتهای ملی در مصر بنام محمد فرید متولد شد.



◊ 26رمضان

بازگشت از غزوه تبوک:

26 رمضان 9 هـ برابربا 5 ژانویه631 م

پیامبر صلى الله علیه وسلم از غزوه تبوک بازگشت.در این جنگ اصحابی چون کعب بن مالک با عذر آوردن از شرکت در جنگ خودداری کرده بودند.، پیامبر بلافاصله به مسجد رفت.

وفات ابن خلدون پرچمدار جامعه شناسی:

26 رمضان 808هـ برابر با 16 مارس 1401م

وفاة دانشمند کامل و پیشتاز علم جامعه شناسی "عبد الرحمن بن خلدون" درگذشت.او در بسیاری در علوم و فنون مانند تاریخ و سیره و مباحث تربیتی و... صاحب تالیف است.



◊ 27رمضان

وفات خلیفه اموی منصور در اندلس:

در27 رمضان عام 392هـ برابر با 1002م، چهارمین خلیفه اموی،منصور در اندلس درسن 56 سالگی در اندلس وفات نمود. اسم کامل او حاجب منصور محمد بن عبد الله بن أبی عامر معافری است و زمان حکمرانی او 25 سال (367 – 392هـ)ادامه یافت.

فتح قلعه محصور فولک توسط مسلمانان در سلوفاکیا:

27 رمضان 1093 هـ برابر با 29 من سپتامبر 1682م

فرمانده عثمانی "أوزون إبراهیم پاشا" بر قلعة فولک در سلوفاکیا علاوه بر 28 قلعه دیگر درمنطقه مستولی شد. این فرمانده مسلمان توانست بر کل سلوفاکیا چیره شود.

پیروزی مسلمین بر سپاه آلمانی:

27 رمضان 1107 هـ برابربا 20 آوریل 1696م

سلطان عثمانی دومین حمله شاهانه را بر اروپا صورت داد و در جنگ شرسه با سپاه آلمان مواجه شد و در حالی که شش ماه بطول کشید با پیروزی عثمانیان به پایان رسید.



◊ 28رمضان

ازدواج رسول صلى الله علیه وسلم با بانو زینب بنت خزیمة:

در 28 رمضان وگفته شده در5 رمضان 4هـ برابر با 626م رسول الله صلى الله علیه وسلم با ام المؤمنین بانو زینب بنت خزیمة بن الحارث مشهور به (أم المساکین) ازدواج نمود.

دخول ثقیف در اسلام:

در بیست و هشتم رمضان 9هـ برابر با 1 ژانویه 631م گروهی از قبیله ثقیف به نزد رسول الله صلى الله علیه وسلم آمدند و دخول خود را به اسلام اعلام کردند.

پیروزی مسلمانان در جنگ شذونه:

در 28 رمضان 92هـ برابر با 18 جولای 711م:جنگ شذونة میان مسلمانان به فرماندهی طارق بن زیاد وگوتیک ها به رهبری لذریق رخ داد، براین پیروزی مسلمانان هم پیمان شدند.بدین وسیله اسلام وارد اسپانیا شد و دولت اسلامی در آنجا هشت قرن ادامه یافت.



حکومت محمد علی جناح در پاکستان:

در 28 رمضان 1369 هـ = 15 اگست 1947م:محمد علی جناح حکومت پاکستان را پس از جدایی از هندوستان برعهده گرفت.



◊ 29رمضان

فرض زکات ونمازعید وامر به جهاد:

در 29 رمضان 2هـ برابر با 24 مارس 624م زکات فطر و زکات اموال فرض شد ونماز عید تشریع گردید. در همین ماه به جهاد امر داده شد.

بنای شهرقیروان:

در 29 رمضان 48هـ برابر با 9 نوامبر 668م عقبة بن نافع دستور داد که شهر قیروان بنا شود تا بعنوان قلعه ای محکم برای مسلمانان در مقابل حملات رومیان و صلیبی ها عمل کند.

جنگ خازندار (مرج الصفر):

در بیست ونه رمضان سال699هـ برابر با 17 یونیو 1300م،جنگ خازندار معروف به (مرج الصفر) درجنوب شرق دمشق رخ داد ودر آن فرمانده أحمد ناصر بن قلاوون توانست که لشکر مغول را شکست بدهد.

پرواز به فضا توسط یک جوان عرب:

در 29 رمضان 1405هـ برابر با 17 یونیو 1985م:امیر "سلطان بن سلمان" با سفینه فضایی دیسکاوری به فضا پرواز کرد و این سفر او یک هفته به طول انجامید. سلطان متولد 1375هـ برابر با1956م درسعودی است و درنیروی هوایی کار می کرد و در سال 1996م بازنشسته شد و به امور خیریه و اجتماعی رو آورد.



◊ 30رمضان

وفات عمرو بن العاص

در 30 رمضان 43هـ برابر با 664 عمرو بن العاص رضی الله عنه در حالی که 100سال داشت درگذشت.

وفات امام بخاری:

در30 رمضان 256هـ برابر با 31 اگست 869م امام "محمد بن إسماعیل بن إبراهیم بن المغیرة"، معروف به امام بخاری، أمیر المؤمنین در حدیث، وصاحب کتاب "صحیح البخاری"، صحیح ترین کتاب بعد ازکتاب الله، و"التاریخ الکبیر"، و"الأدب المفرد" دار فانی را وداع گفت.

ولادت امام ابن حزم:

در30 رمضان 384هـ برابر با 7 من نوامبر 994م

امام بزرگ"محمد بن علی بن أحمد بن سعید"، معروف بابن حزم متولد شد.او یکی از بزرگان فرهنگی قرن پنجم هجری است که در فقه و تاریخ وتطبیق ادیان تالیفات گرانبهایی دارد.مشهورترین آنها عبارتند از :"المحلى"، "الفصل فی الملل والأهواء والنحل".

منبع: پایگاه اصلاح

0 نظرات:

ارسال یک نظر